رسوب سهام عدالت در کارگزاری‌ها/آیا سهام عدالت این هفته قابل فروش است؟
رسوب سهام عدالت در کارگزاری‌ها/آیا سهام عدالت این هفته قابل فروش است؟
سکان نیوز؛ برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز با افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی به نرخ ۱۵ میلیون تومان برگشت.

در میان ۳۶ شرکت حاضر در سبد سهام عدالت، گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی و بانکی بیشترین تعداد سهم و تاثیر را روی صعود یا نزول ارزش بازار سهام دارد. این گروه‌ها امروز جزو گروه‌های شاخص‌ساز بودند و نمادهای فولاد، فملی و فارس بیشترین تاثیر را روی مثبت شدن شاخص کل بازار داشتند.

در حال حاضر فروش سهام عدالت در گرو شرایط بازار سرمایه است. به گفته مدیر یکی از کارگزاری‌ها، از زمان بلوکی شدن فروش سهام عدالت درخواست‌های فروش انجام نمی‌شود و حجم زیادی از این درخواست‌ها در کارگزاری‌ها تلنبار شده است.

در میان کارگزاری‌های بانکی، کارگزاری بانک ملی و در میان کارگزاری‌های غیربانکی، کارگزاری فارابی (سامانه سعدی) بیشترین درخواست فروش ثبت شده سهام عدالت را دارند. تا روز ۳۰ شهریور ماه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سهام عدالت در سامانه سعدی و تا روز ۹ مهر ماه بیش از ۹۷۰ میلیارد تومان در کارگزاری بانک ملی رسوب شده است.

به گفته یکی از مدیران کارگزاری بانک رفاه نیز خریداری برای سهام عدالت وجود ندارد و طی حدود یک ماه گذشته هیچ درخواست فروشی انجام نشده است.

به نظر می‌رسد احتمالا وضعیت درخواست فروش سهام عدالت در کارگزاری‌های دیگر نیز بهتر از وضعیت این سه کارگزاری نباشد.

در روش بلوکی سهام عدالت باید از سوی حقوقی‌ها خریداری شود. در شرایط منفی بودن بازار، نقدینگی حقوقی‌ها درگیر حمایت از سهم خودشان است و تمایلی به خرید سهام عدالت ندارند.

با توجه به پیش‌‌بینی متعادل بود بازار در این هفته و رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل در امروز، به نظر می‌رسد اگر بازار این هفته را متعادل پیش برود احتمال این که سهام عدالت نیز برای حقوقی‌ها جذاب باشد و به دنبال خرید آن باشند وجود دارد، این موضوع می‌تواند برای سهامدارانی که درخواست فروش سهام عدالتشان را داده‌اند خبر خوبی باشد.