سهامداران در قبال نوسان‌گیران احتیاط کنند/ لزوم تجربه گرفتن از سال 99
سهامداران در قبال نوسان‌گیران احتیاط کنند/ لزوم تجربه گرفتن از سال 99
سکان؛ یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکثر افراد حقیقی، حقوقی و مدیران حاضر در بازار سرمایه، تجربه سال ۹۹ را دارند. به این ترتیب احتمالا جلوی رشد انفجاری شاخص از سمت رگولاتور و فعالان بازار سرمایه گرفته خواهد شد.

روند معاملات روز دوشنبه بازار سهام نشان می‌دهد، بازهم نوسان‌گیران مشغول به کار شده و در ابتدای معاملات امروز بازار با افت 10 هزار واحدی روبرو شد.

جاماندگی بازار سرمایه از سایر بازارها و افزایش قدرت خریداران سبب شد تا روند نزولی بورس نه تنها متوقف شود، بلکه شاخص‌های بورس نیز در نیمه دوم ساعت معاملات روند صعودی به خود بگیرد.

در این میان، تحلیلگران بنیادی اعلام امکان از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا توسط وزیر اقتصاد را سیگنال مثبتی برای بازار می‌‌دانند و تحلیل‌گران تکنیکی از هدف‌گذاری بعدی شاخص در محدوده 2 و میلیون و 320 هزار واحد صحبت می‌کنند.

* گره زدن بورس به شاخص کل درست نیست

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه ، درباره روند شاخص‌های بورس گفت: یکی از موضوعات مهم در بازار سرمایه، تاثیر شاخص‌های بورس بر روی ذهنیت افراد است؛ این در حالی است که شاخص هم‌وزن بیش از شاخص کل می‌تواند نشانگر وضعیت واقعی بازار سهام باشد، اما به واسطه اینکه سهام بزرگ روی شاخص تاثیر دارند، افراد نیز به روند شاخص برای انجام معاملات نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: گره زدن بازار به شاخص کل درست نیست؛ اما همچنان شاخص تا حدودی روی تصمیمات سهامداران بازار سرمایه تاثیرگذار است، اگر به جای شاخص روند کلی بازار سرمایه را در نظر بگیریم، به نظر می‌‌رسد بورس در میان ‌مدت و بلندمدت، روندی صعودی و معقول داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته در این مورد ممکن است اصلاحات درون‌کانالی نیز رخ بدهد؛ اما جنس آن ریزشی نیست، چرا که اکثر افراد حقیقی، حقوقی و مدیران حاضر در بازار سرمایه، تجربه سال ۹۹ را دارند. به این ترتیب احتمالا جلوی رشد انفجاری شاخص از سمت رگولاتور و فعالان بازار سرمایه گرفته خواهد شد، بنابراین اگر بازار هیجانی شود و قیمت ‌ها از ارزش ذاتی دور شود فعالان شروع به فروش و تنظیم سود خواهند کرد.

* رفت و برگشت شاخص ادامه داد

در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص بورس 14 هزار و 221 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 289 هزار و 287 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 62 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 9 هزار و 502 واحد در رقم 740 هزار و 659 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 1.3 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 65 واحدی به رقم 28 هزار و 952 واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش 2 هزار و 508 واحد به سطح 130 هزار و 731 واحد رسید.

* افت ارزش معاملات خُرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 246 هزار و 377 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 220 هزار و 722 میلیارد تومان بود که 89 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 4 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 17 هزار و 450 میلیارد تومان رسید.

* تداوم ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز کاری متوالی مثبت شد و 863 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به دیروز افزایش 87 درصدی داشته است.

امروز نماد شملی (شرکت ملی شیمی کشاورز)، سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی مقابل وکغدیر (بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و کالا (بورس کالا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* ارزش صف‌های خرید و فروش بازار

در جریان معاملات امروز، 511 نماد با رشد قیمت و 230 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در پایان معاملات روز دوشنبه، 250 نماد صف خرید داشتند و 10 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 9 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 903 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 52 درصدی به 20 میلیارد تومان رسید.