مرمت سینما امفی تئاتر رامسر در مرحله اجرایی شدن قرار گرفت
مرمت سینما امفی تئاتر رامسر در مرحله اجرایی شدن قرار گرفت
سکان نیوز/ حوالی 11 صبح 5 دی ماه سال گذشته بود که به ناگهان دود غلیظ سیاهرنگی بخش وسیعی از اسمان خیابان سخت سر که مجموعه هتل های رامسر و سینمای میراثی این شهر در انجا قرار داشت را فرا گرفت،ساختمان سینما امفی تئاتر هتل رامسر بود که در اتش می سوخت.

به گزارش سکان نیوز/ شمار زیادی از مردم در خیابان مشرف به سینما و باغ 33 هکتاری در سکوت و ماتم و گاها با مگو و مگوهایی به تماشای صحنه اتش سوزی ایستاده بودند و تیم های اتش نشانی نیز با تکاپوی زیاد در نبرد با شعله های اتش بودند. اما پیش روندگی ان به اندازه ای بود که هر لحظه بیم ان می رفت که در جریان طوفانی که در همان حین با سرعت 80 کیلومتر در ساعت شهر را در می نوردید، باعث شود اتش سوزی به ساختمان ها و محیط مجاور سینما و هتل سرایت کند. حریق به هر ترتیب که بود از سوی تیم های اتش نشانی خاموش شد، اما حجم و گستردگی ان به اندازه ای بود که به فروریختن 80 درصد از سالن سینما انجامید.

سینما امفی تئاتر رامسر، سازه ای هلالی شکل و سفید رنگ بر پیشانی شهر رامسر که گفته شد اتصالی سیم های برق فرسوده اتش را به جانش انداخت،بنایی میراثی، متعلق به دوران پهلوی دوم در بافت تاریخی شهر واقع و یکی از نمادهای شاخص و هویتی مردمان این خطه به شمار می رود.

تحرکات و بازدیدهای کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه، میزان خسارت و اقدامات برای احیای این سازه در همان روزهایی ابتدایی در جریان بود که شیوع ویروس “کووید 19” تمامی اقدامات برای مرمت و احیای این سینما را نیز تحت الشعاع و روند مرمت ان بر روی دور کندی قرار داد.

در همین ارتباط مدیر مجموعه هتل های رامسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در تشریح اخرین اقدامات برای مرمت سالن سینما توضیح داد:پس از اتش سوزی بازدید ها برای بررسی میزان خسارت و ابعاد حادثه مورد بررسی کارشناسی انجام گرفت که میزان ان نزدیک به 3 میلیارد تومان براورد شد.

وی افزود: در ادامه نیز از انجایی که سالن سینما دارای بیمه اتش سوزی بود بخش قابل توجهی نزدیک به مبلغ کارشناسی نیز مورد تایید شرکت بیمه قرار گرفت، این درحالیست که ما میبایست روز 20 اسفند ماه جلسه فروش اقلام ضایعات به جا مانده از اتش سوزی را برگزار می کردیم که به دلیل شیوع ویروس “کوید 19” علی رغم اینکه فرایند اداری ان انجام شده بود تمامی جلسات و کمیسیون های مربوط ان لغو شد.

عبداله کرم زاده در ادامه همزمانی روند احیای سالن سینما با اوج گیری ویروس کووید 19 را عامل کندی مرمت و احیای این سینما خواند و افزود::به دلیل انکه نمی بایست روند اجرای کار به طور کلی متوقف می شد و همینطور نباید زمان را از دست می دادیم، با همکاری نهادهای اداری شهرستان و فرمانداری برای طراحانی که باید نقشه و طرح مرمت سالن را تهیه می کردند در بحبوحه شیوع این ویروس گواهی تردد صادر شد. به همین ترتیب تا به امروز طرح های اولیه اماده شده و در حال حاضر نیز از سوی مجموعه شرکت هتل ها اصلاحاتی بر روی ان در حال انجام است ،تا بعد از ان و طی روزهای اینده برای تایید نهایی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شود.

کرم زاده با بیان اینکه هم اکنون فرایند تخلیه ضایعات و اهن الات به جای مانده از اتش سوزی در حال انجام است و پس از تایید طرح از سوی میراث فرهنگی مراحل اجرای طرح مرمت اغاز می شود اضافه کرد:پس از نهایی شدن طرح است که مشخص می شود فرایند اجرا و اتمام مراحل ساخت ان به چه میزان از اعتبار نیاز دارد.

او در ادامه با بیان اینکه طراحی نقشه مرمت مراحل پایانی خود را سپری می کند با اشاره به نقش میراث فرهنگی در اجرای این طرح افزود: ما معتقدیم میراث فرهنگی هم میبایست در خصوص اجرای این بنا با ما همراه و مشاور باشد تا در جریان این همکاری سینمای سابق را با متریال جدید و با همان شکل ظاهر احیا کنیم.

