طبق مصوبه مجلس مسیر تامین برق صنایع و معادن تسهیل می شود
طبق مصوبه مجلس مسیر تامین برق صنایع و معادن تسهیل می شود
سکان؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین برق مورد نیاز صنایع و معادن به ویژه در زمان اوج مصرف و ناترازی آن در کشور، واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزان را مجاز به طراحی و اجرای طرح های تولید یا ارتقای بهره وری برق کردند.

نمایندگان در جلسه علنی (دوشنبه 15 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با تصویب بند (پ) ماده 48 اصلاحی این لایحه، به منظور تامین برق مورد نیاز صنایع و معادن؛ به ویژه در زمان اوج مصرف و ناترازی آن در کشور، واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزان را مجاز به طراحی و اجرای طرح های تولید یا ارتقای بهره وری برق کردند.

براساس بند (پ) ماده 48 این لایحه؛ به منظور تأمین پایدار برق مورد نیاز صنایع و معادن به ویژه در زمان اوج مصرف و ناترازی آن در کشور:

1- واحدهای صنعتی و معدنی و کشاورزان مجازند به طراحی و اجرای طرح های تولید و یا ارتقای بهره وری برق اقدام نمایند . وزارتخانه های نیرو، نفت و جهاد کشاورزی و صمت موظفند با استفاده از زیرساخت های موجود در اختیار خود، در قبال دریافت هزینه مربوط نسبت به اجرای این حکم اقدام نمایند به طوری که برق تولید و یا صرفه جویی شده را بدون اعمال محدودیت وفق قراردادی که با وزارت نیرو منعقد می نماید در اختیار واحدهای مذکور و یا واحدهای طرف قرارداد آنها قرار دهند. قطع برق این واحدها متناسب با مقادیر تولید و یا صرفه جویی شده آنها و تعیین سقف برای این واحدها در تأمین برق از این محل، ممنوع است.

آئین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت نیرو و با هماهنگی وزارتخانه های نفت، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت طی مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

2- احداث و توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر توسط بهره برداران معادن و یا طرف های قرارداد آنها در داخل محدوده معدنی یا در جوار آن به میزان بیست درصد (%۲۰) سرمایه گذاری در نیروگاه (به تأیید وزارت نیرو) مشمول معافیت موضوع تبصره (۵) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون معادن مصوب سال ۱۳۹۰ در دوره اجراء، می شود.