عرف؛ سقف هر شعبه برای انتخابات ۱۰۰۰ رای در نظر گرفتیم
عرف؛ سقف هر شعبه برای انتخابات ۱۰۰۰ رای در نظر گرفتیم
سکان نیوز؛ رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: سقف هر شعبه را ۱۰۰۰ رای در نظر گرفتیم و به نوعی ما در ۲۸ خرداد آن صف های طویل را نداریم.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، در گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد آخرین وضعیت انتخابات ۱۴۰۰ و روند ثبت نام انتخابات شوراهای شهر گفت: با هماهنگی دو هیات نظارت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تنها یک هیات نظارت برای انتخاب شوراها فعالیت خود را انجام داد.

وی با اشاره به وجود ۱۵۰۰ هیات اجرایی در شهرها و شهرستان های کشور بیان داشت: ثبت‌نام ها در انتخابات شوراهای شهر به اتمام رسیده است.

عرف خاطر نشان کرد: در انتخابات شورای چهارم، ۴۴۹۹۰ نفر، در انتخابات پنجم ۵۵ هزار نفر و در شورای ششم کمی بیش از ۵۱ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. این موضوع نشان می دهد نام‌نویسی داوطلبان در شورای ششم از شورای چهارم بیشتر و از شورای پنجم کمی کمتر است. ۸۸ درصد ثبت نامی ها مردان و ۱۲ درصد زنان هستند.

وی بیان داشت: در این دوره بیشترین ثبت‌نام سنین بین ۳۶ تا ۴۰ سال را تشکیل می دهد. نسبت به دوره های مختلف ثبت نامی، به ترتیب کارمندان، مشاغل آزاد و فرهنگیان بیشترین ثبت نام کنندگان در حوزه های شغلی هستند.

عرف خاطر نشان کرد: همزمان با ثبت نام، مدارک افراد به مراجع ۴ گانه ارسال شد، نظرات این مراجع، ابتدا به هیات های اجرایی و سپس برای هیات های نظارت ارسال می شود.

وی با تأکید بر اینکه به شوراها کم لطفی شده است و پایه واگذاری امور به مردم، شوراها هستند، گفت: خیلی خوشحال هستم جمعیت جوان برای ثبت‌نام آمدند. نهاد شورا یک نهاد بسیار پر اهمیتی است.

وی بیان داشت: در ۸ فروردین ثبت نام میان‌دوره ای مجلس در ۶ حوزه را داریم و در ۱۳ فروردین هم ثبت نام مجلس خبرگان، پس از آن ۱۶ فروردین ثبت نام شوراهای روستا و ۲۱ اردیبهشت ثبت نام ریاست جمهوری را داریم.

عرف با اشاره به کد ملی برای هر ایرانی اظهار داشت: با وجود دستگاه های احراز هویت، استفاده از اثر انگشت در انتخابات منتفی است، اما در زمان ثبت نام انتخابات همراه با کد ملی، کارت بانکی نیز خواسته شد که همین تصور غلط که مثلاً شاید نگرانی ایجاد کرد باعث شد ثبت نام حضوری بیشتر شود. هیچکس نگران نباشید این شماره کارت بانکی فقط برای احراز هویت است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برای زمان تبلیغات هم پروتکل های در نظر گرفته شده و تلاش شده در زمان تبلیغات از رسانه ها استفاده شود.

وی افزود: به علت امکان گرم بودن روز انتخابات در ۲۸ خرداد، قرار شد برای فضاهای باز از محل های بزرگ استفاده شود و همچنین سقف هر شعبه را ۱۰۰۰ رای در نظر گرفتیم و به نوعی ما در ۲۸ خرداد آن صف های طویل را نداریم.

عرف با اشاره به رعایت پروتکل های بهداشتی در روز انتخابات و درخواست برای همراه داشتن ماسک و خودکار شخصی از رای دهندگان گفت: در همین دوره ثبت نام شورا هم در تهران، مصلی در نظر گرفته شد که یک مکان بزرگی بود.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار داشت: ما از حیث تعرفه هیچ مشکلی نداریم. احراز هویت رای دهندگان از طریق دستگاه های احراز هویت هیچ مشکلی ندارد. دوستان ما در شورای نگهبان به دلایل فنی نپذیرفتند صندوق رای الکترونیکی داشته باشیم.

وی با اشاره به هماهنگی وزارت کشور و هیات نظارت مجلس برای استفاده از صندوق الکترونیکی ادامه داد: در این دوره وزیر کشور نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته اند و آمادگی استفاده از صندوق رای الکترونیکی را در تهران را برای انتخابات شوراها اعلام کرده اند.

عرف با اشاره به اینکه افراد پای صندوق زیر ۶۰ سال هستند، گفت: گرایشات سیاسی افراد مربوط به خودشان است و چیزی که برای ما مهم است اینکه این گرایش ارتباطی با روند انتخابات نداشته باشد. حتی همین امروز یکی از دوستان شورای نگهبان با من تماس گرفت و در مورد یک بخشدار موضوعاتی را گفتند که من هم دستور پیگری دادم.

وی در مورد اینکه تغییر فرماندار و بخشدار با اهداف سیاسی صورت می گیرد یا خیر؟ گفت: ما اعلام کرده ایم به استانداران هر نوع تغییری در سطح فرمانداران و بخشداران باید وزارت کشور در جریان باشد. حتی آقای وزیر تاکید کردند هر نوع تغییر را باید خودشان در جریان باشند.