عشایران می توانند خودکفایی گوشتی کشور را محقق کنند/ تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر
عشایران می توانند خودکفایی گوشتی کشور را محقق کنند/ تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر
سکان نیوز؛ رئیس فراکسیون عشایری مجلس یازدهم گفت: تولید گوشت کشور هم اکنون با کسری ۱۰۰ هزار تنی مواجه است که عشایر می‌توانند با تامین این میزان، خودکفایی گوشتی کشور را محقق کنند.

علی کریمی فیروزجایی گفت: عشایر با تامین ۲۵ درصد پروتئین، نقش برجسته‌ای در تامین زنجیره غذایی کشور را بر عهده دارند.

وی میزان گوشت مورد نیاز سالانه کشور را ۹۰۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: تولید گوشت کشور هم اکنون با کسری ۱۰۰ هزار تنی مواجه است که عشایر می‌توانند با تامین این میزان، خودکفایی گوشتی کشور را محقق کنند.

کریمی‌فیروزجایی با اشاره به اهمیت تلاش شرکت‌های تعاونی عشایر در کشور یادآور شد: دولت باید با حمایت از این تعاونی‌ها و کاهش نهاده‌های دامی، زمینه صادرات مواد پروتئینی را فراهم آورد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت می‌تواند با تزریق سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش از طریق رونق تعاونی‌های عشایری، استقلال زنجیره غذایی کشور را تامین کند.

این مسؤول تامین زیرساخت‌های مورد نیاز سکونتگاه‌های عشایری را ضروری عنوان و بیان کرد: هر سیاه چادر عشایری در مرزها به‌عنوان پاسگاه‌های انتظامی عمل می‌کند واز این رو عشایر مرزبانان موفق و نامدار کشور به شمار می‌روند.

‏وی با اشاره به تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر غیور خاطرنشان کرد: اقتصاد عشایر با اتکا به مولفه‌های پایدار مانند صنایع دستی و گردشگری توان بالندگی و شکوفایی فراوانی دارد.

کریمی‌فیروزجایی اضافه کرد: دولت باید از محل تسهیلات تبصره ۴ بودجه و تقویت بیمه عشایر گام‌های بلندی برای ارتقای معیشت و اقتصاد این افتخارآفرینان بردارد.