سهام پالایشی یکم 36 درصد زیر ارزش روز معامله می‌شود/ پرداخت سود به دارندگان پالایشی
سهام پالایشی یکم 36 درصد زیر ارزش روز معامله می‌شود/ پرداخت سود به دارندگان پالایشی
سکان نیوز؛ نماینده مدیر صندوق پالایشی یکم با بیان اینکه در حال حاضر هر واحد این صندوق به اندازه 65 درصد ارزش روز آن معامله می‌شود، گفت: با وجود اینکه واحدهای سرمایه‌گذاری سود نمی‌دهند، اما با تصویب دولت سال گذشته سود پرداخت کردیم.

زمانی که دیگر کاسه صبر سهامداران این دو صندوق لبریز شده است. زمان برای این دو صندوق فقط وعده های مسئولین را مشخص کرد. وعده اختصاص سهام جایزه در جهت جبران زیان سهامدارن پالایش یکم، وعده بورسی و انتخاباتی بود.

وعده رسیدن قیمت این دو صندوق به ارزش ذاتی تا آخر سال 1400 توسط دکتر عشقی و هم اکنون سهامداران در پی وعده جدید، منتظرند تغییر اساسنامه این دو صندوق در هیأت وزیران تصویب شود تا این دو صندوق تعیین تکلیف شوند.

اکنون با وجود افزایش ارزش ذاتی هر واحد صندوق پالایش یکم به قیمت 12 هزار تومان و فراتر از قیمت اولیه یعنی 10 هزار تومان باز هم 50 درصد زیر قیمت معامله می‌کند و دارا یکم هم حدودا 50 درصد زیر قیمت ذاتی خود معامله می‌کند».

با وجود اینکه سرمایه‌گذاری در بورس همراه ریسک و نوسان است و همان گونه که سود یک نفر از سرمایه‌گذاری مربوط به خودش است، زیان او هم به خودش برمی‌گردد. بنابراین کسی در بورس و یا در صندوق‌ها تضمینی برای سودآوری 100 درصد نمی‌تواند داشته باشد.

خبرنگار فارس این مسئله را از داود رزاقی نماینده مدیر صندوق پالایشی یکم پرسید که وی گفت: مجمع عمومی صندوق پالایشی یکم اخیراً برگزار شد که در این مجمع صورت‌های مالی حسابرسی شده تصویب می‌شود و انتخاب ارکان صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم با مجمع انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: خریداری کردن واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله پالایشی یکم همراه با سود و زیان است و همان گونه که سود هر کس به حسابش واریز می‌شود زیان احتمالی او هم مربوط به خودش است. صندوق پالایشی یکم، مرکب از سهام چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است.

نماینده مدیر صندوق پالایشی یکم در مورد اارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم گفت: ارزش روز چهارم تیرماه 1401 هر واحد صندوق 11 هزار و 650 تومان است در حالیکه امروز هر واحد آن 7500 تومان خرید و فروش می‌شد یعنی هر واحد سرمایه‌گذاری به عنواند 64 درصد NAV صندوق معامله می‌شود و هر واحد در واقع 36 درصد زیر قیمت روز خرید و فروش می‌شود.

رزاقی تأکید کرد: در عین حال تصمیم‌گیران برای صندوق پالایشی یکم ارکان بالادستی مانند شرکت پالایش پخش، وزارت اقتصاد، سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی است که تا این لحظه هیچ مورد خاصی برای جبران زیان دارندگان این واحدها به ما ابلاغ نشده است و ما فقط به عنوان مجری مصوبات و دستورات هستیم.

وی این نکته را هم گفت: دولت در اسفندماه سال گذشته برای جبران بخشی از زیان خریداران پالایشی یکم به اعضای هر واحد 600 تومان سود از طریق سامانه سجام واریز کرد.

با توجه به تبصره ماده ۱۹ اساسنامه، مجمع مقرر نمود مبلغ ۶,۰۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر واحد سرمایه گذاری (ممتاز و عادی) بین دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری صندوق تقسیم گردد. مقرر گردید سود مذکور تا پایان بهمن ماه به سرمایه گذاران پرداخت گردد.