سالمندی یکی از معضلات جامعه امروز / مازندران دومین استان پیر کشور
سالمندی یکی از معضلات جامعه امروز / مازندران دومین استان پیر کشور
سکان نیوز:معاون توانبخشی بهزیستی مازندران گفت: ۱۱۳ مرکز تخصصی خدمات توانبخشی بهزیستی که برخی از مراکز به صورت شبانه روزی و برخی روزانه و برخی خدمات در منزل ارائه می شود، در استان فعال هستند.

به گزارش سکان نیوز/عبدالرضا قلندری معاون توانبخشی بهزیستی مازندران در حاشیه افتتاح پیرایشگاه جامعه هدف بهزیستی گفت: 66 هزار معلول بهزیستی در سطح استان تحت پوشش بهزیستی هستند و ازخدمات این سازمان استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه بهزیستی به صورت حمایتی و توانمندسازی در اقشار مختلف خدمت رسانی می کند، عنوان کرد: ۱۱۳ مرکز تخصصی خدمات توانبخشی بهزیستی که برخی از مراکز به صورت شبانه روزی و برخی روزانه و برخی خدمات در منزل ارائه می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران نگاه سازمان بهزیستی را تکریم خانواده و فرد توانخواه خواند و اظهار کرد: نگاه ویژه برای خانوادهها داریم، توسعه از مرکز محوری به خانه محوری رسیده است، که با وجود شروع این کار در یکسال که در ابتدا به صورت آزمایشی و در چند ماه گذشته بصورت جدی تر شروع به کار کرد، نزدیک به 4 خانه محوری تاسیس شده است و در آمل نیز درصدد تاسیس خانه حمایتی هستیم.

وی ادامه داد: با عنایت به رویکرد سازمان مبنی بر کوچک سازی مراکز و ارائه خدمات بهینه مطابق با رویکردهای نوین توانبخشی و از طرفی تسهیل بهره مندی افراد دارای معلولیت از حقوق برابر با سایر آحاد جامعه و امکان مشارکت فعال این افراد در اجتماع، تاسیس خانه های کوچک افراد دارای معلولیت و خانه های حمایتی سالمندان و بیماران روانی مزمن از رویکردهای اجرایی معاونت توانبخشی سازمان می باشد.

قلندری تصریح کرد: مراکز ما که بصورت 50 الی 100نفره و به شکل سازمانی داشتند حداکثر ده نفره عملا حس می کنید در خانواده زندگی می کند و اگر نیاز به خدمات تخصصی داشته باشند که بیرون از خانه برده می شوند، در این طرح بخاطر پر هزینه بودن نیاز به کمک خیرین دارد،که خوشبختانه خیرین بازوان سازمان بهزیستی هستند.

وی سالمندی را یکی از معضلات جامعه امروز دانست و خاطرنشان کرد: میانگین میانسالی در کشور 9/6 است، اما این درصد در مازندران 04/12 است که دومین استان پیر کشور محسوب می شویم و این درصد رو به پیشرفت است بطوری که پیش بینی می شود در 2025 امار سالمندان به 25 درصد خواهد رسید.

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران سالمندی را هم جنبه فرصت و هم تهدید خواند و تاکید کرد: اگر نتوانیم مهار و ساماندهی کنیم دچار اسیب می شویم، البته باید نگاه ویژه ای به خدمات سالمندی و سلامت کیفی زندگی آنان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با هدف اشتغال افراد دارای معلولیت و فراهم نمودن امکان حضور فعال این افراد در جامعه با جذب ۸۳ میلیارد تومان اعتبار در سالجاری در جهت فراهم سازی اشتغال پایدار جامعه هدف اقدام گردیده است.

این مسئول پارک ویژه معلولین در امل را بستر و فضا مناسب برای این قشر عنوان کرد و افزود: بایداز جامعه را اماده می کنیم، فرد توانخواه جایگاه ویژه ای داشته باشد نگاه ویژه ای هم باید در خیرین و هم مسئولین در راستای توانمند سازی ایجاد شود.

وی مناسب سازی را جز حقوق افراد دارای معلولیت خواند و تاکید کرد: بنا بر اصل یکسان سازی فرصت ها، استقلال فردی و دسترسی به کلیه امکانات موجود در جامعه جز حقوق حقه افراد معلول می باشد، در این راستا با پیگیری های بهزیستی استان در حال حاضر ۳۳ درصد اماکن در استان مناسب سازی شده اند و با عنایت به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و با دستور استاندار مقرر گردید نسبت مناسب سازی امکان عمومی و فضای شهری توجه ویژه ای از طرف مسولین بعمل اید و در جهت نیل به وضعیت مطلوب تر و فراگیر سازی امکانات جامعه، نیاز به باور جمعی و نهضت همگانی وجود دارد و تحقق این مهم با مشارکت و هم افزایی میان کلیه سازمان های ذی ربط میسر خواهد شد و افتتاح پارک ویژه معلولین در راستای این اهداف است.