شورای شهر کارآمد چه ویژگی های باید داشته باشد؟
شورای شهر کارآمد چه ویژگی های باید داشته باشد؟
سکان نیوز؛ شورای شهر یک نهاد مردمی است که باید متشکل از افرادی با تخصص های مورد نیاز شهر باشد، منتخبین مردم در شورای شهر باید دارای ویژگی هایی باشند که توانایی مدیریت نهاد قانونگذاری شهری را داشته باشند.

موارد بسیاری باید در انتخاب افراد اصلح برای شورای شهر مورد توجه قرار گیرد، همانطور که پیشتر در تحلیل ها اشاره شد، پرهیز از سیاسی کاری و ورود سیاست به شورای شهر و نگاه جامع و یکپارچه به شهر، فارغ از منطقه بندی از ملزومات است، اما این موارد نیز به تنهایی کفایت نمی کنند.

آیا افرادی که توانمندی و تخصص هایی متناسب با وظایف شورای شهر مندرج در قانون شوراها ندارند، با فرض داشتن ویژگی ها فوق، می تواند شورایی کارآمد را تشکیل دهند؟ پاسخ قطعا منفی است.

در کنار ویژگی های فردی مانند: پاکدستی و صداقت، مشورت پذیری، روحیه بالا در انجام کارهای تیمی، شجاعت در انجام نظارت های قانونی و مقابله با تخلفات حوزه مدیریت شهری، دارا بودن مسئولیت اجتماعی نسبت به شهر و شهروندان و… که لازمه هر عضو شورای شهر است، نمی توان ازتحصیلات دانشگاهی و مهمتر از آن تخصص و سوابق کاری چشم پوشاند.

شورای شهر از وظایف و اختیارات بسیاری در سطح شهر برخوردار است، انتخاب شهردار و نظارت بر شهرداری تنها بخشی از وظایف مهم شوراها می باشد، به همین منظور از چندین کمیسیون و کمیته های متعدد تشکیل شده است که هرکدام تخصص هایی را در خود می طلبند. استفاده از مشاور در موارد مختلف قطعا در صورتی موثر خواهد بود که خود عضو شورا نیز در آن زمینه صاحب نظر و عقیده باشد.

از مهمترین کمیسیون های شوراهای شهر (با اندکی تفاوت در شهرهای مختلف) می توان به کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری، عمران و حمل و نقل، معماری و طراحی شهری، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، و کمیسیون سلامت شهری و محیط زیست اشاره کرد، که لزوم وجود تخصص های مختلف را در پارلمان شهری نشان می دهد، نمی توان شورای شهری با اعضایی دارای سوابق عموما فرهنگی، ورزشی و رشته های غیر مرتبط تشکیل داد و انتظار توسعه عمرانی و توفیق شهر در حوزه های معماری شهری، ترافیک و… داشت، چنین شورایی حتی در بخش نظارتی نیز با مشکلاتی متعدد مواجه خواهد بود.

برای دستیابی به شورایی کارآمد ابتدا باید آگاهی مردم را نسبت به وظایف شورا افزایش داد تا از ورود رشته های غیر مرتبط با مجموعه مدیریت شهری به شورای قانونگذار شهر جلوگیری شود، از سویی دیگر افراد با نفوذی که به دنبال تشکیل ائتلاف و معرفی لیست در انتخابات هستند لازم است به موضوع مهم تخصص و کارایی توجه نمایند و به دور از منافع جناحی به مصالح شهر بیندیشند.