بازسازی ابگرم های معدنی هتل رامسر

وی در ادامه در خصوص وضعیت اب گرم های معدنی رامسر گفت: اخرین بار در سالهای 72 و 73 بازسازی شد و از ان زمان به بعد اقدام خاصی برای بهسازی ان انجام نشده است ، ضمن اینکه این ابگرم ها در حال حاضر دارای بافت فرسوده و ناخوشایندی هستند از همین رو طرح های بهسازی این بخش از مجموعه هتل که ظرفیت مناسبی در گردشگری سلامت محسوب می شود با یک ماه تاخیر نسبت به سینما پیش خواهیم برد به گونه ای که امروز مراحل ساخت سینما انجام شد به فاصله یک ماه عملیات اجرایی ساخت ابگرم را نیز شروع خواهیم کرد.

وی با اشاره به کیفیت اب گرم های معدنی و نقش ان در گردشگری سلامت توجه به طرح های ایرانی اسلامی،حضور پزشکان طب سنتی و خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم در این مجموعه را از چشم اندازها و ویژگی های طرح بهسازی ابگرم ها خواند و افزود:فضاهایی در کرانه های هتل هست که جذابیت های منحصر به فردی دارد ضمن اینکه اب گرم ها برای خانواده ها و فرزندان هم قابل استفاده باشد استخر ویژه کودکان نیز در ان دیده شود.

رییس مجموعه هتل های رامسر همچنین در ادامه با اشاره به مرمت هتل قدیم رامسر به عنوان دیگر پروژه های در دست اجرای این نهاد اشاره کرد و افزود: طرح ها مطالعاتی روی مرمت این هتل نیز اماده است ، بعلاوه اینکه شرکتی که کارهای مطالعاتی طرح مرمت هتل قدیم را انجام می دهد به سازمان میراث فرهنگی نیز معرفی کردیم ضمن اینکه بخش زیادی از مرمت رستوران این هتل نیز تا این لحظه انجام شده و بخش های دیگر نیز به همین ترتیب عملیاتی می شود.

وی یاداور شد پروژه های گفته شده جز مصوبات سفر پرویز فتاح رییس بنیاد به رامسر بود که سینما بعد از ان به ان اضافه شد و اتمام و بهره برداری از انها تا پایان سال 99 مورد تاکید قرار گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رامسر نیز در خصوص ویژگی طرح مورد تایید از سوی میراث فرهنگی به خبرنگار ایرنا گفت: بنای تاریخی که به ثبت رسیده باشد و بر اثر هر سانحه ای دچار اسیب شود،بر اساس علم مرمت با حفظ تمام ویژگی های ظاهری ان دوباره سازی می شود،بعلاوه اینکه از نظر کارشناسان میراث فرهنگی مطابقت طرح جدید با انچه که از قبل وجود داشته است از نظر شکل و ویژگی های ظاهری حایز اهیمت است.

نادر سحر خیز در ادامه توضیح داد: در جریان گفت و گوهایی که با رییس هتل رامسر داشتیم این موضوع عنوان شد،طرحی مورد تایید سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرد که در تمامی مراحل طراحی و شرح خدماتی که از سوی مشاور قرار است صورت گیرد،این فرد میبایست با مشاور سازمان میراث فرهنگی در ارتباط و تعامل مستمر باشد ، تا سازمان در جریان اینکه چه طرح ها و اقداماتی قرار است انجام شود قرار گیرد.

سحر خیز توضیح داد:زمانی گفته می شود طرح به مرحله نهایی رسیده است که کارشناسان میراث فرهنگی از ابتدای طراحی ها تا انتهای ان حضور داشته باشند و در جریان چگونگی طرح باشند،بنابراین زمانی که گفته می شود طرح به مرحله نهایی رسیده است، به این معناست که طرح از سوی سازمان نیز مورد تایید واقع شده است.

سحرخیز می گوید در حال حاضر چنین اتفاقی نیافتاده ضمن انکه ما کماکان منتظر مشاور هستیم تا زمان اجرای طرح کوتاه و دوباره کاری صورت نگیرد،به عبارت دیگر در چنین شرایطی امکان اینکه طرح مورد تایید سازمان قرار نگیرد و علاوه بر ان زمان مضاعفی برای طراحی مجدد صرف شود وجود دارد.

سالن آمفی تئاتر هتل جدید رامسر 560 نفر ظرفیت دارد.

شهرستان 80 هزار نفری رامسر در غرب استان مازندران قرار دارد./ ایسنا