فیاضی؛ دانشجو با مطالبه گر باشد/دانشجویان باروشنگری و تحلیل های درست به دولت کمک کنند
فیاضی؛ دانشجو با مطالبه گر باشد/دانشجویان باروشنگری و تحلیل های درست به دولت کمک کنند
سکان نیوز؛ نماینده سابق مردم نور و محمودآباد با اشاره به اینکه دانشجو بایدمطالبه گر باشد، بیان داشت؛ دانشجویان باروشنگری و تحلیل های درست به دولت کمک کنند.

به گزارش سکان، دکتر عبدالوحید فیاضی در مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری اظهار داشت: ۱۶ آذر نماد مبارزه، استقلال طلبی و ظلم ستیزی است. این نگاه، کاملاً آرمانی با افق روشن به آینده ایران باید ادامه داشته باشد و در فرا راه دانشجویان، مشعلی به نام  بصیرت روشن باشد.

نماینده سابق مجلس گفت؛ اگر چنین مشعلی روشن باشد، قطعا دانشجویان به رسالت واقعی خود عمل خواهند کرد. سه شهید برافراشته شانزده آذر با این نگاه حرکت کردند و حکایت کننده بصیرت ایشان و نگاه روشنشان به زندگی بوده است.

وی افزود؛ این سه شهید عضو دانشکده فنی بودند و با فن و حرفه و امروز تکنولوژی ارتباط داشته اند اما چه می‌شود که در آن سال‌های دور و پر از اختناق، مشعل داران آگاهی در حوزه سیاست ورزی برای جامعه می شوند. دانشگاه می تواند فنی و حرفه ای باشد، دانشگاه کارآفرین باشد، دانشگاه از نسل سوم باشد و پیشرو و پیشاهنگ عرصه های سیاسی و حرکت‌های آزادیبخش، و نتیجه می گیریم نسبت زیادی بین دانش و سیاست ورزی است، نسبت زیادی بین دین و حکومت است، همه ی کسانی که در تلاشند که با سکولاریزه کردن حاکمیت در جهان مبتنی بر اندیشه های لیبرالیستی حرکت کنند، بهتر می دانند که سیاست از زندگی جدا نیست و اتفاقا اندیشه ورزان بهترین سیاستمداران جهان هستند. احمق های سیاسی بلاهای زیادی سر ما در طول روزگار آوردند. اگر شماها مشعلداران حرکت سیاسی و آزادی بخش و آگاهی بخش باشید، جامعه روی پیشرفت و سعادت را بهتر خواهد دید.

نماینده سابق مردم نور و محمودآباد در مجلس با اشاره به اینکه متوجه باشیم که هیچگاه با شعارهایی بین دانش، خلاقیت، نوآوری و علم با سیاست ورزی و حاکمیت، دیواری برای ما ایجاد نکنند، گفت؛ شما باید خودتان را متولی حاکمیت بدانید. دانشجویان، کارآفرینان و هر کسی که در جامعه نشو و نمایی دارد، چه در بستر علم و چه در بستر کسب و کار متولی حاکمیتند.

دکتر فیاضی افزود؛ جمهوری اسلامی اعتقاد راسخش براین است که مردم سالاری دینی باشد و بهترین مردمان دانشمندان و عالمان جامعه هستند. چطور می‌شود دانشگاه را که مرکز علم و حلم و دانش و اخلاق است، از حاکمیت جدا نمایید؟ این تفکر سالهاست که منسوخ شده و من نمی دانم که چرا برخی ها می خواهند این تفکر را به جامعه ی ما بدهند. دانشگاه فنی و حرفه ای نیز اولی، مدرن، کارآفرین، انقلابی و از رویش های انقلاب است و باید خود را در چنین جایگاهی بازیابی کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان رسالت های دانشجویان گفت: همانطور که شهید بهشتی فرمودند دانشجویان موذن جامعه هستند. اگر موذن بخوابد، جامعه هم به خواب خواهد رفت. خصلت موذن، بیداری جامعه است. همانطور که مقام معظم رهبری در خصوص جنبش دانشجویی بطور جامع فرمودند جنبش دانشجویی زمینه ساز بیداری جامعه است. آرمان گرایی و مقابله با مصلحت گرایی در ذات دانشجویان است و دانشجو مصلحت اندیش و محافظه کار نیست.

دکتر فیاضی با اشاره به ویژگی های مهم دانشجویان ادامه داد: صدق و صفای درونی و اخلاص از ویژگی های دانشجویان است و چون صادقند، مصلحت گرا نیستند. صداقت در وجود سه شهید 16 آذر و همه شهدا موج می زد. در برابر نیکسون ایستادگی کردند و خون و جانشان را دادند اما سکوت نکردند و حرفشان را ‌زدند. شهدا مظهر مهرآوری، علم، اندیشه، عشق و خانواده داری بودند.
وی بیان داشت؛ نکته بعدی، عدم تعلق به تعلقات حزبی و سیاسی است. دانشجو در شرایطی عضویت حزب را می پذیرد که حرف حق را بگوید چون مصلحت گرا نیست. دانشجویان باعث می شوند احزاب بهتر عمل نمایند و باعث ویرایش رفتارهای حزبی می شوند و احزاب کهنه از جنس جوان فرار می‌کنند.

