منطقه آزاد قشم آماده تبدیل شدن به هاب انرژی/تبدیل پتروپالایشگاه به بخش پیشران برای تقاضای نفت در جهان
منطقه آزاد قشم آماده تبدیل شدن به هاب انرژی/تبدیل پتروپالایشگاه به بخش پیشران برای تقاضای نفت در جهان
سکان نیوز:معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: با اقدامات زیرساختی صورت گرفته در منطقه آزاد قشم طی سال‌های گذشته، این منطقه آماده تبدیل شدن به هاب انرژی است.

به گزارش سکان نیوز/امیرحسین زمانی نیا در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: اقدامات خوبی در جهت تأمین زیرساخت‌ها و پیش نیازهای حوزه انرژی در منطقه آزاد قشم اجرایی شده که نتیجه مثبت آنها در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.
زمانی نیا ادامه داد: برای توسعه کلان صنایع بویژه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در منطقه آزاد قشم باید الزامات سیاسی و منطقه‌ای، مسائل مالی و اقتصادی و… مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در آینده نزدیک پتروپالایشگاه ها تبدیل به بخش پیشران تقاضا برای نفت خواهند شد، تصریح کرد: با این نگاه، سرمایه گذاری صورت گرفته برای واحدهای پتروشیمی در منطقه آزاد قشم یک پیش بینی و هدف گذاری درست بوده است.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه قشم از ظرفیت و پتانسیل تبدیل به یکی از کانون‌های تولید و صادرات انواع حامل‌های انرژی به ویژه محصولات پتروشیمی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای رشد توسعه هاب پتروشیمی و پالایش نفت در جزیره قشم باید تضامین دولتی و حاکمیتی به سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داده شود.
زمانی نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره اهداف سیاست گذاری کلان در حوزه انرژی، گفت: درک صحیح اهداف سیاست گذاری‌های کلان با نگاهی به چشم انداز بازارهای جهان، نیازمند هدف گذاری صحیح است.
وی به تشریح ابعاد رکود اقتصادی ناشی از کرونا پرداخت و خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در منابع انرژی در سال 2020، معادل 18 درصد کاهش پیدا کرده است.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه در آینده نزدیک واحدهای پتروپالایشگاه تبدیل به بخش پیشران برای تقاضای نفت در جهان خواهند شد، افزود: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته تا افق 2040 ایران جایگاه هشتم جهان در زمینه تولید و صادرات نفت را دارا خواهد بود.
زمانی نیا بیان کرد: همچنین بخش صنعت برای تأمین نیاز واحدهای پتروشیمی نیز پیشران تقاضای جهانی برای گاز بوده و طبق پیش بینی‌ها تا افق تا 2040 ایران جایگاه نخست ذخایر گاز و رتبه پنجم تولید گاز در جهان را دارا خواهد بود اما سهم اندکی از صادرات خواهد داشت.
سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، باهدف ایجاد ترغیب ملی برای اتکا ا به دانش مهندسی و توان اجرایی کارشناسان و متخصصان کشور، پیشبرد سریع‌تر امور و فعالیت‌های توسعه‌ای در منطقه آزاد قشم امروز 20 بهمن ماه 1399 به میزبانی منطقه آزاد قشم با حضور مقامات، مسوولان و صاحب‌نظران این حوزه آغاز به کار کرد.
گفتنی است، قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس، دارای مزایا و ذخایر نفت و گاز عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، ازاین‌رو، سازمان منطقه آزاد قشم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موردنظر مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت، به‌منظور سهولت در سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی به دنبال رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای رونق و پیشرفت حداکثری منطقه است.