فدراسیون فوتبال وارد شرایط اضطراری می‌شود؟
فدراسیون فوتبال وارد شرایط اضطراری می‌شود؟
سکان نیوز؛در صورتی که سه عضو دیگر از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال عزل شوند، این فدراسیون باید به سرعت مجمع فوق‌العاده‌ای را برای انتخاب نفرات جدید برگزار کند.

به گزارش سکان نیوز؛ مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، دهم خرداد در تهران برگزار خواهد شد و اعضای مجمع درباره مفاد مهمی از قبیل عزل اعضای هیات رئیسه تصمیم‌گیری خواهند کرد اما مهم‌ترین دستور مجمع، یعنی رسیدگی به عزل رئیس سابق این فدراسیون ظاهر از دستور کار خارج خواهد شد.

پیش از این قرار بود که عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم بررسی شود که او با حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به مدت دو سال از هرگونه فعالیت در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محروم شده و با این حساب او رئیس فدراسیون نیست اما هنوز مشخص نشده که رسیدگی به عزل او، از دستور کار مجمع خارج شده است یا خیر.

با این حال، به جز عزیزی خادم، سایر اعضای مجمع از جمله چهار عضو هیات رئیسه هم استیضاح خواهند شد و ماندن یا رفتن این چهار عضو منوط به آرای حاضران در مجمع خواهند بود اما نکته اساسی مربوط به زمانی است که این چهار نفر رفتنی شوند.

در حال حاضر هیات رئیسه این فدراسیون دارای هشت عضو است و سه صندلی از جمله سرپرست و نواب رئیس اول و دوم به علت عزل یا انتخاب نشدن در مجمع، حضور ندارند. هیات رئیسه در چنین شرایطی می‌گوید جلسات هیات رئیسه فقط در صورت وجود دو سوم نفرات، قانونی است که شامل هشت نفر خواهد شد و در صورتی که یک یا چند نفر دیگر عزل شوند، هیات رئیسه دچار مشکل خواهد شد.

طبق بند یک ۳۶ اساسنامه فدراسیون فوتبال، جلسه هیات رییسه در صورت حضور حداقل دو سوم اعضای هیات رییسه رسمیت دارد. با توجه به این ماده قانونی، این جلسه در حضور ۸ نفر از ۱۱ عضو هیات رئیسه رسمیت خواهد یافت اما در شرایط فعلی، با توجه به قانونی نبودن حضور بهاروند و مهرعلی در هیات رئیسه (به علت انتخاب نشدن در مجمع انتخاباتی) و عزل موقت عزیزی خادم، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در بهترین حالت دارای هشت عضو است که این تعداد هیچ‌گاه در جلسات اخیر تکمیل نشده است.

در نخستین جلسه هیات رئیسه در سال ۱۴۰۱، شهره موسوی (به علت بازداشت شدن) و خداداد افشاریان غایب بودند و این جلسه به رسمیت نرسید چرا که فقط ۶ نفر در این جلسه حضور داشتند. در دومین جلسه هیات رئیسه در سال ۱۴۰۱، مهرداد سراجی به نشانه اعتراض، غایب بود تا این بار با وجود حضور ۷ عضو – که شهره موسوی به صورت آنلاین در جلسه حاضر شد – باز هم این جلسه به رسمیت نرسد. در نهایت این جلسه یک هفته بعد نهایی شد چرا که همه هشت عضو به صورت حضوری یا آنلاین، در جلسه حاضر شدند.

* حذف اعضا در صورت ۴ جلسه غیبت متوالی

طبق بند ۸ ماده ۳۳ و بند ۷ ماده ۳۴، پست عضو هیات رییسه در صورت استعفا، عزل، فوت، ناتوانی دائمی یا غیبت بیش از چهار جلسه متوالی عادی در جلسه هیات رییسه، بلاتصدی تلقی می‌شود.

* هیات رئیسه وارد وضعیت اضطراری می‌شود؟

طبق بند ۹ ماده ۳۳، اگر بیش از ۵۰ درصد از پست‌های هیات رییسه بلاتصدی شوند، دبیرکل فدراسیون باید مجمع عمومی فوق‌العاده را ظرف مدت‌زمان مشخص به منظور انتخاب اشخاص جایگزین برای مدت باقی‌مانده، برگزار کند.

در حال حاضر و در مجمع آتی فدراسیون فوتبال، درباره عزل چهار عضو هیات رئیسه شامل عزیزی خادم، براتی، حیدری، سراجی و اصولی تصمیم‌گیری خواهد شد. به این موضوع، درخواست برخی از اعضای مجمع برای عزل ماجدی را هم اضافه کنید که در صورت رای مجمع و عزل این نفرات، هیات رئیسه صرفا شامل سه عضو خواهد بود!

۵۰ درصد هیات رئیسه شامل ۵.۵ نفر می‌شود. در واقع فدراسیون فوتبال فعلا دارای ۸ عضو قانونی است که اگر سه تن دیگر عزل شوند، در این صورت شاهد جلسه اضطراری خواهیم بود که این مساله در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد.

البته اساسنامه اختیاراتی را برای رفع موقت این مشکل در نظر گرفته است. طبق بند ۷ ماده ۳۳، درصورتی‌که یکی از پست‌ها یا تا ۵۰% پست‌های هیات رییسه بلاتصدی شود، هیات رییسه شخص/اشخاص دیگری را برای تصدی پست مذکور تا هنگام برگزاری مجمع عمومی بعدی، جایگزین می‌نماید، تا در مجمع عمومی بعدی شخص/اشخاصی به عنوان جایگزین برای مدت باقی‌مانده، انتخاب شوند.

مجمع فدراسیون فوتبال در دهم خرداد، مشخص خواهد کرد که این فدراسیون باید فورا مجمع انتخاباتی خود را برای تعیین رئیس و اعضای هیات رئیسه برگزار کند یا خیر؟

  • نویسنده : میلاد