عبور مشکلات از طرح فاصله‌گذاری هوشمند
عبور مشکلات از طرح فاصله‌گذاری هوشمند
۲ روز پس از توقف اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی در مازندران و جایگزینی طرح هوشمند ، تمامی مسئولان استان نسبت به بعضی سهل‌انگاری‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی شهروندان ابراز داشتند و نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع بیماری هشدار داده‌اند.
سکان نیوز/ روند شیوع بیماری کرونا در مازندران که اول اسفند ماه رونمایی شده بود، اواخر همین ماه به نقطه اوج رسید و سپس از سوم فروردین ماه سال جاری روند کاهشی گرفت ، وضعیتی که باعث خرسندی مسئولان و ایجاد آرامش نسبی در شهروندان شده بود.

اگر چه این روند کاهشی که مبتنی بر پیشی گرفتن آمار بیماران ترخیص شده از آمار بیماران تازه بستری در مراکز درمانی معنی پیدا می کرد ، همچنان ادامه دارد و بیمارستان های کرونایی استان هم شاهد کاهش حدود ۷۰ درصدی بیماران بستری هستند ، ولی طی ۲ روز گذشته نشانه هایی از عادی نمایی وضعیت توسط برخی شهروندان این نگرانی را ایجاد کرده است روند کاهشی متوقف شده و دوباره افزایشی شود.

شیوع ویروس کرونا در مازندران به دلیل گردشگر پذیر بودن و جابه جایی زیاد مردم در این استان بسیار سریع بود، به طوری که مازندران را جزو استان های پرخطر اعلام کردند. علاوه بر این طبق گفته کارشناسان بهداشت و درمان ، مازندران بیش از سایر استان ها مستعد تشدید ویروس کرونا بوده و است.

به اعتقاد مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران ، طرح فاصله گذاری اجتماعی که به فرمان ستاد ملی مقابله با کرونا از هشتم فروردین آغاز شد و تا ۲۲ همین ماه ادامه داشت، کمک محسوسی در کاهش مبتلایان جدید و همچنین مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونادر مازنداران داشت ، اما از روز شنبه با پایان برخی محدودیت های طرح فاصله گذاری اجتماعی همچون ، تردد بین شهری ، فعالیت دوباره اصناف و بازار ، بازگشایی مطب های پزشکی و عادی شدن تردد درون شهری ، نگرانی های جدید نسبت به افزایشی شدن شیوع ویروس کرونا در مازندران تشدید شده است.

طبق گزارشات رسمی و بازرسان ویژه نهادهای نظارتی استان مازندران، در ۲ روز گذشته حضور مردم در اماکن عمومی و عدم رعایت نکات بهداشتی توسط دستگاه ها و اصناف به صورت لگام گسیخته مشاهده شده است ، وضعیتی که انتقادات شدیدی از سوی مسئولان ارشد استان به همراه داشت.

مسئولان ستاد استانی مقابله و پیشگیری با ویروس کرونا به خصوص شخص استاندار مازندران در آخرین نشست فوق العاده ستاد مقابله با کرونای استان که پس از نشست ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهوری برگزار شد ، صراحتا نسبت به وضعیت مشاهده شده طی ۲ روز گذشته در استان ابراز نگرانی کرد و به شهروندان هشدار داد.

واحدهای صنفی متهمان ردیف اول

آغاز مشروط فعالیت اصناف و واحدهای تجاری مهم ترین موضوع مورد بحث در نشست ستاد مقابله با کرونای استان بود. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و طرح فاصله گذاری هوشمند، فعالیت مشاغل کم خطر و کم تجمع منوط به مطالعه پروتکل های بهداشتی ، اجرای آنها در واحدهای صنفی و سپس اخذ کد رهگیری بهداشتی بود ، اما گویا بسیاری از واحدهای صنفی استان بدون اجرای دستورالعمل های بهداشتی و صرفا با تکیه بر دریافت کد رهگیری اقدام به بازگشایی کردند.

علاوه بر این  طبق گزارش های رسمی ، حتی برخی از واحدهای صنفی استان پس از بازگشایی اقدام به دریافت تعهد نامه بهداشتی و کد رهگیری کردند.

معاون بهدشات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جلسه گفت : آنچه برای از سرگیری فعالیت اصناف و بازاریان است اجرای دستور العمل های بهداشتی است نه فقط بسنده کردن به دریافت کد رهگیری .

دکتر حامد روحانی زاده شروع فعالیت اصاف در روز های گذشته را نگران کننده دانست و افزود : نیاز به ورود جدی تمامی دستگاه های نظارتی از جمله دانشگاه علوم پزشکی برای ملزم کردن واحدها در رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی گفت : دریافت کد رهگیری سندی بر راستی آزمایی واحد های صنفی است ، اما حتی با داشتن کد رهگیری در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود به عنوان تخلف باید محسوب شود.

