زیان یک تریلیون دلاری پاندمی ویروس کرونا  به درآمدهای تولید نفت
زیان یک تریلیون دلاری پاندمی ویروس کرونا  به درآمدهای تولید نفت
سکان نیوز:بررسی جدید شرکت ریستاد انرژی نشان داد که شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در سراسر جهان به دلیل پاندمی ویروس کرونا و تاثیر آن روی تقاضا و قیمت‌های جهانی نفت، امسال مجموعا یک تریلیون دلار در درآمد سالانه خود زیان خواهند دید.

به گزارش سکان نیوز/ شرکت تحقیقات انرژی اعلام کرد که درآمد شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال ۲۰۲۰ حدود یک تریلیون دلار معادل ۴۰ درصد در مقایسه با ۲.۴۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت و به ۱.۴۷ تریلیون دلار خواهد رسید.

ریستاد انرژی پیش از این پاندمی، درآمد شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال ۲۰۲۰ را ۲.۳۵ تریلیون دلار و در سال ۲۰۲۱ را ۲.۵۲ تریلیون دلار پیش‌بینی کرده بود. این شرکت تحقیقاتی همچنین پیش‌بینی خود از درآمد شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال ۲۰۲۱ را به ۱.۷۹ تریلیون دلار کاهش داد.

بحران بی سابقه‌ای که اکنون صنعت نفت تجربه می‌کند، باعث کاهش جریان نقدی برای شرکت‌های اکتشاف و تولید خواهد شد و مجموع نقدینگی آزاد برای سال ۲۰۲۰ اکنون ۱۴۱ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود که معادل یک سوم جریان نقدی آزادی است که شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال ۲۰۱۹ تولید کردند.

برآورد ریستاد از جریان نقدی بر مبنای سناریوی قیمت ۳۴ دلار هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۰ و قیمت ۴۴ دلار در سال ۲۰۲۱ است. بنابراین اگر قیمت اندک فعلی نفت استمرار پیدا کرد، برآوردهای صورت گرفته ریسک نزولی قابل توجهی پیدا خواهند کرد.

اولگا ساونکووا، تحلیلگر بخش بالادستی نفت شرکت ریستاد انرژی در این باره گفت: این کاهش نه تنها استحکام شرکت‌ها را تضعیف کرده و پول موجود برای سرمایه‌گذاری و پرداخت سود نقدی به سهامداران را کاهش می‌دهد بلکه درآمدهای مالیاتی دولت‌ها را نیز کمتر خواهد کرد و برای کشورهای نفتی مانند روسیه و بسیاری از کشورهای خاورمیانه چالش قابل توجهی را در خصوص بودجه شان به وجود می‌آورد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این پاندمی در حال حاضر آسیب‌های سنگینی به فاینانس عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، وارد کرده است. غول‌های نفتی که انتشار گزارش درآمد سه ماهه نخست ۲۰۲۰ را در هفته جاری آغاز کردند، از افت تقاضا و قیمت‌ها به شدت لطمه دیده‌اند، به طوری که شرکت شل برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم، کاهش پرداخت سود نقدی به سهامدارانش را اعلام کرد.

  • نویسنده : نجفی