طرح تحول اقتصادی نیازمند وفاق ملی
طرح تحول اقتصادی نیازمند وفاق ملی
سکان نیوز؛ طرح تحول اقتصادی دولت سیزدهم با اصلاح یارانه‌ها در کشور کلید خورد و اجرای آن در داخل و خارج کشور بازتاب گسترده‌ای یافت.

به گزارش سکان، عقیل امامی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت؛ به اعتقاد کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد کلان، کشورمان از بیماری مزمن اقتصادی رنج می‌برد که علل عمده آن عدم توجه به زیرساخت‌های تولید و بی‌توجهی به بازتولید عادلانه منابع در کشور است که سابقه چندین دهه‌ای دارد.

رئیس جمهور دولت سیزدهم قبل از روی کار آمدن دولتش و در اثنای رقابت‌های انتخاباتی از لزوم تمرکز بر حوزه اقتصاد برای رفع نابسامانی‌های این حوزه استراتژیک سخن گفته بود که اکنون با گذشت ۹ ماه از عمر این دولت و پس از بررسی‌های کارشناسی و نگرش همه جانبه که به تاییدعمده کارشناسان منصف و وطن‌خواه با سلایق مختلف سیاسی رسید، طرحی را کلید زد که در فرآیند آن بازتوزیع یارانه‌ها در کشور دستخوش اصلاح و تغییر اساسی شد و در این بین ارز ترجیحی چهار قلم کالای اساسی به جای تولید کننده مستقیم به جیب مردم به عنوان مصرف کنندگان اصلی کالاها سرازیر می‌شود.

‏بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت سالانه افزون بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در قالب بودجه‌ای، فرابودجه‌ای و حامل‌های انرژی در کشور توزیع می‌کند که این میزان یارانه حجم زیادی از منابع ارزی دولت را می‌بلعد و این در حالی است که تاثیر عمیق آن بر حوزه اقتصاد شفاف و پایدار نیست.

‏ناگفته پیداست که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کالا و خدمات در اثر نوسانات ارزی و تحولات پیرامونی و نیز عدم نظارت دقیق فرآیند تولید تا توزیع کالاها، یارانه‌های تزریقی که هدف عمده آن حمایت از توان خرید مردم است اثربخشی خود را از دست داده و به وسیله‌ای برای رانت جویی عناصر اخلالگر در حوزه فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده و ضرورت چاره‌اندیشی برای توقف این روند امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر قلمداد می شود.

‏دولت سیزدهم در اقدامی عالمانه و عاقلانه نه با حذف ارز ترجیحی که با هدفمندسازی آن و نیز تزریق منابع حاصل از آن به مردم، در صدد جلوگیری از هرزروی منابع ملی و نیز تاثیرگذاری عمیق آن بر سفره جامعه هدف است و شیون و فریادهای پادوهای رسانه‌ای خارج‌نشین و عناصر تابلودار داخلی مهر تاییدی بر حرکت اصولی دولت در این مسیر می‌زند.

‏بی‌گمان اجرای بهینه طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها در حال حاضر یک طرح پیشتازانه و محوری برای علاج دردهای مزمن کشور است که با اتفاق نظر و وحدت رویه نخبگان و کارشناسان و نیز شجاعت مثال‌زدنی رئیس جمهور و اعضای کابینه سیزدهم عملیاتی شد و می‌طلبد با عزمی قاطع و همراهی آحاد مردم و مسؤولان و جامعه نخبگانی کشور اعم از جناح‌های سیاسی و طیف‌های گسترده مردمی مورد پشتیبانی جدی قرار گیرد تا نتایج قطعی آن در حوزه معیشت و روند پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور نمایان شود.

‏به اعتقاد کارشناسان اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها که با تغییر مکانیزم پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به مرحله اجرا درآمد کمتر از ۱۰ درصد اثر تورمی برجای می‌گذارد و آن نیز در ادامه با اعمال سیاست‌های حمایتی مستقیم و مستمر دولت در قبال مردم جبران خواهد شد.

‏بهر روی شایسته است در روند اجرای یک طرح ضربتی ملی برای استحکام و تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور همه تاثیرگذاران سیاسی، فرهنگی،اقتصادی با گرایش‌های متنوع و سلایق مختلف به‌ویژه تریبون‌داران و چهره‌های سرشناس که حوزه نفوذ اجتماعی بالایی دارند، به یاری دولت شتافته و در این برهه حساس و پیچ تاریخی نقش خود را به درستی و روشنی ایفا کنند تا در حافظه تاریخ به عنوان برگ زرین همراستایی دولت و ملت به ثبت برسد.