استاندار مازندران هم از سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، اداره کل تعزیرات حکومتی و همچنین نیروی انتظامی خواست به طور جدی وارد بازرسی واحدهای صنفی شوند تا این مساله مدیریت شود.

احمد حسین زادگان همچنین با اشاره به اینکه ادارات بهداشت نیز به عنوان ضابطان قضایی شناخته می شوند ، افزود : بهداشت به طور مستقیم می تواند نسبت به نظارت بر واحدهای صنفی اقدام کند و در صورت مشاهده تخلف اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

ساختمان پزشکان دغدغه برای سلامت 

همزمان با پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی ، فعالیت مطب ها و مراکز بهداشتی و درمانی و کلینیک ها هم به صورت گسترده شروع شد. با وجود اینکه فعالیت مطب ها به صورت خصوصی جز اصناف کم خطر تشخصی داده شده است ، اما مساله اصلی مجمتع ها و مجموعه های پزشکی با نام ساختمان پزشکان به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده است.

تجمع زیاد بیماران در مجتمع های موسوم به ساختمان پزشکان و بالا رفتن ریسک شیوع کرونا در این مجموعه ها یکی دیگر از مشکلاتی بود که در نشست ستاد مقابله با کرونای استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاندار مازندران که شخصا پس از توقف طرح فاصله گذاری فیزیکی از چند ساختمان پزشکان در شهر ساری مرکز استان بازدید کرده بود ، به صورت جدی نسبت به وضعیت این ساختمان ها و شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی کرد.

آمارها نشان می دهد تنها در روز ۲۳ فروردین ماه و نخستین روز توقف طرح فاصله گذاری فیزیکی فقط یک مجتمع ساختمان پزشکان در ساری شاهد حضور بیش از یک هزار و ۴۰۰ بیمار بود.

ترافیک کرونایی پشت باجه بانک‌ها

یکی دیگر از دغدغه های مهمی که به مشغله ذهنی مسئولان استان تبدیل شده است ، صف های طولانی مردم در پشت باجه بانک ها بوده است. این مورد هم از جمله مسایلی بود که ظاهرا استاندار مازندران شخصا در چند نقطه شهر ساری مشاهده و نسبت به بی توجهی شهروندان در رعایت پروتکل های بهداشتی انتقاد کرد.

حسین زادگان گفت: متاسفانه گزارش های میدانی بازرسان استانداری از بانک ها نتایج خوبی نداشت و در ۲ روز اخیر شاهد تجمع های گسترده در پشت باجه های بانک ها بودیم.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی های گسترده منجر به انباشته شدن کارهای بانکی مردم شد ، افزود : اما تجمع و ازدیاد جمعیت بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بانک ها نشان از کم کاری مدیریت بانک ها هم دارد.

استاندار مازندران تاکید کرد : اینکه کارکنان بانک ها برای خود در پشت باجه ها ایمن نگه دارند ، نباید به عنوان عملکرد مبارزه با کرونا تلقی شود ، زیرا بیشتری حجم انتقال در میان مشتریان و مراجعین است.

وی به معاون هماهنگی امور اقتصادی خود دستور داد تا در سریع ترین زمان با مدیران بانک ها نشست برگزار کرده و مسئولیت آنان را در قبال سلامتی مشتریان یادآور شود.

حسین زادگان تاکیدکرد: درصورت مشاهده یا تکرارا عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی از فعالیت شعبه های متخلف جلوگیری خواهیم کرد و دلیلی برای ادامه فعالیت آنها وجود ندارد.

شرایط عادی نیست

استاندار مازندران با اشاره به اینکه شرایط استان مازندران اصلا نباید عادی تلقی شود، گفت: کاهشی شدن آمار مبتلایان به معنای کنترل و جلوگیری از ویروس کرونا نیست.

حسین زادگان تاکید کرد: در صورت عدم رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های طرح فاصله گذاری هوشمند و نکات بهداشتی ، باید منتظر خسارات جدی از ناحیه شیوع دوباره ویروس کرونا باشیم.

وی هشدار داد : هیچکس نباید برخورد عادی با شرایط کرونایی استان داشته باشد چون خطر همچنان به صورت جدی وجود دارد و باید تا کنترل کامل همه دستگاهها و شهروندان همکاری کنند.

استاندار مازندران همچنین به آغاز فعالیت اصناف اشاره کرد و گفت: همه ما از مشکلات اقتصادی و خسارات وارد شده به اقشار مختلف آگاه هستیم و دولت نمی تواند بیش از این شاهد خسارت به معیشت مردم باشد.

حسین زادگان از مردم استان مازندران خواست تا نسبت به تشدید دوباره شیوع ویروس کرونا هوشیار باشند و از فعالیت های پر خطر دوری کنند.