ناوگان ریلی ایران پیر و فرسوده‌ای است/راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند
ناوگان ریلی ایران پیر و فرسوده‌ای است/راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند
سکان نیوز؛ وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت؛ ناوگان ریلی نیز ناوگان پیر و فرسوده‌ای است. اگرچه ۱۵ هزار کیلومتر راه آهن ساختیم اما ناوگان ریلی سرحالی نداریم.

رستم قاسمی با اشاره به اینکه وضعیت ساخت و ساز در کشور وضعیت مطلوبی نیست، اعلام کرد: وضعیت نامطلوب ساخت و ساز در کشور مربوط به شیوه‌های ساخت، آموزش‌ها، مواد و مصالح قدیمی و عدم بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های نو است که در این زمینه نیازمند تحول هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:عمر متوسط واحدهای مسکونی تا ۲۰ سال نه منطق دارد و نه از نظر اقتصادی به‌صرفه است که لازمه تغییرات در این بخش و ارتقای کیفیت، تحول در دانش نوین ساخت و ساز در بخش مسکن است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه توانمندی استفاده از روش‌های نوین، فناوری‌های نو و ارتقای کیفیت در بخش مصالح و مواد ساختمانی در کشور وجود دارد، توضیح داد: باید تغییر در حوزه کیفیت ساختمان در دستور کار قرار بگیرد.

قاسمی بالابودن مصرف انرژی در کشور را چالش اساسی برشمرد و تاکید کرد: در خصوص سرعت تغییراتی که در مسکن به لحاظ بازسازی وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت کشورمان مناسب نیست و نگرانی جدی وجود دارد. بنابراین از فعالان عرصه ساخت و ساز، صاحبنظران و فعالان این بخش می‌خواهیم همکاری مناسب را با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند. در عین حال به بخش‌های مختلف وزارتخانه نیز به شکل دستوری اعلام کردیم که روش‌های ساخت باید تغییر کند زیرا این توانمندی در کشور وجود دارد و باید از آن استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سختان خود به بخش حمل ونقل کشور پرداخت و اعلام کرد: در بخش حمل و نقل مزیت‌های جدی و ثروت‌های فراوانی وجود دارد که باید از آنها بهره‌مندی مناسب داشته باشیم. اخیرا در نشستی که با پاکستان داشتیم توافق شد تا کامیون‌های ما از کشور پاکستان مستقیما به چین بروند و کامیون‌ها آنها نیز از ایران به اروپا تردد کنند. این موضوع را تست کرده‌ایم و جواب داده است.

قاسمی گفت: قطار کانتینری حامل کالاهای فنلاند را از مسیر ایران عبور داده‌ایم که ۲۱ روز طول کشید. اگر به طور عادی از دریا عبور می‌کرد، سه ماه زمان می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت حمل و نقل ریلی وضعیت مناسبی ندارد، اعلام کرد: در بخش حمل و نقل ریلی در قانون برنامه ششم توسعه در نظر بود تا ۳۰ درصد ظرفیت بار و ۲۰ درصدر ظرفیت مسافر به روی ریل بیابید که متاسفانه هم اکنون این رقم کمتر از ۱۰ درصد است. همچنین سرعت قطارها در کشور بسیار پایین است و مقرون به صرفه نیست.

قاسمی ادامه داد: ناوگان ریلی نیز ناوگان پیر و فرسوده‌ای است. اگرچه ۱۵ هزار کیلومتر راه آهن ساختیم اما ناوگان ریلی سرحالی نداریم.

وی در خصوص حمل و نقل جاده‌ای نیز گفت: در بخش جاده‌ای از ثروتی که در بخش‌ جاده‌ای وجود دارد به خوبی استفاده نشده است. در خصوص کیفیت ساخت راه ها در بخش زمینی موضوعی که باید موردتوجه قرار بگیرد موضوع قیر است که در این زمینه ضعف‌های عمده‌ای وجود دارد و موضوع جدی ما در وزارت راه و شهرسازی است. باید کنترل کیفی قیرها و ارتقای آسفالت در برنامه قرار بگیرد. در نگهداری راه‌های موجود و حفظ و نگهداری جاده‌ها، ضعف‌های فراوانی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. همچنین در خصوص مواد و مصالح که قیر بخش عمده‌ای از آنهاست از اجرا تا نظارت و آزمایش، ضعف‌هایی وجود دارد که نیاز داریم از دانش نوین در این باره بهره ببریم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور وجود دارد که برای نگهداری و حفاظت از راه‌های موجود به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نگهداری راه‌های موجود نیاز داریم.

قاسمی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۶۰ هزار کامیون فرسوده در جاده‌های کشور تردد دارند، تاکید کرد: ناوگان جاده‌ای کشور ناوگان فرسوده‌ای است که نیازمند نوسازی است.