مولدسازی اموال دولت یعنی چه؟
مولدسازی اموال دولت یعنی چه؟
سکان؛ مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود.

مولد سازی دارایی‌های دولت در همه جای دنیا تجربه شده است، در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته هم تلاش می‌شود دارایی‌های دولت مولد شود. مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود و بهره وری و ارزش افزوده آن‌ها افزایش یابد. این اموال برای نسل‌های کنونی و آینده است و اینگونه نیست که احساس کنیم اموال دولت فقط برای دوره کنونی است، این اموال همانند نفت، سرمایه بین نسلی است و باید تلاش شود تا از این اموال به صورت بهینه استفاده شود.

مولدسازی دارایی‌های دولت یک نوع ثروت آفرینی است و ثروت آفرینی هم می‌تواند رویکرد مادی و هم می‌تواند یک رویکرد غیر مادی داشته باشد یعنی می‌توانیم یک فضای خالی و بلا استفاده را تبدیل به یک بخش تجاری، بخش صنعتی یا فضای سبز کنیم که بسته به طراحان و برنامه ریزان آن متفاوت است.

در همین خصوص شقاقی شهری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی زمین‌های بلا استفاده زیادی دارند و می‌توان این زمینه‌ها را مولد کرد، ادامه داد: حتی تبدیل این زمین‌ها به فضای سبز با کمک بخش خصوصی می‌تواند سلامت شهروندان را ارتقا دهد و این به معنی مولدسازی و ایجاد ثروت است.

وی با بیان اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت به عنوان فروش اموال دولت نیست و این دو موضوع متفاوت از هم است، تاکید کرد: در فروش اموال، یعنی دولت زمینی را در اختیار دارد و به دنبال فروش آن است که این به عنوان فروش اموال محسوب می‌شود، اما مولدسازی دارایی‌های دولت یعنی ثروت افزایی و افزایش بهره وری این دارایی‌ها که با رویکرد متفاوت مواجه است.

شقاقی شهری ادامه داد: به دولتمردان و هیاتی که برای مولدسازی تشکیل شده است توصیه می‌کنم حتماً بین فروش و مولدسازی تفاوت قائل شوند، در مولدسازی اگر درآمدی کسب می‌شود باید حتماً در توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود نه در هزینه‌های جاری و این باید خط قرمز دولت و کشور باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: این اموال برای یک ملت و نسل آینده است. با مولدسازی دارایی‌های دولت باید حمل و نقل توسعه یابد و یا جلوی فرسودگی زیرساخت‌ها را بگیریم و هزینه کرد این مولدسازی‌ها باید در بودجه عمرانی قرار گیرد.

وی گفت: اگر اجازه دهیم اموال دولت مانند زمین‌های بسیاری که وجود دارد بلا استفاده بماند به معنی حیف و هدر رفت منابع است.

شقاقی شهری درباره انتقاداتی که نسبت به اختیارات هیات تعیین شده در موضوع مولدسازی مطرح شده نیز افزود: ما اگر می‌خواهیم در این مسیر گام برداریم بدون اختیارات امکان پذیر نیست و هیچ مدیر یا مسئولی برگه‌ای را امضا نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در همه جای دنیا هم اینگونه است زمانی که به دنبال واگذاری هستیم یا مولدسازی صورت گیرد طبیعتاً هیات باید اختیار داشته باشد البته این موضوع نفی کننده نظارت نیست و باید نظارت هم صورت بگیرد و هیات هم باید تلاش کند در بهترین حالت این اموال را مولد یا بهره ور کند، اما بدون اختیارات هیچ هیاتی زیر بار این اقدام اساسی نمی‌رود.این یک کار بزرگی است و نیاز به اختیارات ویژه دارد و بدون این اختیارات، این سیاست اجرایی نخواهد شد. به دلیل اینکه این اقدام ریسک بالایی دارد هیچ مسئولی به دنبال انجام این اقدام بزرگ نمی‌رود مگر اینکه اختیارات داده شود در غیراین صورت یک کار پیچیده، زمانبر و بدون نتیجه خواهد بود.