وقوع بيش از 2 هزار فقره سرقت سيم و كابل از سطح شبكه توزيع برق سيستان و بلوچستان
وقوع بيش از 2 هزار فقره سرقت سيم و كابل از سطح شبكه توزيع برق سيستان و بلوچستان
سکان نیوز : مدير عامل شركت توزيع نيروي برق استان سيستان و بلوچستان گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 2 هزار و 438 فقره سرقت كابل شبكه توزيع برق به متراژ بيش از 202 هزار متر در سطح استان صورت گرفته است.

خليل عوض زاده در جلسه سوم كارگروه نظارت بر پيگيري حقوق عامه كه با دستور راهكارهاي اجرايي صيانت از اموال و تأسيسات عمومي مورد استفاده مردم (آب، برق، گاز و ..) برگزار شد اظهار داشت: بر اثر اين حجم سرقت بيش از 8 ميليارد و 566 ميليون تومان خسارت به شركت توزيع نيروي برق سيستان و بلوچستان وارد شده است، هزينه اي كه در صورت عدم وقوع سرقت مي توانست بخش قابل توجهي از شبكه هاي فرسوده توزيع برق استان را اصلاح و بهينه سازي نمايد.

وي با اشاره به اينكه در استان بيش از 882 هزار مشترك از طريق بيش از 40 هزار كيلومتر شبكه توزيع برق و 26 هزار دستگاه ترانسفورماتور تامين برق مي شوند بيان كرد: سرقت تجهيزات برق علاوه بر ايجاد خاموشي، سبب وارد آمدن خسارت به شبكه توزيع برق، موجب آسيب و سوختن لوازم برقي مشتركان و در بعضي از موارد منجر به مرگ سارقان مي شود.

مهندس عوض زاده با بيان اينكه سرقت از كابل و تجهيزات شبكه برق استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است افزود: كل سال 99، بيش از 301 هزار متر كابل شبكه توزيع برق طي چهار هزار و 334 فقره سرقت و با ارزش 13 ميليارد و 319 ميليون تومان توسط سارقان سرقت شده است.

وي افزود: افزايش قيمت تجهيزات برق از جمله سيم هاي شبكه، سهولت امكان خريد و فروش در ضايعات فروشي ها و سهولت دسترسي و عدم برخورد بازدارنده از جمله عوامل افزايش سرقت تجهيزات برق است.پنج هزار كيلومتر از شبكه توزيع برق سيستان و بلوچستان به كابل خودنگهدار تبديل شده است.

عوض زاده از جايگزيني شبكه سيم مسي به كابل خودنگهدار به عنوان راهكاري براي مقابله با پديده شوم سرقت ياد كرد و گفت: تاكنون كار تبديل پنج هزار و 201 كيلومتر شبكه توزيع برق اين استان به كابل خودنگهدار انجام شده است و با برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان سالجاري و در يك اقدام جهادي و فراگير حدود هزار كيلومتر تبديل شبكه در برنامه اجرا قراردارد.وي تصريح كرد: كار مناقصه، تعيين پيمانكار و تامين كالا 400 كيلومتر تبديل شبكه سيمي به كابل خودنگهدار مشخص شده است.

مدير عامل شركت توزيع نيروي برق استان سيستان و بلوچستان خاطر نشان كرد: برگزاري جلسات و گشت هاي مشترك با حوزه نيروي انتظامي، كنترل مراكز ضايعات فروشي، تغيير آرايش شبكه، نظارت بر حمل بار مراكز ضايعاتي به خارج استان و بين شهري، برخورد شديد و بازدارنده با سارقان، انجام مكاتبات با مراجع ذيصلاح و ائمه جمعه و جماعات به منظور فرهنگ سازي و تقويت روشنايي معابر از ديگر اقدامات انجام شده براي مقابله با سرقت تجهيزات شبكه توزيع برق بوده است.

عوض زاده همكاري پايگاه هاي بسيج محلات و نقش و همكاري مردم در اين بخش را مهم دانست و بيان كرد: شهروندان در صورت مشاهده افراد مشكوك (به ويژه در محدوده زماني 12 بامداد تا پنج صبح) در حال صعود و يا فرود از تيرهاي برق، مراتب را سريعا به شماره 110 نيروي انتظامي و يا سامانه 121 مركز اتفاقات شركت توزيع نيروي برق سيستان و بلوچستان اطلاع دهند.اختصاص شعبه ويژه رسيدگي به تخريب اموال عمومي و جرائم برق داديار حقوق عامه دادسراي عمومي و انقلاب شهر زاهدان در ادامه اين نشست اظهار داشت: شعبه ويژه رسيدگي به تخريب اموال عمومي دستگاه هاي خدمات رسان جهت تسريع در روند رسيدگي به پرونده هاي اين حوزه اختصاص يافت.

ابوالفضل احمد زاده بيان كرد: با توجه به هدفمند بودن برخي سرقت ها نياز است اينگونه اتفاقات از تمام جوانب مورد بررسي قرار گيرد.

وي تصريح كرد: نيروي انتظامي همواره پاي كار بوده اما نياز است با تعامل بيشتر اين همكاري تقويت شود