عملیات ردیابی پیش آگاهی مگس میوه مدیترانه ای در باغ های جویبار
عملیات ردیابی پیش آگاهی مگس میوه مدیترانه ای در باغ های جویبار
سکان نیوز:مدیر جهاد کشاورزی جویبار از فعالیت 12 ایستگاه پیش آگاهی مگس میوه مدیترانه ای در باغ های این شهرستان خبر داد.

به گزارش سکان نیوز/غلامرضا سعیدی با اشاره به عملیات ردیابی در 12 ایستگاه پیش آگاهی مگس میوه مدیترانه ای در باغ های شهرستان جویبار، گفت: این آفت در سال جاری در این شهرستان‌ مشاهده و ردیابی این آفت از طریق نصب تله‌های جلب‌کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه‌ای (سراتراپ) و تله‌های زرد چسبنده در حال انجام است.

وی ادامه داد: با تغییر فصل و شروع فعایت مگس میوه در سالجاری و مشاهده مگس در تله های پیش آگاهی، باغداران می بایست توصیه های فنی کنترل مگس میوه را در باغات جدی بگیرند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار تصریح کرد: برداشت میوه های رسیده بر روی درختان نظیر نارنج، پرتقال والنسیا، رعایت بهداشت کف باغ و دفن میوه های ریخته شده در عمق 50 سانتی، نصب تله های جلب کننده در باغات سیاه ریشه هلو و شلیل و باغات مختلط سیاه ریشه با مرکبات برای ردیابی یا شکار آفت توصیه می شود.

سعیدی افزود: از آنجاییکه محصولات سیاه ریشه هلو و شلیل به صورت تازه خوری مصرف می شوتد، در صورت شکار بالای مگس در تله ها و با بالا رفتن جمعیت، عملیات طعمه پاشی توصیه شده و برای آگاهی کشاورزان و اطلاع‌رسانی به موقع در زمینه شناسایی و کنترل آفت به صورت گروهی و انفرادی آموزش داده می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار ارسال پیام کوتاه، بروشور و نصب بنر را از دیگر اقدامات انجام‌شده برای کنترل آفت اعلام کرد و از کشاورزان خواست برای کنترل آفت اقدام به برداشت به موقع میوه‌ها یا برداشت زودهنگام و نیز جمع‌آوری و انهدام میوه‌های آلوده کنند.

وی در خاتمه گفت: هر چند ردیابی و اقدامات کارشناسی کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان با همراهی و همکاری کشاورزان تا حدود زیادی از پیشروی مگس مدیترانه‌ای جلوگیری کرد، اما هنوز خطر هجوم این آفت وجود دارد.

  • نویسنده : 1161