عرصه فرهنگ میدان تقابل انقلاب و استکبار
عرصه فرهنگ میدان تقابل انقلاب و استکبار
سکان نیوز؛ مقوله حجاب در فرهنگ دینی از پایه‌های اساسی است که بسترساز رشد و اعتلای فرهنگی جامعه محسوب می‌شود و تببین و ترویج آن در رسانه‌ها اهمیت راهبردی دارد.

بی‌گمان دین مبین اسلام به‌عنوان پیشتاز در تامین نیازهای حیاتی جامعه به امر مهم حجاب و عفاف نگاه ویژه‌ای دارد که پرداختن به ابعاد آن حائزاهمیت بسزایی است.
با نگاه اصولی به فلسفه پیدایی انقلاب اسلامی که پدیده‌ای کاملا فرهنگی است، توجه به اصل محوری امر به معروف‌ونهی از منکر که در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جای گرفت، ضرورت اهتمام بایسته به تببین و ترویج آن را به‌عنوان الگوی تعالی بخش نمایان می‌کند.

پرواضح است مقوله حجاب که در کانون امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد نه به عنوان تکمیل کننده حیاتی این بحث که بیانگر زیر بنایی بودن فرهنگ آن در شکل‌دهی جامع آرمانی و اسلامی قلمداد می‌شود.

با بررسی میزان سرمایه‌گذاری هزاران میلیاردی دستگاه‌های استکباری در تولیدات متنوع و متکثر فرهنگی مغایر با حجاب وعفاف و نیز تلاش برای ترویج بی‌بندوباری فرهنگی که با بهره‌گیری از ظرفیت تمام عیار رسانه‌های وابسته و بنگاه‌های اقتصادی غول پیکر صورت می‌گیرد، بهتر می‌توان به اهمیت راهبردی استحکام و تقویت فرهنگ حجاب و ضرورت دفاع از آن پی برد چرا که این مهم ارتباط عمیقی با خودباوری ملی و دینی دارد که در نقطه مقابل فرهنگ غربی و ضد دینی است.

حال با توجه به اهمیت مادی‌گرایی در فرهنگ غربی این سئوال اساسی مطرح است که چه ضرورتی برای استکبار و نظام سلطه بین‌الملل وجود دارد در حالی که شهروندان کشورهای غربی برای دریافت تولیدات شبکه‌های تلویزیونی همسو با فرهنگ آنها باید مالیات هنگفتی بپردازند، دریافت امواج آن را برای مردم آسیا و به ویژه کشورهای اسلامی رایگان کرده است؟ آیا غیر از آن است که دشمنان دنبال تضعیف باورهای دینی و اعتقادی مردم در کشورهای اسلامی هستند؟

نکته اساسی اما در مواجهه با فرهنگ منحط غربی این است که باید با تاکید بر معارف غنی اسلام و تقویت بنیان‌های فرهنگ دینی در عرصه فرهنگ به افزایش تولیدات فرهنگی همسو با ذائقه‌های دینی همت گماشته شود امری که متاسفانه اکنون در چنبره مشکلات اقتصادی کمرنگ و با دغدغه همراه است!

به عنوان نمونه باید گفت تهیه چادرمشکی برای خانواده‌های علاقمند به این سبک حجاب در شرایط کنونی به علت گرانی سرسام‌آور آن امری دشوار است در حالی که انواع مانتوها با ظاهری نامناسب در دسترس خانواده‌ها قرار دارد و این امر از سیاست‌های پشت پرده‌ای حکایت می‌کند که فرهنگ دینی واسلامی ما را هدف قرار داده است.
ناگفته پیداست که دولت به عنوان متولی عرصه فرهنگ باید با قبول مسؤولیت مهم و کلیدی این حوزه نقش بایسته‌ای در الگوسازی و ترویج سبک فرهنگ دینی ایفا کند تا با تببین صحیح ارزش‌های مورد قبول جامعه دینی، سرمایه‌گذاری عظیم بنگاه‌های اقتصادی و سیاسی غرب در این جبهه بلا اثر و ناکام شود.

از سوی دیگر در اثنای جنگ ترکیبی غرب علیه کشورمان جهت‌دهی سازمان یافته به مطالبات عمومی و عمدتا صنفی اقشار مختلف مردم توسط بنگاه‌های خبری و رسانه‌ای استکبار این راهبرد اساسی را تقویت می‌کند که حفظ ارزش‌های فرهنگی و دینی مورد احترام قاطبه مردم کشورمان که اجرای آموزه‌های وحیانی اسلام ناب محمدی (ص) را اصل می‌دانند، سد محکمی در برابر نقشه‌های شوم فرهنگی واقتصادی دشمنان است و استقامت و پایداری در این مسیر جهادی عظیم و انقلابی محسوب می‌شود.

از دیگر سو تقویت فرهنگ دینی به ویژه حجاب و عفاف در کشور سرمایه‌گذاری پرسود به شمار می‌رود که هر میزان در این زمینه سرمایه‌گذاری و همت شود، با تربیت و پرورش نسل خودساخته و مقاوم در برابر فرهنگ منحط غرب، سود سرشاری به واسطه وجود خیل جمعیت میلیونی علاقمند به مکتب حیات بخش اسلام در ام‌القرای جهان اسلام نصیب کشورمان خواهد شد که این مهم باید مورد توجه متولیان برنامه‌ریزی در دستگاه‌های مسؤول قرار گیرد.

کوتاه سخن آنکه در مقطع کنونی که تلاش ساختارشکن استکبار و دنباله‌های آن در حوزه فرهنگ شدت یافته است،می‌طلبد دست‌اندرکاران این حوزه راهبردی با اشراف کامل به زوایای آن بسترسازی فرهنگی برای تقویت استحکامات عرصه فرهنگ به ویژه حوزه حجاب و عفاف را ماموریت جدی و اساسی تلقی کنند و با تکیه بر روش‌های نرم‌افزاری برای تقویت و پشتیبانی پدافند فرهنگی کشورمان بیش از پیش بکوشند.

عقیل امامی ـ تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی