مهمانپرست: توافق برجام بین 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد
مهمانپرست: توافق برجام بین 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد
سکان نیوز؛ دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: حصول توافق برجام بین 6 ماه تا یک سال زمان ببرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه «هر دو طرف به دنبال رسیدن به نتیجه هستند» گفت: «طرف ایرانی به دنبال تامین منافع خود و آن چیزی است که بر اساس برجام باید دستاوردی برای ما می‌داشت، یعنی لغو تحریم که مقصر نقض آن طرف غربی است. طرف غربی هم نگران فعالیت‌های هسته ای ایران است که ادامه دارد. در این شرایط پیش‌بینی من این است که مذاکرات در نهایت به نتیجه می‌رسد اما کمی طول خواهد کشید».

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه «این سرسختی مواضع از سوی طرفین سبب می‌شود که حصول توافق بین 6 ماه تا 1 سال زمان ببرد» گفت: «کشورهای غربی فکر می‌کنند وضعیت اقتصادی ایران پاشنه آشیل ما است و تاخیر زمانی در توافق ما را ناگزیر به انعطاف می‌کند. از طرف دیگر نگران هستند که این تاخیر موجب پیشرفته هسته‌ای ما هستند و می‌دانند که ممکن است به جایی برسیم که برایشان قابل برگشت نباشد و نتوانند ما را در زمینه هسته‌ای در یک چارچوب مشخص محدود کنند. بنابراین توافق در دسترس است اما تاخیر زمانی هم قابل پیش‌بینی است».

دکتر مهمانپرست با تاکید بر اینکه «این تاخیر ممکن است تبعاتی برای ما داشته باشد» گفت: «اگر بتوانیم در این مقطع وضعیت اقتصادی کشور را مدیریت و کنترل کرده و اجازه ندهیم که به تاخیر افتادن توافق تبعات اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، به اهداف خود نزدیک می‌شویم اما اگر نتوانیم کنترل کنیم و فشار معیشتی روی مردم زیاد شود و تبعات سنگین اقتصادی را شاهد باشیم، طرف غربی هم طمع می‌کند که به خواسته‌های غیرمنطقی خود ادامه دهد».

وی تاکید کرد: «رمز موفقیت ما در مذاکرات این است که ضمن دفاع از حقوق خود به شکل کامل، شرایط اقتصادی کشور را به گونه‌ای مدیریت کنیم که آثار منفی نداشته باشد».

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه چطور این کار ممکن است وقتی در هفته گذشته شاهد سیر صعودی نرخ ارز و … بودیم، گفت: «روند فعلی قطعا مورد قبول نیست و اگر اقدام جدی صورت نگیرد حتما مشکلاتی خواهیم داشت. ما نیاز به تصمیمات شجاعانه و بزرگی داریم که در اقتصاد کشور تحول ایجاد کند. اقتصاد ما به لحاظ ساختاری نیاز به جراحی دارد و مسئولان باید سریعتر در این باره تصمیم بگیرند. قطعا ممکن است که با در تولید، اشتغال، افزایش درآمد مردم و … قدم‌های مهم و مثبتی برداریم. باید دقت داشت که هرچه شرایط اقتصادی ما بهتر باشد در مذاکرات به نتیجه بهتری خواهیم رسید».