مهمترین هدف گذاری سازمان ارائه خدمات متنوع به صورت الکترونیکی و غیر حضوری است
مهمترین هدف گذاری سازمان ارائه خدمات متنوع به صورت الکترونیکی و غیر حضوری است
سکان نیوز؛ مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر در خراسان رضوی، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.

سید محسن نظام خیرآبادی ضمن تبریک روز تأمین اجتماعی گفت: تعداد بیمه شدگان در استان در پایان سال 98 به بیش از 893 هزار نفر رسید که از این تعداد 625 هزار نفر بیمه شده اجباری و 268 هزار نفر سایر گروههای بیمه ای اعم از اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، قالیبافان، کارگران ساختمانی، کارفرمایان صنفی، باربران، خادمین مساجد، زنبورداران، بیمه های توافقی و مقرری بگیران بیمه بیکاری می باشند. تعداد افراد تبعی یا تحت تکفل این بیمه شدگان 1 میلیون و 540 هزار نفر هستند که با جمع خود بیمه شدگان اصلی به 2 میلیون و 433 هزار نفر بالغ می گردند.

نظام افزود: تعداد مستمری بگیران اعم از بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان در استان 254 هزار نفر می باشد که با احتساب تعداد 184 هزار نفر افراد تبعی و یا تحت تکفل آنان، افراد تحت پوشش در حوزه مستمری بگران در استان به 438 هزار نفر بالغ می گردد. با این حساب کل افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در خراسان رضوی اعم از بیمه شده، مستمری بگیر و افراد تحت تکفل ایشان، جمعیتی حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر را در بر می گیرد.

مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: هزینه های سازمان تأمین اجتماعی در سال 99 با احتساب هزینه همسان سازی حقوق مستمری بگیران ، بیش از 167 هزار میلیارد تومان می باشد که برای بزرگی این عدد کافیست بدانیم این رقم بیش از 27 درصد بودجه عمومی کشور، حدود 4/2 برابر بودجه عمرانی کشور و بیش از 4 برابر یارانه 77 میلیون یارانه بگیر می باشد.

سید محسن نظام خیرآبادی در خصوص هزینه های بلند مدت و کوتاه مدت تأمین اجتماعی در استان اظهار داشت : برای پرداخت حقوق مستمری بگیران سازمان در کشور با توجه به اجرای همسان سازی حقوق، به صورت ماهیانه مبلغ 10500 میلیارد تومان هزینه می گردد که از این میزان حدود 520 میلیارد تومان درماه تنها در استان خراسان رضوی به پرداخت حقوق مستمری بگیران اختصاص دارد . همچنین در استان خراسان رضوی در سال 98 بابت تعهدات کوتاه مدت اعم از کمک هزینه بیماری، کمک هزینه بارداری، کمک هزینه ازدواج، کمک وسایل پزشکی، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری و … مبلغی بیش از 446 میلیارد تومان پرداخت گردیده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه خدمات غیر حضوری گفت: یکی از مهمترین هدف گذاریهای سازمان ارائه خدمات متنوع به مخاطبین به صورت الکترونیکی و غیر حضوری است که به همین دلیل تمامی امکانات بسیج شدند تا این هدف مهم محقق گردد . لذا در ارائه بسیاری از خدمات هیچگونه نیازی به مراجعه حضوری به شعب و کارگزاریهای سازمان وجود ندارد و تنها از طریق درگاههای اینترنتی و یا اپلیکیشن ها و کدهای دستوری، مخاطبین می توانند نیازهای بیمه ای خود را درخواست و دریافت نمایند . نیاز به کاهش مراجعات و ترددهای درون شهری که موجب افزایش میزان رضایتمندی مردم وکاهش هزینه های مادی و انسانی است، در ایام کرونایی با شدت بیشتری احساس شد و منجر به این گردید که فرایند خدمات غیر حضوری تکمیل تر و با سرعت بیشتری صورت بگیرد . یکی از این اقدامات حذف فرایند حضوری تمدید اعتبار دفترچه های درمانی است که بدون نیاز به مراجعه به شعب و کارگزاریها جهت ثبت مهر تمدید اعتبار، فقط از طریق درگاه های اینترنتی و یا کدهای دستوری معرفی شده، استعلام استحقاق درمان قابل انجام است که این اقدام باعث گردیده ، به طور متوسط 39 میلیون مراجعه به شعب و کارگزاریهای سازمان تأمین اجتماعی در سال حذف گردد.