عبدالملکی وزیر تعاون و کار به مجلس احضار شد
عبدالملکی وزیر تعاون و کار به مجلس احضار شد
سکان نیوز؛ عضو هیئت رئیسه فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از سؤال خود به دلیل بی‌توجهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جامعه معلولین خبر داد.

«جلال محمودزاده»، عضو هیئت رئیسه فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از کلید خوردن طرح سؤال از «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دلیل بی توجهی وزیر به جامعه معلولین خبر داد.

وی با بیان اینکه سؤال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت رسیدگی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شده، افزود: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، عبدالملکی باید در کمیسیون حاضر شده و پیرامون محورهای سؤال توضیحاتی را ارائه دهد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بیان کرد: در صورتی که توضیحات وزیر قانع‌کننده باشد سؤال از دستورکار خارج و در غیر این صورت سؤال جهت پیگیری در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه شده و باید وزیر برای ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس حاضر شود.

خلاصه سؤال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرح ذیل است:

دلیل بی‌توجهی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جامعه معلولین کشور از نظر تجهیزات، و امکانات رفاهی، مسکن، درمان و تعطیل نمودن تنها رسانه مخصوص معلولین و نابینایان (ایران سپید) و عدم توجه به تشکل‌های مرتبط چیست؟

شرح سؤال:

متأسفانه از زمان شروع به کار دولت سیزدهم وضعیت معلولین از نظر تأمین نیازهای مسکن، رفاه، تجهیزات، درمان نه‌تنها بهبود نیافته بلکه بسیار بدتر از قبل شده است و از طرفی در کمال تأسف، اخیراً تنها رسانه مخصوص نابینایان به نام «ایران سپید» که با خط بریل چاپ می‌شد بعد از دو دهه فعالیت تعطیل شده است که نشان از بی‌توجهی وزارت رفاه و سازمان بهزیستی به موضوع‌های فرهنگی جامعه معلولین است، تشکل‌های مردم‌نهاد مرتبط و مراکز خصوصی و نگهداری معلولین مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

طبق ماده 207 آیین‌نامه داخلی مجلس هر نماینده می‌تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسئول درباره وظایف او سؤال نماید. سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می‌نماید توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود.

هیأت رئیسه موظف است سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارسال نماید.

کمیسیون نیز موظف است حداکثر ظرف پانزده ‌روز پس از وصول سؤال، جلسه‌ای با حضور وزیر و سؤال‌کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات سؤال‌کننده و وزیر و بررسی‌های لازم، به موضوع رسیدگی کند.

چنانچه سؤال‌کننده، توضیحات وزیر را قانع‌کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو «ملی» یا «منطقه‌ای» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملی به هیأت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی اقدام می‌نماید.