سود تلفیقی تاپیکو 5.266 میلیارد تومان افزایش یافت/ افزایش 646 ریالی سود هر سهم تاپیکو
سود تلفیقی تاپیکو 5.266 میلیارد تومان افزایش یافت/ افزایش 646 ریالی سود هر سهم تاپیکو
سکان نیوز؛ هلدینگ نفت و گاز وپتروشیمی شستا (تاپیکو) در اطلاعیه‌ای در سامانه کدال از سود عملیاتی بیش از 21 هزار میلیارد تومانی و سود خالص 15.179 میلیارد تومانی شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال 99 و شناسایی بیش از5.266 میلیارد تومان سود تلفیقی در تاپیکو خبر داد.

در اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال آمده است: بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به پایان اسفند 1399 «شرکت نفت ستاره خلیج فارس»، سود خالص این شرکت در سال مالی مزبور به مبلغ 15.179 میلیارد تومان می باشد.

با عنایت به سود خالص سال مالی 99، میزان سود انباشته در پایان سال مالی 99، درصد مالکیت 49 درصدی تاپیکو در سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس، و برگشت زیان شناسایی شده در روش ارزش ویژه به مبلغ 1.285 میلیارد تومان در سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت ماه 1399 در صورتهالی مالی تلفیقی تاپیکو بابت سرمایه گذاری در سهام شرکت وابسته نفت ستاره خلیج فارس، عملکرد مالی «شرکت نفت ستاره خلیج فارس» در سال مالی 99 منجر به افزایش سود خالص تلفیقی تاپیکو مجموعاً به مبلغ 5.266 (646 ریال برای هر سهم) برای سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت 1400 می گردد.

بر اساس این گزارش با عنایت به عملکرد مناسب شرکت از منظر سودآوری و جریانات نقد عملیاتی و ورود به محدوده سودآوری، شرکت موفق به بازپرداخت تسهیلات ارزی خود بالغ بر 360 میلیون دلار از اواسط سال 99 تا پایان بهار 1400 شده است.

لذا با روشن تر شدن افق سودآوری و استمرار جریان نقدی عملیاتی مثبت و تداوم بازپرداخت بدهیهای ارزی، بمرور می توان شا هد کاهش تدریجی هزینه های مالی وریسک، و بهبود مستمر وضعیت سودآوری در سالهای آینده بود.

همچنین انتظار می رود با عملکرد درخشان سال مالی 1399 شرکت نفت ستاره خلیج فارس و تغییر شرایط شرکت، با هماهنگی سایر سهامداران مجدداً موضوع عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه مورد پیگیری قرار گیرد.

شایان ذکر است، این غول پالایشی کشور دارای بیشترین ظرفیت تولید عملی و صرفه مقیاس در مقایسه با سایر پالایشگاه ها می باشد. همچنین به دلیل نوع خوراک مصرفی و سبد محصولات، و بهره مندی از کرک اسپرد و حاشیه سود عملیاتی بالاتر نسبت به سایر پالایشگاهها، علیرغم وجود هزینه های مالی و استهلاک قابل توجه، بیشترین سود خالص را در مقایسه با سایر پالایشگاههای فعال کشور شناسایی نموده است.