منطقه آزاد تجاری و توسعه اقتصادی
منطقه آزاد تجاری و توسعه اقتصادی
سکان؛ دکتر سیدامیرحجازی اطاقسرا استاد حقوق بین الملل و عضو شورای مرکزی خانه دیپلماسی اقتصادی در یادداشتی بر نقش مناطق آزاد بر توسعه اقتصادی منطقه نوشت.

مناطق آزاد تجاری-صنعتی را باید پلی بين اقتصاد ملی و بين الملل در نظر گرفت که ازیک سو با جذب سرمایه گذاری مستقيم خارجی پایه توسعه صادرات را استحکام بخشيده و از طرف دیگر با بهره گيري از منابع و استعدادهای بالقوه کشور،مزیت های نسبی اقتصاد را در زمينه اقتصاد بين الملل به بالفعل تبدیل میکند.

هدف از ایجاد و توسعه مناطق آزاد؛ افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و انتقال تکنولوژی، افزایش درآمدهای عمومی، افزایش
توریسم، ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و بهره مندی از اقتصاد رقابتی است.

مناطق آزاد یا مناطق پردازش صادرات به عنوان راهکارهای برای تغيير جهت کلی اقتصاد از درونگرایی به برونگرایی و تجارت آزاد، مورد استفاده اغلب کشورهای رو به رشد قرارگرفته است.
یکی از عوامل موفقيت مناطق آزاد، شناسایی تواناییهاو استعدادهای بالقوه هر منطقه،مختلف به منظور تعيين نقاط مناسب برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری–صنعتی است.

با توجه به موقعيت استراتژیک استان مازندران (همجواری با کشورهای cis) قطب تولید محصولات کشاورزی، جنگل های هیرکانی، وجود دریای مازندران و برخورداری ازظرفيتهای مناسب منطقه آزاد، توانایی تبدیل شدن به دروازهی تجاری ایران و هاب صادراتی منطقه را دارد.

همجواری مازندران با کشورهای حاشیه خزر و قرارگرفتن در مسیر کریدور شمال جنوب که به عنوان مرکز ثقل صادرات منطقه بخشی از ظرفیت‌های مغفول مانده بنادر شمال از جمله مازندران را فعال می کند. نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله کانتینرهای یخچال‌دار و بزرگ و وجود قوانین متنوع و گاه متعارض تاکنون سبب شد که تجار و بازرگانان انگیزه کافی برای تجارت از بنادر شمالی و مازندران نداشته باشند که خوشبختانه با شروع ساخت 4 کشتی صادراتی در کشتی سازی صدرا و رفع برخی از موانع صادراتی و در هفته های گذشته نیز صادرات مرکبات استان توسط کشتی های یخچال دار به روسیه امیدورای های در بین تجار و تولیدکنندگان صورت گرفته است.

با تصویب منطقه آزاد تجاری مازندران و رویکرد جدید دیپلماسی اقتصادی در حوزه صادرات محصولات تولیدی استان گامی های بزرگی برداشته شد و این استان در مسیر جدید تجاری قرار گرفت و همه تلاش‌ها باید بر این باشد تا منطقه آزاد تجاری این استان همانند دیگر مناطق اسیر واردات نشود و بتواند در حوزه صادرات و تجارت بین‌الملل نقش ویژه‌ای برای کشور ایفا کند.