قانون‌گریزی برخی خودروسازان با گرانفروشی و تضییع حقوق مردم/ مصوبه شورای رقابت حمایت دولت را می‌طلبد
قانون‌گریزی برخی خودروسازان با گرانفروشی و تضییع حقوق مردم/ مصوبه شورای رقابت حمایت دولت را می‌طلبد
سکان؛ با وجود ابلاغ قیمت‌های مصوب شورای رقابت به خودروسازان و مونتاژکاران از سوی وزارت صمت، برخی خودروسازان با قانون‌گریزی و عدم تعهد به مشتری‌مداری، در کم‌کاری نهادهای نظارتی، خارج از نرخ‌های مصوب شروع به گرانفروشی کرده‌اند و این به التهاب در بازار خودرو می‌انجامد.

با وجود آنکه در ماه جاری شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را مصوب کرد و وزارت صمت هم این قیمت ها به خودروسازان ابلاغ کرد، برخی مونتاژکاران با قانون گریزی و عدم رعایت حقوق مشتری، اقدام به انتشار بخشنامه های واریز وجه با قیمت های اختیاری شرکت، کرده اند و از ثبت نام کنندگان خواسته اند اعدایی بین 500 تا 900 میلیون تومان بالاتر از نرخ های مصوب شورای رقابت واریز کنند.

در مصوبه 16 اردیبهشت 1402 شورای رقابت، قیمت خودروهای مونتاژی با لحاظ سود 17 درصد و دلار اسکناس مرکز مبادله در اریبهشت 1402 (بیش از 42 هزار تومان)، حدود 100 تا 800 میلیون تومان کمتر از قیمت های اعلامی مونتاژکاران بود.

لازم به ذکر است با وجود آنکه مونتاژکاران ارز حواله ای مرکز مبادله که حدود 38 هزار تومان است، دریافت می کنند، اما شورای رقابت ارز واردات قطعه را برای آنها، ارز اسکناس مرکز مبادله لحاظ کرده که 42 هزار تومان است و در واقع اینجا هم منافع مونتاژکاران لحاظ شده است.

* عرضه خودروهای مدیران خودرو با قیمت های اختیاری

با این وجود شرکت مدیران خودرو در بخشنامه جدید خود ویژه منتخبان سامانه یکپارچه فروش اینترنتی، قیمت های عرضه خود را بدون توجه به مصوبه شورای رقابت و به عبارتی خودسرانه و بدون لحاظ حقوق مشتری اعلام کرده است.

بررسی قیمت های این خودروساز حاکی از آن است که قیمت عرضه خودروی Tiggo7 poro توسط این شرکت بیش از یک میلیارد و 668 میلیون تومان تعیین شده است در حالی که براساس مصوبه شورای رقابت قیمت این خودرو کمی بیش از یک میلیارد تومان تعیین شده است. یا x55 pro با حدود 270 میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ شورای رقابت با قیمت حدود 1 میلیارد و 252 میلیون تومان عرضه شده است؛ اختلاف قیمت سایر خودروهای عرضه شده توسط این شرکت در مقایسه با  قیمت مصوبه شورای رقابت بسیار زیاد است.