مذاکرات صلح روسیه و اوکراین متوقف شد
مذاکرات صلح روسیه و اوکراین متوقف شد
سکان نیوز؛مقامات روسیه و اوکراین روز سه شنبه گفتند که مذاکرات صلح بین دو کشور با رکود مواجه شده است. هر دو طرف یکدیگر را سرزنش می کنند و مسکو می گوید که بازگشت دوباره به مذاکرات ممکن است دشوار باشد.

به گزارش سکان نیوز؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که واشنگتن، لندن و بروکسل می خواهند از اوکراین در جهت منافع استراتژیک خود بهره ببرند.

وی افزود که او معتقد است اگر مذاکره‌کنندگان سعی کنند «سمت و سوی گفت‌وگو را تغییر دهند» و به جای وضعیت فوری اوکراین، بر آنچه مورد علاقه غرب است تمرکز کنند، نمی‌توان به توافق رسید.

ادامه داد: این روند احتمال پیشرفت در مذاکرات را کند می کند.

لاوروف گفت: “ما همیشه می گوییم که آماده مذاکره هستیم… اما چاره دیگری جز توقف نداریم. ”

اوکراین و روسیه اوایل اسفند ۱۴۰۰ تنها چند روز پس از حمله روسیه به همسایه خود، گفتگوهای صلح متناوبی انجام داده اند، اما در هفته های اخیر ارتباط چندانی بین آنها وجود نداشته است.

همچنین روز سه‌شنبه، آندری رودنکو، معاون لاوروف، بیان کرد که اوکراین «عملاً از روند مذاکرات خارج شده است»، در حالی که لئونید اسلوتسکی، مذاکره‌کننده روسی گفت، مذاکرات در هیچ قالبی دنبال نمی‌شود.

اسلوتسکی گفت: “وزارت امور خارجه آمریکا نباید “از طریق کمک نظامی به کی یف” شرایط را بدتر کند. این کار بی فایده است. ”

انتظار می رود که آمریکا این هفته بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین را تصویب کند. در عین حال عرضه کلی تسلیحات و کمک های غرب در هفته های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین هم تایید کرد که گفتگوها “در حالت تعلیق” است، زیرا روسیه مایل نیست بپذیرد که “در جنگ به هیچ هدفی دست نخواهد یافت” و جنگ دیگر بر اساس قوانین کرملین پیش نمی رود.

به گزارش رسانه های اوکراینی، پودولیاک گفت: «روسیه درک کلیدی از فرآیندهای امروزی در جهان نشان نمی دهد و در مذاکرات رویه بسیار منفی دارد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید نیروهای روسیه در حال انجام عملیات ویژه برای غیرنظامی‌سازی و «نازی ‌زدایی» اوکراین هستند. غرب و کی یف این انگیزه ها را بهانه ای دروغین برای تهاجم می دانند.

تا کنون در جنگ اوکراین هزاران نفر در اثر نزاع طرفین کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند. همچنین روسیه با تحریم های سخت غرب مواجه شد است و نگرانی های فزاینده از رویارویی گسترده تر بین روسیه و ناتو وجود دارد.

لاوروف در آخرین اظهارات خود گفت: ” ۱۰ سال نیست، بلکه ۲۰ سال است که غرب اقدام به به کارگیری ابزارهایی از جمله ناتو و اوکراین برای مهار روسیه از اواخر دهه ۹۰ کرده است. در تمام این سال ها ما بر مذاکره اصرار داشتیم. اما نادیده گرفته شدیم. ”

وی گفت: “اکنون ما بسته به نوع نگاه خود، مشکلات را حل خواهیم کرد. من همیشه تاکید می کنم: ما آماده حل مسائل به روش انسانی هستیم. “

  • نویسنده : میلاد