مادورو: ایران و ونزوئلا دنیای جدیدی را بدون هژمونیسم آمریکایی می‌سازند
مادورو: ایران و ونزوئلا دنیای جدیدی را بدون هژمونیسم آمریکایی می‌سازند
سکان نیوز؛نیکلاس مادورو" رئیس‌جمهوری ونزوئلا که به عنوان سومین مقصد تور اورآسیایی خود در تهران به سر می‌برد، گفت: ایران و ونزوئلا اگر چه از نظر جغرافیایی دور هستند، اما در ساخت جهانی عادلانه‌تر، چندقطبی و بدون هژمونیسم آمریکایی سهیم هستند.

به گزارش سکان نیوز؛ تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور جمعه شب، گفت وگوی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا با شبکه هیسپان تی‌وی را منتشر و به نقل از وی اعلام کرد: ایران و کشورش در خط مقدم تحول در دوران تاریخی و تولد جهانی جدید بدون هژمونیسم و سلطه امپراتوری آمریکا قرار دارند.

وی اطمینان داد که رهبران انقلاب باید نسبت به نشانه‌های تغییری که در بشریت نمایان می‌شود بسیار آگاه باشند و لحظه کنونی، نشان‌دهنده کاهش هژمونی قدرت‌هاست.

مادورو در بیان اهمیت سفر به ایران به تعمیق همکاری بین دو کشور اشاره کرد که در ۲۰ سال گذشته عمیق‌تر شده و شاهد تولد رابطه برادری، کار و منافع مشترک بوده است.

وی، رابطه تهران- کاراکاس را الگوی همبستگی و حمایت متقابل در مواقع سخت دانست و ارسال چندین نفتکش حامل بنزین توسط ایران در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی برای کمک به ونزوئلا را از نمونه کمک‌های ایران در دوره دشوار شیوع کووید-۱۹ و شرایط سخت ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا برشمرد.

مادورو با یادآوری اینکه خدمه این کشتی‌ها با تهدید آمریکا مبنی بر رهگیری آن‌ها در دریاهای آزاد مواجه شدند، خاطرنشان کرد: این محموله باعث تقویت ونزوئلا و آماده‌سازی آن برای آغاز احیای صنعت و اقتصاد ملی نفت شد.

رئیس‌جمهوری چپگرای ونزوئلا اعلام کرد که شنبه هفته جاری با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان دیدار خواهد کرد و برنامه‌ها و راهبردهای ۲۰ سال آینده در قالب نقشه همکاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از عزم دو کشور برای برقراری پرواز مستقیم تهران- کاراکاس به صورت هفتگی و در جهت توسعه گردشگری خبر داد.

مادورو با بیان اینکه همکاری‌ها در زمینه انرژی، کشاورزی، علمی، بهداشتی و آموزشی و … مورد بررسی و تقویت قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: ونزوئلا از سرمایه‌گذاری ایران در حوزه مواد غذایی استقبال می‌کند.

نیکلاس مادورو در تشریح اهتمام دولت به رفع چالش‌های مردم در حوزه غذا، بهداشت، آموزش و… و قرارگیری این کشور در مسیر رشد اقتصادی گفت: دولت بولیواری یک برنامه توسعه با ۱۸ موتور ساخته است که هر کدام برنامه خاصی برای فعال‌سازی مجدد اقتصادی دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با تاکید بر حمایت این کشور آمریکای لاتین از آرمان فلسطین، یادآور شد که نیروهای اشغالگر صهیونیست هر روز جوانان، زنان و کودکان فلسطینی را به قتل می‌رسانند.

وی افزود: در حالی که گروهی از کشورهای عربی روابط خود را با تل آویو عادی‌سازی می‌کنند، تهران و کاراکاس اراده مشترکی برای همراهی مردم فلسطین در نبرد برای آینده و ایجاد کشور مستقل خود دارند.

سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» انجام ‌شده است و بر اساس اعلام مدیرکل روابط‌ عمومی ریاست‌ جمهوری این سفر دو روزه خواهد بود.

استقبال رسمی در مجموعه سعدآباد، دیدار و گفت‌ وگو با رئیس‌جمهوری و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور از جمله برنامه‌های سفر مادورو به تهران است.

  • نویسنده : میلاد.طهماسب تبار