روایت وزیر کشاورزی عراق از پیشنهاد ایران برای تاسیس سدهای مشترک
روایت وزیر کشاورزی عراق از پیشنهاد ایران برای تاسیس سدهای مشترک
سکان نیوز؛وزیر کشاورزی عراق با اشاره به اینکه ۹۰ درصد منابع آبی کشورش از ترکیه سرچشمه می گیرد، از پیشنهاد ایران برای مهار آب های سیلابی با ساخت سدهای مشترک با هدف کاهش آثار خشکسالی خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه سکان نیوز؛«محمد الخفاجی» شب گذشته در برنامه ای تلویزیونی از روند مهاجرت معکوس عراقی ها به علت خشکسالی و در سایه خارج شدن بخش وسیعی از زمین های کشاورزی از طرح حمایت دولتی کشت و زرع، ابراز نگرانی کرد.

الخفاجی گفت: حدود ۹۰ درصد مناطق استان دیالی شامل «بلد روز، کنعان، المقدادیة، بهرز، المنصوریة، بزایز نهر الخالص و ناحیة العظیم» از طرح کشاورزی خارج شده و آنچه باقی مانده تنها بخش غربی رود دجله به مساحت ۳۴ هزار دونم (۸ هزار و ۵۰۰ هکتار) است که به نسبت حجم استان دیالی، ناچیز و همین زمین ها هم متکی بر تلمبه خانه ها است.

وزیر عراقی افزود: اکنون تلاش می کنیم فقط باغ های دیالی را حفظ کنیم که سابقه ای ۴۰ ساله دارد و ۱۰۰ هزار دونم (۲۵ هزار هکتار)، مساحت آن است.

الخفاجی ادامه داد: به ایران سفر کردم و دیدم که آنها هم با معضل خشکسالی مواجه هستند اما مناطق «بدره، خانقین و مندلی» برخوردار از سیلاب های زمستانی است که حتی به میسان و واسط هم می رسد؛ طرف ایرانی به ما پیشنهاد ایجاد سدهایی در داخل خاک خود را داد با این هدف که سیلاب هایی سرازیر شده به عراق، مهار و به نفع عراق بهره برداری شود اما طرف عراقی در این باره کوتاهی کرد.

وزیر عراقی گفت: خواسته های عراق از سوی طرف ایرانی رد شد، زیرا مذاکره کننده ضعیف بود.

نینوا و تبعات خشکسالی

محمد الخفاجی سپس به تبعات بحران آب در استان نینوا پرداخت و گفت: حدود ۶۰ درصد از کشاورزان نینوا زمین هایشان را به علت خشکسالی، رها و به شهرستان ها مهاجرت کردند. با وجود اینکه نینوا در سال پرباران ۲۰۲۰ شاهد سطح زیر کشت ۶ میلیون دونم (یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار) بود اما در سال جاری میلادی تنها ۳۰۰ هزار دونم (۷۵ هزار هکتار) زیر کشت رفته است.

توافق با عربستان سعودی

وزیر کشاورزی عراق با اعلام اینکه با عربستان سعودی توافقی برای تاسیس کارخانه سیستم های پیشرفته آبیاری در عراق حاصل شده است، افزود: به عربستان رفتم؛ ما با سعودی ها حساب اعتباری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سال ۲۰۱۴ داریم. طرف سعودی خواستار سرمایه گذاری آن است.

وی ادامه داد: برای تاسیس کارخانه سیستم های آبیاری محوری با شرکت «الخریف» توافق کردیم که از قدیمی ترین شرکت های متخصص در سیستم های آبیاری خاورمیانه است. کارخانه در عراق خواهد بود و شورای وزیران نیز با آن موافقت کرد اما وقت می برد زیرا الان با بحران آب مواجه هستیم (آبی برای استفاده از سیستم آبیاری مورد توافق نیست).

وزیر کشاورزی عراق این را هم اضافه کرد که «ارزش کارخانه ۲۰۰ میلیون دلار است و هفته آینده به عربستان خواهم رفت تا از سعودی ها ۲۰۰ میلیون دلار برای خرید سیستم های آبیاری و تخصیص آنها به کشاورزان، درخواست کنم.

مذاکره عراق با ترکیه درباره آب ضعیف بود

محمد الخفاجی تصریح کرد: مذاکره کننده عراقی در مقابل ترکیه ضعیف بود زیرا فقط بحث فنی مساله آب را مطرح کرد و به جنبه اقتصادی اشاره ای نداشت در حالی که حجم تجارت ما با آنکارا ۱۷ میلیارد دلار است و مذاکره کننده باید جنبه های سیاسی و فنی و امنیتی را نیز در نظر بگیرد.

به گفته الخفاجی «۹۰ درصد منابع آب عراق از ترکیه تامین می شود و هر مشکل (آبی) با آن کشور بر عراقی ها به ویژه در استان های جنوبی موثر است، بنابراین، هماهنگی با کشورهای همجوار درباره این موضوع لازم است. عراق با ترکیه منافع متقابل دارد و هیات مذاکره کننده، باید از همه طرف های عراقی دارای ارتباط با موضوع تشکیل شود.»

الخفاجی به این موضوع هم اشاره کرد که همتای ترکیه ای او گفته است که در عراق نسبت آبیاری پیشرفته و بارانی از ۵ درصد تجاوز نمی کند در حالی که ترکیه استفاده ای ۹۰ درصدی از این فناوری های هوشمند آبیاری می کند که این امر به کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب می انجامد.

این در حالی است که سدسازی های متعدد ترکیه بر سرچشمه های رودهای عراقی به عنوان اولین منبع تامین کننده آب عراق و سوریه، به واکنش های هشدارآمیزی از سوی دو کشور و نیز نگرانی ها از تاثیرات منفی زیست محیطی این اقدام به ویژه خشک شدن هورها و بیایان زایی در کنار تخریب زمین های کشاورزی و معیشت مردم این کشورها منجر شده است.

  • نویسنده : میلاد