مشارکت سیاسی ؛ لوازم و ضرورتها
مشارکت سیاسی ؛ لوازم و ضرورتها
سکان نیوز؛ چیزی که در جامعه ما به ویژه در ایام انتخابات رواج کاذب دارد انتقاد بی رحمانه از کاندیدای انتخابات است.

سید امیر طاهری دکترای حقوق بین الملل در قسمت دوم یادداشت خود نوشت؛ ۱-پرهیز از انتقادات تند، مخرب و یک جانبه از کاندیداهای رقیب :
چیزی که در جامعه ما به ویژه در ایام انتخابات رواج کاذب دارد انتقاد بی رحمانه از کاندیدای انتخابات است. در این راستا هیچ قید و بند و مرز خاصی وجود ندارد و بسیاری از اوقات به توهین و فحاشی کشیده میشود. این امر حکایت از این دارد که فرهنگ سیاسی و حتی فرهنگ عمومی ما فارغ از تقوا و اخلاق سیاسی است. اخلاق ، نقد کالای گمشده جامعه ایرانی است. نقدهای بی امان توأم با توهین و بد دهنی سبب سلب مشروعیت از ارکان قدرت شده و به طور طبیعی بستر کاهش مشارکت را فراهم میسازد.

۲-شفافیت (به جای تخریب) در طرح مسائل اساسی کشور :
ایران از جمله کشورهای مهم در حوزه سیاسی امنیتی داخلی، منطقه ای و بین المللی است. و ایجاد چالش در هر یک از حوزه ها می تواند مسائل مختلفی را برای کشور ایجاد کند که بر حال و آینده ما بیمناک و خطرآفرین باشد. طرح صادقانه و بدون جانبداری مسائل، مشکلات، معضلات و چالشها همراه با راهکارهای شفاف، بدون ملاحظه و به دور از اخلاق منافقانه و محافظه کارانه جهت برون رفت از این مشکلات و چالشها برای عموم مردم جالب توجه بوده و احتمالاً انگیزه ایی برای ورود در عرصه انتخابات و مشارکت در فرایند آن است.
۳- اعتمادسازی و جلب توجه افکار عمومی:
بطور کلی در هر کشوری
وقتی اعتماد عمومی نسبت به فرایندهای سیاسی و دولت سلب شود یا کاهش جدی یابد، نظام سیاسی با بحران مشروعیت، حقانیت و کاهش شدید مقبولیت مواجه خواهد شد که در نوع خود خطرآفرین و تهدید زاست. در چنین شرایطی، تخریب ارکان قدرت و سلب اعتماد عمومی از بخشهای مختلف نظام سیاسی در حوزه های اجرایی، تقنینی و قضایی، کمک به فرایندی است که انتهای آن سقوط و فروپاشی است. منظور از اعتمادسازی این نیست که ، اعتماد عمومی مردم را به سمت خود یا اشخاص و نهادهای خاصی هدایت کنیم و از بقیه بخشهای سیاسی و حکومتی مشروعیت زدایی کنیم. هر دولت/ نظام سیاسی(state) کل یکپارچه ای است که همه ارکان آن در تعامل متقابل با هم، می توانند موفق شوند. بنابراین، اعتماد افزایی باید متوجه کلیت سیستم باشد و اعتبار کل را همراه با تمام اجزایش افزایش دهد.

۴- امیدآفرینی و کمک به حس اعتماد به نفس شهروندان به منظور غلبه بر مشکلات با ابزارهای مسالمت آمیز و روندهای صلح آمیز و دور از روشهای خشونت بار:
انتخابات ، عرصه رقابت دوستانه (نه دشمنانه) و منازعه مسالمت آمیز بازیگران عرصه قدرت است. بنابراین، کاندیداها و طرفداران آنها باید بر احساسات امیدآفرینی و آینده بهتر همگانی تأکید نمایند. امیدآفرینی ریشه در گذشته و میوه در آینده دارد. یعنی نباید گذشته را جهنمی جلوه داد و آینده را بهشت موعود تصور کرد. سیاست عرصه سیاه و سفید نیست، بلکه خاکستری است. در فضای خاکستری امکان همه چیز شدن وجود دارد و بستگی به عوامل مختلفی دارد که خودمان ایجاد میکنیم. نسبی نگری و نسبی اندیشی و پرهیز از مطلق انگاری از اصول ثابت سیاست است. اگر سیاست میل به مطلق انگاری بگراید روزگار آن جامعه به بحران می گراید . تمام رنگها ، رنگ زندگی اند و فقط به سبز و بنفش ختم نمی شوند. گذشته هرچند تلخ، ولی جزیی از حیات سیاسی یک جامعه است که باید مایه عبرت و پلی به آینده بسامان ان کشور باشد. گذشته شیرین نیز نباید هم مقدس و غفلت آفرین باشد ..
ادامه دارد..