نبود آمار دقیق؛ نقطه ضعف اساسی در سیاستگذاری حوزه کسب‌وکار
نبود آمار دقیق؛ نقطه ضعف اساسی در سیاستگذاری حوزه کسب‌وکار
سکان نیوز؛ در پایان سال ۱۳۹۸، کاهش اشتغال نسبت به پایان فصل گذشته و هم نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ محدود بوده و هیچ حوزه کاری بیشتر از ۹ درصد کاهش نداشته است.

به گزارش سکان ، نامشخص بودن شرایط کسب و کارها و نداشتن اطلاعات کافی از وضعیت مشاغل مختلف یکی از مشکلات همیشگی دستگاه‌های مختلف برای اجرای سیاست‌های اقتصادی بوده است. همزمان با شیوع کرونا بسیاری از مراکز تولیدی و کسب و کارهای مختلف با مشکلات اقتصادی و تعطیلی روبرو شدند که  زیان‌های بسیاری را به همراه داشت. دولت با تصویب بسته‌های حمایتی پولی و مالی به دنبال کاهش اثرات اقتصادی کرونا بر کسب و کارهای آسیب دیده بوده اما یکی از مشکلات مهمی که دستگاه‌های مربوطه با ان روبرو بودند، نداشتن اطلاعات کافی برای تخصیص اعتبارات است. به نحوی که بسیاری از مراکز و واحدهای تولیدی کارگران خود را به صورت غیر رسمی استخدام کرده‌ که در برخی آمارها تعدادشان به ۶۰ درصد کارگران موجود بیان شده است.

از سوی دیگر در زمان شیوع کرونا، کسب‌وکارهای مختلف به یک اندازه با مشکلات اقتصادی روبرو نشده‌اند بلکه میزان صدمه وارد شده به هر یک از واحدها و مراکز تولیدی متفاوت بوده است. از این‌رو ضرورت دارد تا در زمینه سیاستگذاری حوزه اشتغال و حمایت از تولید نیز این موضوع مدنظر قرار گیرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از شرایط اقتصادی کسب‌وکارها

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پژوهشی با هدف اطلاع از هدف سیاست‌گذاران کشور از اثر کرونا بر اشتغال واحدهای تولیدی خرد در ماه پایانی سال ۹۸ مطالعه‌ای پیمایشی تعریف و طی ۱۵ روز ابتدایی سال ۹۹ آن را با ابزار پرسشنامه بسته و به صورت تلفنی اجرا کرد. جامعه آماری این پژوهش ۴۶۵ هزار مالک یا مدیر واحدهای صنفی رسمی دارای پروانه از سراسر کشور بوده است که اطلاعات آن در سال ۹۷ توسط اتاق اصناف در اختیار مرکز پژوهش‌ها قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که میزان تولید در واحدهای صنفی تولیدی خدماتی نسبت به پاییز ۹۸ به طور متوسط ۱۳/۴ درصد و نسبت به پایان ۹۷، ۲۲/۲ درصد کاهش داشته است که بیشترین مقدار کاهش تولید مربوط به تولیدی‌های تحریر و چاپ بوده است. کاهش میزان تولید  در فصل زمستان نسبت به پایان فصل پاییز ۹۸، در ۸ رسته صنفی حاضر بین ۱ تا ۲۴ درصد بوده است.

همچنین میزان اشتغال در واحدهای صنفی تولیدی خدماتی نسبت به فصل پاییز ۹۸ به طور متوسط ۳/۷ درصد و نسبت به پایان سال ۹۷، ۵/۲ درصد کاهش داشته است. در پایان سال ۱۳۹۸، کاهش اشتغال نسبت به پایان فصل گذشته و هم نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ محدود بوده و هیچ حوزه کاری بیشتر از ۹ درصد کاهش نداشته است که بیشترین کاهش در پایان سال ۹۸ مربوط به تولیدی‌های نساجی و پوشاک و کیف و کفش با منفی ۹ درصد بوده است.