شورای پشتیبانی سوادآموزی مازندران آغاز به کار کرد
شورای پشتیبانی سوادآموزی مازندران آغاز به کار کرد
سکان نیوز- شورای پشتیبانی سواد آموزی مازندران با هدف ریشه‌کنی آخرین بقایای بی‌سوادی و رساندن میزان باسوادی استان به ۱۰۰ درصد از امروز چهارشنبه با برگزار نخستین جلسه به صورت رسمی فعالیتش را آغاز کرد.

به گزارش سکان نیوز ، نخستین نشست این شورای به ریاست معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در ساری برگزار شد.

شورای پشتیبانی سوادآموزی با هدف نزدیک تر کردن دستگاه‌های اجرایی ، فرمانداری ها و نهادهای حمایتی تشکیل شده است و ساختنار آن تقریبا مشابه با شورای آموزش و پرورش است و بر ریشه کنی بی سوادی و افزایش میزان سوادآموزی تمرکز خواهد داشت.

استاندار مازندران ، معاون اجتماعی استاندار ، آموزش و پرورش ، فرمانداری ها ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، دانشگاه علوم پزشکی ، ثبت احوال و تعدادی دیگر از دستگاه های اجرایی از اعضای این شورا هستند.

نفس‌های آخر بی‌سوادی مازندران در دولت تدبیر و امید

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این نشست گفت که هم اکنون بیش از ۹۸ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان بر اساس تعاریف استاندارد با سواد هستند که این رقم بیشتر از میانگین کشوری است و منجر کسب رتبه نخست مازندران برای چندمین سال پیاپی در باسوادی شده است.

علیرضا سعدی پور هدف گیری استان را پوشش تقریبا ۱۰۰ درصدی باسوادی در دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود : در حالی که بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد ۴۹ هزار نفر از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله مازندرانی بی سواد بودند ، این رقم هم اکنون به حدود ۳۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هدف گذاری سواد آموزی استان برای سال تحصیلی جاری جذب حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر برای باسوادی بوده است ، افزود : خوشبختانه ۹۰ درصد از برنامه ریزی ها و پوشش تحقق یافته و اکنون سوادآموزان در حال شرکت در آزمون های پایان سال تحصیلی هستند.

سعدی پور با اعلام این که بیشتر افراد سوادآموز هم اکنون در ۶ مرکز یادگیری شهرهای ساری، بابل ، آمل ، قائمشهر و نوشهر در حال تحصیل هستند ، گفت : البته پوشش تحصیلی فقط محدود به این مراکز نیست و بسیاری از فراگیران به صورت ۲ نفره و چند نفره در روستاها و مناطق دور افتاده استان انجام می شود.

بر اساس مقررات موجود ، افراد بیسواد دارای بیش از ۱۰ سال سن امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند و به همین دلیل هم در دوره های سوادآموزی شرکت می کنند. این دوره بر باسواد کردن افراد ۱۰ تا ۴۹ سال تمرکز دارد. افرادی که در دوره سواد آموزی شرکت کرده و باسواد می شوند، مدرک معادل سوم ابتدایی به آنها داده می شود.

بر اساس آمارهای رسمی ، هم اکنون جمعیت کل افراد بی سواد مازندران که شامل افراد بالای ۴۹ سال هم می شود ، حدود ۵۰ هزار نفر است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مهم ترین علت بی‌سوادی در استان را حاشیه نشینی ، شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده و زندگی در مناطق دور افتاده از فضای آموزشی دانست.

همگرایی در باسوادی ۱۰۰ درصدی در مازندران

سعدی پور همگرایی دستگاه های دولتی و جامعه برای رسیدن به پوشش ۱۰۰ درصدی باسوادی را ضروری دانست و افزود : آموزش و پرورش نمی تواند به تنهایی بیش از این پیش برود.

وی همچنین به انتظارات از اعضای شورای پشتیبانی بی سوادی اشاره کرد و گفت : خواست ما ارائه آمار دقیق بی سوادان استان بر اساس محل سکونت و سن از دستگاه هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی ، ثبت احوال ، سازمان مدیریت و نهادهای دیگر است.

این مسئول افزود : انتظار ما از فرمانداران هم جدی گرفتن این شورا و برگزاری دقیق و منظم نشست های آن برای تعامل بین دستگاهی است تا جمعیت بی سواد استان به حداقل برسد.

سعدی پور گفت : بسیاری از مسائل ، مشکلات و آسیب های اجتماعی کشور ناشی از فقر سواد است و نباید در برابر این مشکل کوتاهی کنیم.

تولید مصوبه در شورای پشتیبانی سوادآموزی ممنوع

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران هم در این نشست با بیان اینکه اجرای مصوبات شورای پشتیبانی سواد آموزی به صورت هفتگی بررسی خواهد شد، گفت: آموزش و پرورش مسئولیت بررسی دقیق مصوبات شورا را بر عهده دارد و در صورت عدم اجرای مصوبات توسط فرمانداران یا ادارات اجرایی ، موضوع به صورت مستقیم از استانداری پیگیری می شود.

علی رجبی وندچالی با بیان اینکه شورای پشتیبانی سواد آموزی باید در مسیر عملیاتی قدم بردارد ، افزود : در حال حاضر نیز مصوبات بر زمین مانده بسیار زیاد است و سیاست ما نباید در این شورا تولید مصوبه باشد.

وی تاکید کرد : دستگاه ها مکلف به اجرای مصوبات در زمینه سواد آموزی هستند و نباید برنامه ریزی در این حوزه در مرحله اجرا با دست انداز مواجه شود.

استان مازندران دارای حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد حدود ۵۳ درصد در مناطق شهری و ۴۷ درصد در مناطق روستایی زندگی می کنند.

همچنین در سال تحصیلی جاری حدود ۵۳۶ هزار دانش آموز در چهار هزار و ۴۸۰ مدرسه مازندران تحصیل می کنند و پوشش تحصیلی استان حدود ۹۸ و در دوره ابتدایی ۱۰۰ درصد بود.