مقام کی‌یف: امکان بازیابی کامل برق برای ۹ استان را نداریم
مقام کی‌یف: امکان بازیابی کامل برق برای ۹ استان را نداریم
سکان نیوز؛ معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید به دلیل حملات به زیرساخت‌های انرژی، بیش از ۱.۳ میلیون نفر اکنون بدون برق هستند و وضعیت خاموشی در این کشور دشوار است.

«کریلو تیموشنکو» معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین شامگاه شنبه از قطعی برق گسترده در این کشور بر اثر عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس خبر داد.

تیموشنکو در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «به دلیل حملات به زیرساخت‌های انرژی، مشترکان در ۹ استان اوکراین بدون برق مانده‌اند؛ امکان بازیابی کامل انرژی وجود ندارد و بیش از ۱.۳ میلیون نفر اکنون بدون برق هستند».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه شمار اوکراینی‌های فاقد برق در روز شنبه ۲.۷ میلیون نفر بود که این رقم کاهش پیدا کرد، توضیح داد: «اکنون وضعیت در هر منطقه بسیار دشوار است… ما باید در برابر خاموشی مقاومت کنیم».


نقشه حملات هدفمند علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین در روز شنبه

«ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز بامداد پنجشنبه ضمن اشاره به نابودی سه تأسیسات حوزه انرژی این کشور در جریان حملات روسیه، گفت خسارات جدیدی به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین وارد شده است. (جزئیات بیشتر)

وزارت دفاع روسیه دوشنبه هفته قبل اعلام کرد که تأسیسات کنترل و فرماندهی ارتش اوکراین و سیستم‌های انرژی این کشور را با موشک و پهپاد هدف قرار داده و تمام اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای این عملیات محقق شدند.

نیروهای روس طی چند روز اخیر با حملات هوایی گسترده و شدید، تأسیسات و زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار داده‌اند.