رخشاني مهر معاون هماهنگي توزيع شركت توانير در مشهد:  رويت پذيري و كنترل پذيري مصرف انرژي در كشور يك فرصت طلايي براي بخش توزيع است
رخشاني مهر معاون هماهنگي توزيع شركت توانير در مشهد:  رويت پذيري و كنترل پذيري مصرف انرژي در كشور يك فرصت طلايي براي بخش توزيع است
سکان نیوز : جلسه برنامه ريزي نصب كنتورهاي هوشمند و توسعه رويت پذيري و كنترل پذيري مصرف و آمادگي عبور موفق اوج بار مصرف زمستان 1400 و تابستان 1401 در مشهد

در اين جلسه مهندس رخشاني مهر معاونت هماهنگي توزيع شركت توانير ضمن تشريح وضعيت مصرف انرژي و عبور موفق از پيك بار انرژي در تابستان امسال گفت: عبور موفق از پيك بار انرژي در تابستان 1400 را مرهون تلاش و تدبير شما مديران هستيم و اگر حضور و تدبير شما نبود چه بسا با مشكلات بسيار زيادي روبه رو مي شويم.

تجربه تابستان 1400 در بخش توزيع بايد نگارش شود چرا كه بدترين شرايط به بهترين روش ممكن، مديريت شد.وي در ادامه با اشاره به اينكه در سال هاي آينده با شرايط سختي روبه رو خواهيم بود و بايد از حركت به سمت ناپايداري پرهيز كنيم، نقش مديران عامل شركت هاي توزيع برق و اثرگذاري آنها در جلوگيري از بحران هاي بزرگ را خاطرنشان كرد و گفت: در تابستان امسال و در شرايط بحراني، آن همگي بحران زده شده بوديم چرا كه مديران ما اتفاق هاي بزرگ را تجربه نكرده بودند در عين حال با تدبير در بخش توزيع، تابستان 1400 با كمترين تنش، كنترل شد.

وي تصريح كرد؛ در زمستان امسال و با توجه به تجهيزات گرمايشي موجود در منازل بايد بار و مصرف را رويت پذير و كنترل پذير كرد و اين امر لازم و ملزوم يكديگرند. اگر بار و مصرف قابل رويت باشد بايد قابل مديريت هم باشد تا رويت پذيري در فصل زمستان به كار آيد.

تابستان امسال و تجربه آن به ما نشان داد كه بايد به سمتي حركت كنيم تا ميزان بار را مديريت كنيم و راهكار آن رويت پذيري ميزان بار و مديريت آن است. امروز رويت پذيري بار مصرف، يك فرصت طلايي براي بخش توزيع است. وي گفت: هدف ما ايجاد مصرف بهينه در بخش خانگي است تا در ساعات مورد نياز، برق مشتركينبه سهولت تأمين گردد و در اين خصوص بايد كنتورهاي هوشمند با هدف ايجاد فرهنگ مصرف انرژي براي مشتركين پر مصرف نصب گردد.

مهندس رخشاني مهر در ادامه گفت: سرمايه گذاري براي توليد برق در بخش صنايع كوچك در شهرك هاي صنعتي از راه حل هاي كوتاه مدت براي تأمين برق محسوب مي شود ضمن اينكه به انرژي هاي نو با خريد تضميني بايد توجه كرد. مهندس مدقق مديركل دفتر هوشمندسازي و فناوري هاي نوين شركت توانير در اين جلسه گزارشي از برنامه تأمين برق پايدار، هوشمندسازي و مديريت سمت تقاضا و همچنين چالش ها و برنامه هاي آنها را ارائه كرد و گفت: افزايش ظرفيت 35000 مگاوات نيروگاه جديد، افزايش قابليت اطمينان شبكه، كاهش 10 هزار مگاوات با بهينه سازي مصرف، نصب كنتورهاي هوشمند و استفاده از تعرفه هاي پلكاني و حمايت از مشتركان خانگي كم مصرف از جمله برنامه هاست.

دكتر ياقوتي مديركل دفتر مديريت انرژي و برنامه ريزي امور مشتريان شركت توانيرنيز در اين جلسه به تشريح جزئيات طرح فروش بسته انرژي از طريق سامانه برق من پرداخت و گفت: طرح فروش بسته انرژي، مجموعه سياست هائي است كه نشان مي دهد چگونه مي توان برق را در قالب يك بسته انرژي خريداري و استفاده كرد.
مهندس رمضاني مدير عامل شركت توزيع نيروي برق شهرستان مشهد نيز در اين جلسه ضمن تشريح چگونگي عبور موفق از پيك بار مصرف در تابستان ???? گفت: مشكلاتي كه در تابستان امسال با آن روبرو شديم اگر با افت و حساسيت خاص مديريت نميشد قطعاً تأمين برق مشتركين با مشكلات عديده اي رو به رو ميشد، چرا كه خشكسالي، كمبود بارندگي، تحريم ها و ماينرها هر يك خطرات بزرگي هستند در عين حال صنعت برق كشور ما يك صنعت توانمند محسوب مي شود و با تمهيدات و برنامه ريزي لازم توانستيم تابستان 1400 را به خوبي گذر كنيم.

وي با اشاره به اينكه بخش توزيع در تابستان امسال، فشار سنگيني را تحمل كرد و پاسخ ها بر دوش حوزه توزيع بود، گفت: امروز براي رفع مشكلات موجود بايد به انقلاب نصب كنتورهاي هوشمند توجه كرد و اگر به سخت افزاري و امكانات لازم مجهز بشويم قطعاً با كم ترين مشكل رو به رو خواهيم شد.
مهندس رمضاني در ادامه به تشريح اقدامات توزيع برق مشهد در حوزه رويت پذيري و كنترل پذيري بار براي گذار از پيك 1401 و تشريح فرصت ها و چالش هاي اين بخش پرداخت و گفت: پياده سازي طرح هاي مديريت مصرف، بهبود بهره برداري بر اساس اطلاعات كنتورهاي مرجع ترانس و ايجاد زيرساخت هاي اطلاعاتي و پايش درصد تلفات كليه ترانس ها از جمله دستاوردهاي بهبود رويت پذيري در مديريت مصرف بوده است. در بخش ارتقاي كنترل پذيري نيز اقدامات خوبي انجام شده كه از جمله آنها مي توان به قابليت قطع و وصل چاه هاي كشاورزي، مشتركين سه فاز مستقيم و قطع مستقيم بار DLC و هوشمند سازي روشنايي معابر اشاره كرد.

در اين جلسه مهندس ذبيحي مديرعامل شركت توزيع نيروي برق خراسان رضوي، مهندس صبوري مديرعامل شركت توزيع نيروي برق خراسان شمالي و مهندس دادگر مديرعامل شركت توزيع نيروي برق خراسان جنوبي به تشريح و فعاليت ها و اقدامات انجام شده در بخش رويت پذيري و كنترل پذيري مصرف و هوشمندسازي لوازم اندازه گيري و آمادگي براي عبور از زمستان 1400 و تابستان 1401 پرداختند.
شايان ذكر است در اين جلسه، مهندس رخشاني مهر در ارتباط تصويري زنده با اكيپ هاي نصب كنتورهاي هوشمند در شهر مشهد به تبادل نظر با كارشناسان مربوطه پرداخت.
در پايان اين جلسه معاونين مديران عامل شركت هاي توزيع حاضر در نشست به بيان سؤالات، نظرها و ديدگاه هاي خود پيرامون رويت پذيري و كنترل پذيري مصرف انرژي پرداختند.