نماینده سابق مجلس نهم افزود؛ دانشجو باید در حوزه دانشی و تحصیلی خود مطالبه داشته باشد. اگر دانشجو مطالبه علمی نداشته باشد، آن دانشگاه دچار فترت، سستی، رکود و در جا زدن خواهد شد. مطالبه گری و ارتقای علمی و سطح دانشی دانشگاه را باید دانشجویان کلید بزنند تا شاهد ارتقای علمی باشیم.

وی با اشاره به اینکه اخلاق و معنویت یکی از ویژگی های اصلی دانشجوی دانشگاه ما باید باشد، افزود؛ دکترین و قانون اساسی نظام ما بر اساس قرآن و نهج البلاغه است اما در گذر زمان به خواب رفتیم. نهج البلاغه در جامعه امروز ما غریب است. مطالب مهمی چون گرامی داشتن مردم و وظایف متقابل مردم در برابر حکومت و حاکمیت در برابر مردم و … در آن وجود دارد و اگر عمل نمی شود باید دانشگاه‌ها بیشتر تلاش نمایند. فتیله های دانشگاه‌های ما خوابیده است و باید دانشجویان آنرا به حرکت در آورند. یعنی دانشجو همان موذنی است که اگر بیدار نباشد، به خواب خواهیم رفت. اهرم در دانشگاه است.

دکتر فیاضی گفت؛ دانشگاه می تواند تنظیم کننده مناسب و شایسته ای برای این موضوع باشد تا اخلاق را در جامعه بپراکند. آموزش و پرورش و معلمین، دانشگاهیان و حوزه های علمیه بهترین کننده های کار هستند تا جامعه را به سمت اخلاق و معنویت سوق دهیم و بدانیم که ما نقش بیدارگری را در جامعه داریم و فضای دانشگاه باید به این موضوع کمک کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما دانشجوی مطالبه گر می‌خواهیم و باید فضای پرسشگری رواج داشته باشد. در بیانیه گام دوم انقلاب، دانشگاه باید تحلیلگر، جستجوگر، مطالبه گر و پیشرونده باشد. موتور و لوکوموتیو جامعه اینجاست و جامعه دست ما را نگاه می کند و مسئولین دانشگاه میدان و فرصت حرف زدن و مطالبه‌گری را به دانشجویان بدهند و نباید هراسی از پرسشگری دانشجویان داشته باشیم. در دانشگاه موفق در تراز جمهوری اسلامی باید گفت و شنود وجود داشته باشد. باید بشنویم و مسایل طرح شوند و راه حل ارائه شود و امیدوارم در دوران جدید دولت حضرت آیت الله رئیسی اتفاق بیفتد و آقای دکتر هاشمی رئیس محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران نیز به عنوان چهره انقلابی و علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران کار را پیگیر باشند و به نتیجه برسانند.

دکتر فیاضی گفت: جنبش دانشجویی از سطحی جویی پرهیز می کند و عمیق است. همه تحلیلگران باید خود را با جامعه دانشجویی وفق دهند چون دانشجو سطحی نگر نیست و عمق موضوع را می بیند و حرف می زند. فضای کسب و کار، تکنولوژی و صنعت که دچار مشکلات است به خاطر این است که ارتباط خود را با دانشگاه کم کرده اند. صنعت و دانشگاه باید فهم متقابل داشته باشند و باید با هم حرکت نمایند و دولت نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی در پایان سخنان خود در خصوص نوع ارتباط دانشجو و دولت تصریح نمود: دانشجویان و دولت ها در مقابل هم نیستند بلکه آینه همدیگرند. دولت ها باید دانشگاه را آینه خود ببینند و دانشگاه هم باید صادقانه این نقش را منعکس کند. برای پیشرفت باید دولت ها به دانشگاه رجوع کنند و دانشگاهیان صادقانه و مو به مو آنچه را که می بینند تحلیل کنند و بازخورد به دولتمردان بدهند. بی اعتنایی و جدایی دولت ها از دانشجویان آفت بزرگی برای کشور است و وامدار بودن دانشجو به دولت نیز، سم بزرگی است. نقد محترمانه، منصفانه، آگاهانه، قوی و متقن می تواند راهگشا باشد. امروز که دولت جناب دکتر رییسی مستقر شده است و با برنامه های عدالت خواهی، حل مشکلات اقتصادی مردم، برقراری ارتباط با همه جامعه، شکستن انحصارها، مقابله با فساد و برچیدن باندهای فساد به میدان آمده است، به کمک شما نیاز دارد. شما می توانید با روشنگری و تحلیل های درست کمک نمایید. شما هم از مبارزه با فساد خوشحالید و ایده راه را به مدیران نشان دهید. راهکارها را ارائه کنید تا کارگروه‌ها و دیدارها شکل بگیرد.
۱۶ آذر را یکبار دیگر گرامی میدارم. ۱۶ آذر روز دانشجوی بیدار و آگاه است و دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران و همه دانشکده های فنی استان همه آمده ایم تا بگوییم که ما با بر سر پیمان عدالت خواهی، ظلم ستیزی و استکبار ستیزی که ما و نیز شهیدانمان بسته اند، ایستاده ایم.