مهمانپرست؛ حضور مقتدرانه و دفاع از منافع ملی شرط موفقیت در مذاکرات
مهمانپرست؛ حضور مقتدرانه و دفاع از منافع ملی شرط موفقیت در مذاکرات
سکان نیوز‌‌؛ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت؛ اگر هر زمانی توانستیم از موضع اقتدار به مذاکره ورود کنیم ، آنگاه می توانیم از منافع ملی هم دفاع کنیم و موفق شویم ، و در غیر این صورت نتیجه شکست خواهد بود.

رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت و گوی زنده نماینده گراف در کلاب هاس با موضوع تاثیرات مذاکرات در انتخابات ۱۴۰۰ که با حضور مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران و عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد گفت:برخی در کشور ما اصولا با مذاکره مخالف اند و برخی هم با هر شکلی از مذاکره موافقند!

وی با اشاره به اینکه هیچ کس مخالف مذاکره نیست بلکه نکته مهم شرایط مذاکره است، افزود؛ اگر هر زمانی توانستیم از موضع اقتدار به مذاکره ورود کنیم ، آنگاه می توانیم از منافع ملی هم دفاع کنیم و موفق شویم ، و در غیر این صورت نتیجه شکست خواهد بود.

مهمانپرست گفت؛ برجام برای ما دستاورد سیاسی داشت و به افکار عمومی دنیا نشان داد ما حسن نیت داریم و فعالیت هسته ای کشورمان کاملا صلح آمیز است و اتهاماتی که به ما وارد می کردند صحت ندارد. ولی برجام برای ما دستاورد اقتصادی نداشت.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بیان داشت؛ ما ثابت کردیم که هیچ مشکلی برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نداریم و بارها اعلام کرده ایم اساسا هر نوع استفاده از سلاح کشتار جمعی را خلاف اعتقادات خود می دانیم و مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مرجع دینی ما آن را حرام اعلام کرده است ، لذا آماده همکاری هستیم و پای برجام می‌ایستیم که همگان مشاهده کردند که ما پای تعهدات خود ایستادم ولی آمریکایی ها و اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکردند.

وی گفت؛ دولت و مسئولین مذاکره کننده ایرانی تصورشان این بود که همه مشکلات اقتصادی ما با برجام حل می‌شود و کلید رشد و توسعه کشور را وابسته به مذاکرات دانستند ، این یک تصور غلط و اشتباه استراتژیک بود.

مهمانپرست افزود؛ دوستان ما در وزارت امور خارجه بیشتر همت خود را در موضوع بین المللی برجام گذاشتند و از همه ظرفیت‌های این وزارت خانه استفاده نشد که این خسارت بود.

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه با بیان اینکه ما کمترین دستاورد اقتصادی را از برجام حتی در در زمان اوباما و دموکراتها داشتیم ، گفت؛ دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در راهبرد کلی هیچ تفاوتی باهم ندارند و در موضوع برجام هر دو یک هدف را با شیوه های مختلف دنبال می کنند ، بنابراین باید بسیار هوشیار بود و در مذاکرات عجله نکرد . باید همه بدنبال منافع ملی باشیم و بطور سلبی یا ایجابی مذاکرات را به انتخابات ۱۴۰۰ گره نزنیم.