قصه غم انگیز مرگ مشکوک پرندگان در تالاب میانکاله
قصه غم انگیز مرگ مشکوک پرندگان در تالاب میانکاله
سکان نیوز:در سه روز اخیر ۴۲ لاشه پرنده مهاجر آبزی در تالاب میانکاله مشاهده شده و گویا این قصه غم انگیز به این زودی ها دست از سر این تالاب برنخواهد داشت.

به گزارش سکان نیوز/تالاب میانکاله یکی از محبوب‌ترین مقاصد در بین پرندگان مهاجر در این فصل است. این تالاب بین‌المللی که بخشی از برنامه‌های پیشگام حفاظتی یونسکو نیز محسوب می‌شود به بهشت پرنده نگری ایران هم معروف است.

انواع پرنده‌ها باتوجه به زیستگاه‌های مختلفی که در مناطق مختلف تالاب قرار دارند، در نیمه‌ی دوم سال به سمت تالاب میانکاله پرواز می‌کنند تا در آنجا مستقر شوند.

اما سال گذشته هزاران پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله تلف شدند، دامپزشکی علت آن را بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی، اعلام کرد.

نخستین بار سوم بهمن ماه سال گذشته لاشه تعدادی از پرندگان از گونه های چلنگر و فلامینگو در تالاب بین المللی میانکاله در منطقه قلعه پایان در شرق استان مازندران یافت شد و در این مدت طبق آمار رسمی حدود ۳۷ هزار بال پرنده مهاجر از ۱۲ گونه از پرندگات مهاجر زمستان گذران در تالاب تلف شدند.

اگرچه پس از بررسی آزمایشگاهی، سازمان دامپزشکی ، بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی را دلیل تلفات پرندگان اعلام کرد ، ولی اعتراض کارشناسان آبزی پروی و ادعای برخی شکارچیان شرق مازندران مبنی بر ریختن سم کشاورزی در تالاب میانکاله ،باعث شده تا دلایل تلفات پرندگان مهاجر در یکی از بزرگترین ذخیرگاه زیست کره جهان به عنوان راز سر به مهر همچنان باقی بماند، تا شاید در صورت تکرار در سنوات آینده بررسی بیشتری نسبت به این تلفات صورت گیرد.

با این وجود، مدیر کل دامپزشکی مازندران، در حاشیه بازدید از این تالاب اظهار کرده بود که خوشبختانه تا کنون هیچگونه تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در تالاب میانکاله مشاهده نشد و رصد و پایش تالاب های استان توسط اکیپ های دامپزشکی به اتفاق کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست همچنان بصورت روزانه انجام می شود.

تا اینکه در سه روز اخیر ۴۲ لاشه پرنده مهاجر آبزی در این تالاب جمع آوری و نمونه گیری برای بررسی علت یا علل تلفات توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در حال انجام است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این مورد گفت: بر اساس پایش های مستمر و روزانه از سطح تالاب میانکاله و خلیج گرگان، متاسفانه در طی سه روز گذشته ۴۲ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی و فلامینگو تلف شدند و از سطح خلیج جمع آوری شدند.

وی ادامه داد: نمونه گیری از پارامترهای محیطی و از لاشه های تلف شده برای بررسی علت یا علل تلفات با همکاری اداره کل دامپزشکی استان از اولین روز تلفات در حال انجام و بررسی است که نتیجه آن متعاقبا از سوی سازمان متبوع اعلام خواهد شد.