سهم ایران از بازار جهانی زعفران کاهش می یابد/در اروپای شرقی 5 هزار هکتار کشت زعفران می شود
سهم ایران از بازار جهانی زعفران کاهش می یابد/در اروپای شرقی 5 هزار هکتار کشت زعفران می شود
سکان نیوز؛ رئیس بنیاد زعفران پایدار ایران با بیان اینکه سهم ایران از بازار جهانی زعفران کاهش می یابد، گفت: در اروپای شرقی 5 هزار هکتار کشت زعفران می شود.

بهزاد صادقی، رئیس بنیاد زعفران پایدار ایران نیز اظهار داشت: توسعه کشت زعفران ارزان‌قیمت در چین و افغانستان از مشکلات و التهابات بازار جهانی زعفران است که تاثیر بسیار زیادی در قیمت زعفران دارد که اگر این روند ادامه پیدا کند و در ایران برنامه ریزی برای این محصول نداشته باشیم در آینده نزدیک سهم ایران از بازار جهانی این محصول کاهش بیشتری خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر در اروپای شرقی 5 هزار هکتار کشت زعفران انجام می‌شود و در اسپانیا و هندوستان هم به دنبال اجرای طرح‌های تشویقی برای تولید این محصول هستند کشور ایتالیا نیز وام 35 میلیون یورویی برای تولید زعفران در اختیار ازبکستان قرارداده است.

صادقی تصریح کرد: محصول زعفران نباید در تمام شهرها تولید شود همانطور که برخی محصولات زراعی و باغی، از جمله برنج مربوط به استان‌های دارای آب فراوان است و خرما در جنوب کشور برداشت می‌شود بنابراین کشت زعفران هم خاص مناطق گرم و خشک و کم‌آب مانند خراسان‌رضوی و جنوبی است و این موضوع سبب شده در استان‌هایی که خواستگاه زعفران بودند کاشت این محصول کاهش پیدا کند و این موضوع تولید و بازار این محصول را در کشور تهدید می‌کند.