فقدان مناطق آزاد تجاری اولین مشکل استان مازندران
فقدان مناطق آزاد تجاری اولین مشکل استان مازندران
سکان نیوز؛ یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد تجاری می توانند مهمترین نقش را در جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشند افزود فقدان مناطق آزاد تجاری اولین مشکل استان مازندران است.

دکتر کوروش جعفری با بیان این‌که بندری مثل امیرآباد در مازندران هست که هنوز به یک منطقه آزاد تجاری تبدیل نشده است بیان داشت؛ این یک فرصت استثنایی و بی مانند برای استان مازندران است تا از ظرفیت منطقه آزاد تجاری امیرآباد استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید کرد؛ علاوه بر منطقه آزاد تجاری امیرآباد، ضروری است که مناطق آزاد تجاری دیگری برای مازندران تعریف شود تا بر اساس آن بتوان جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه در دوران کرونا بیشترین رشد اقتصادی مربوط به کشورهایی بود که بیشترین مناطق آزاد تجاری را داشته‌اند افزود؛ یکی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت استان جذب سرمایه گذار خارجی به ویژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی است اما این مهم متاسفانه با موانع متعدد قانونی و فرهنگی روبروست.

این کارشناس در ادامه تصریح کرد؛ با توجه به تعریف مناطق آزاد تجاری، باید محدودیت ها و موانع را کم و فرصتها را افزایش داد چرا که سرمایه‌گذار خارجی ترجیح می دهد در مناطق آزاد تجاری سرمایه گذاری کند.

دکتر جعفری گفت : یکی از مشکلات اساسی که در استان مازندران شاهد آن هستیم، عدم معرفی ظرفیت‌های اقتصادی است و از نظر اقتصاددانان مزیت‌ها مطلق موجب تشویق سرمایه گذاران خواهد بود که در این زمینه دچار مشکل هستیم.

وی در ادامه افزود؛ باید مزیت های نسبی را در این خصوص شناسایی و به دنیا معرفی کرد، چراکه در این صورت می توان در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق تر عمل کرد.