رونمایی از قرارداد مارتینس و ۲ دستیارش/ ضرر میلیاردی فولاد به خاطر یک انتخاب اشتباه
رونمایی از قرارداد مارتینس و ۲ دستیارش/ ضرر میلیاردی فولاد به خاطر یک انتخاب اشتباه
سکان؛ میزان قرارداد سرمربی اسپانیایی فولاد خوزستان و توافق صورت گرفته او با این باشگاه خوزستانی مشخص شد.

در روز بیست‌وچهارم بهمن 1402 قرارداد همکاری خوزه ایگناسیو مارتینس (ملقب به خیم) سرمربی اسپانیایی با باشگاه فولاد به‌صورت توافقی به پایان رسید. این مربی که بعد از هفته چهارم لیگ برتر (چهاردهم شهریور ماه سال جاری) جانشین علیرضا منصوریان شد، در 11 بازی لیگ 15 امتیاز کسب کرد و تیمش با شکست خانگی مقابل چادرملو دسته اولی از دور رقابت‌های جام حذفی کنار رفت.

در این میان این پرسش مطرح است که مبلغ قرارداد مارتینس با فولاد چقدر بوده و در زمان قطع همکاری توافقی چه میزان تخفیفی به باشگاه فولاد داده است؟

تیم فوتبال فولاد خوزستان ,

قرارداد سرمربی اسپانیایی با فولاد خوزستان به مدت دو سال بود و در زمان مدیریت حمیدرضا شعبانی مدیرعامل سابق فولاد منعقد شد. مارتینس برای خود و دو دستیارش برای سال اول مبلغی نزدیک به 650 هزار یورو و برای سال دوم 750 هزار یورو درخواست داشت. مجموع قرارداد به همراه آپشن‌های قرارداد به حدود یک میلیون و هفتصد هزار یورو می‌رسید. با توجه به مصوبه ممنوعیت عقد قرارداد دلاری با ورزشکاران و مربیان خارجی با دستور معاون اول رئیس جمهور، باشگاه خوزستانی قرارداد یورویی را به درهم تبدیل کرد و بر اساس آن قرارداد همکاری طرفین به امضا رسید. مارتنیس در حالی همکاری‌اش را با فولاد آغاز کرد که یک سال و چهار ماه بیکار بود و هیچ جامی در ویترین افتخارات دوران مربیگری خود ندارد و از همان ابتدا هم مشخص بود که انتخابی اشتباه است.

در واقع اگر نرخ یورو را 60 هزار تومان محاسبه کنیم باشگاه فولاد بابت این مربی بدون کارنامه حدود 43 میلیارد تومان متضرر شده است.

در زمان توافق طرفین برای جدایی دو طرفه، سرمربی اسپانیایی خواستار کل میزان قرارداد سال نخست خود به اضافه 10 درصد مبلغ سال دوم شد. این خواسته در شرایطی اجابت شد که سرمربی اسپانیایی شرط گذاشته بود در صورتی که در بازی خانگی مقابل گل‌گهر در هفته شانزدهم لیگ برتر بازنده شود و مورد انتقاد هواداران فولاد قرار بگیرد هیچ تخفیفی برای توافق دو طرفه نخواهد داد.

با این اوصاف مدیران باشگاه فولاد بعد از کسب نتایج ضعیف پیش از بازی گل‌گهر به فسخ قرارداد رضایت دادند تا بتوانند از تخفیف ارائه شده به خوبی استفاده کنند. طبق قانون با توجه به قرارداد منعقدشده، در صورتی که مارتینس بدون توافق از فولاد خارج می‌شد امکان ثبت و پیگیری شکایت در مراجع بین‌المللی را داشت و می‌توانست کل مبلغ قرارداد را به همراه ضرر و زیان دیرکرد آن دریافت کند.

این مربی در سال 2019 قراردادی به ارزش 300 هزار دلار سالیانه با العربی کویت امضا کرده و حق فسخ توافقی 54 هزار دلار پیش‌بینی شده بود که بعد از عدم توافق طرفین شکایت خود را در دادگاه عالی ورزش (CAS) مطرح کرد.