قالیباف؛ رانت‌ها و اطلاعات ویژه‌ای در بورس وجود دارد
قالیباف؛ رانت‌ها و اطلاعات ویژه‌ای در بورس وجود دارد
سکان نیوز؛ رئیس مجلس بیان داشت:رانت‌ها و اطلاعات ویژه‌ای در بورس وجود دارد و همین اشکال در معادن و انرژی هم هست.

به گزارش سکان، در دولت گذشته یک لایحه دو فوریتی به مجلس آمد و ما ظرف سه هفته به آن رسیدگی کردیم و در نهایت شورای نگهبان آن را تأیید کرد و ما قانون حمایت از بورس را به دولت ابلاغ کردیم اما هشت ماه ابلاغ این قانون طول کشید. رانت‌ها و اطلاعات ویژه‌ای در بورس وجود دارد و همین اشکال در معادن و انرژی هم هست.ما ثروت و دارایی و مسیرهای تولید ثروت خوبی داریم در حالیکه 80 تا 90 درصد اقتصاد ما دولتی است ولی باید از سرمایه و سرمایه‌دار حمایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه مجلس از دولت خواستم درباره بودجه تصمیم‌گیری خوبی کنند، خاطرنشان کرد: باید دانست که نباید دولت دست در جیب مردم و فقرا کند چرا که این کار منجر به افزایش تورم می‌شود؛ کسری بودجه دولت و خلق پول توسط بانک‌ها یعنی دست کردن در جیب مردم و عملاً این کار قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و حتی مردم با افزایش اسمی حقوق چیزی را از رفاه حس نمی‌کنند.

** گرانی مرغ به دلیل ضعف شبکه توزیع است

قالیباف افزود: نهاده‌های اصلی در کشور با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود اما چون بهره‌وری و تولید و شبکه توزیع دچار ضعف اساسی است مرغ را به مردم گران تحویل می‌دهیم در حالیکه یارانه زیادی برای واردات نهاده داده شده است. پول می‌دهیم ولی این هزینه سر سفر مردم محسوس نیست زیرا فضای سوداگری و دلالی باز است.

وی با تاکید بر اینکه نباید هر روز ارزش پول ملی در کشور کاهش پیدا کند و مردم احساس کاهش قدرت خرید داشته باشند، گفت: ما روزانه بیش از 5 میلیون تن نفت مصرف داخلی در انرژی داریم در حالیکه یارانه زیادی هم در این باره می‌دهیم؛ هم‌اکنون هر متر مکعب گاز چهار هزار تومان برای دولت تمام می‌شود ولی از مردمی که کمترین مصرف گاز را دارند 100 تومان می‌گیریم. در حالیکه پرمصرف‌ها 21 برابر کم مصرف‌ها استفاده کرده و از یارانه‌ بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

** ضرورت رسیدگی قوه قضائیه به تخلفات دولت گذشته

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخلفاتی در دولت گذشته انجام شد و ما در مجلس یازدهم براساس آیین‌نامه داخلی مجلس و طبق ماده 234 آن را بررسی کردیم، عنوان کرد: مجلس این تخلفات را قطعی دانست و امیدوارم قوه قضاییه به این تخلفات رسیدگی کند. این در حالی است که در حوزه معادن، فولاد و سیمان هم این تخلفات وجود دارد.

قالیباف ادامه داد: قیمت محصولات معدنی، فولاد و سیمان مشخص است؛ این در حالی است که این محصولات با مواد اولیه و انرژی ارزان تولید می‌شود ولی قیمت فروش آنها جهانی است. هم‌اکنون وقت آن است که دولت و مجلس شجاعانه اقدام کرده و آبرو بگذاریم تا یارانه‌های ارزی، مواد اولیه و نهاده‌های دامی را تعیین تکلیف کنیم. متأسفانه ما از بیت‌المال هزینه‌های زیادی می‌کنیم تا کالاهای اساسی در سفره مردم ارزان باشد اما اینگونه نیست.

** حمایت بی‌رویه از خودروسازان باعث ایجاد رانت شده است

وی در خصوص طرح مجلس برای واردات خودرو، گفت: هر حمایتی ولو اگر برای تولید هم باشد زمانی که بی رویه و بی چون و چرا باشد و سقف و زمان نداشته باشد، تبدیل به یک رانت بزرگ می شود و باز دلالان و سوداگران می آیند زیر چتر تولید بدترین فساد را انجام می دهند. امروز در بخش خودرو دچار چنین مشکلی هستیم؛ سهم دولت در خودروسازی‌های بزرگ چند درصد است؟ من عرص میکنم که 6-7 درصد است. بر اساس قانون تجارت دولت چه اختیاری برای دخالت دارد؟ نتیجه این می شود که پراید می شود 170 میلیون تومان!

رئیس مجلس افزود: راه حل چیست؟ از طرفی دیگر بعضی‌ها می گویند مردم پول دارند، بگذارید خودرو وارد شود! ما با این هم مخالفیم؛ این حتما به تولید ما آسیب میزند و ارز را از کشور خارج می کند؛ من با واردات خودرو هم مخالفم؛ اما راه و روش هم وجود دارد.

قالیباف ادامه داد: ما کشوری هستیم که نیرویِ جوانِ فنیِ فعال داریم، انرژی ارزان داریم و کارخانه‌های زیادی داریم که توان فنی تولید قطعه دارند و می‌توانیم صادر کنیم و در مقابل صادرات قطعات، خودرو وارد کنیم. امروز با اطلاع دقیق عرض می‌کنم که ما نه‌تنها قطعات خودروهای فعلی را 100 درصد در داخل تولید نمی‌کنیم، بلکه بخشی از همین قطعات را در بیرون می‌سازند و از آنجا وارد می کنند یعنی قطعه قاچاق می شود. اینها مشکلات جدی است.