راه اندازی و بهره برداری از 30 خدمت غیرحضوری در سازمان تامین اجتماعی
راه اندازی و بهره برداری از 30 خدمت غیرحضوری در سازمان تامین اجتماعی
سکان ؛ بهره برداری از طرح 3070 از مهمترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی در یکسال گذشته است. این طرح در واقع بخش مهمی از تأمین اجتماعی الکترونیک با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمند سازی فرآیندها است.

به گزارش سکان، مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در خصوص طرح 3070 برنامه ها و اقدامات مهمی را اجرایی کرده است. خدمات دیجیتالی سازمان تامین اجتماعی با راه اندازی و بهره برداری از 30 خدمت غیرحضوری و با هدف گذاری کاهش 70 میلیون بار مراجعه به واحدهای اجرائی سازمان گسترش یافته و توسعه کمی و کیفی آن ادامه خواهد داشت.
پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه حضوری فرزندان اناث مستمری بگیران -ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ الکترونیک-جایگزینی سامانه خدمات غیرحضوری، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده، نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده، درخواست غیر حضوری تکمیل سوابق، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیر الکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین واعلام زمان رسیدگی، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمه شدگان اجباری دارای تست کرونا مثبت بصورت غیرحضوری، سرویس غیرحضوری احتساب سوابق دوران خدمت سربازی ،اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال و انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد (سامانه مکاتبات الکترونیک ) و پرداخت غیر حضوری کمک هزینه مراسم ترحیم از خدمات 3070 است.
بیمه بیکاری ، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی، اخذ غیرحضوری کمک هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیر حضوری مستمری بازماندگان،اخذ تعهدنامه و تکمیل اطلاعات فرزندان اناث بازماندگان، واکشی عکس از سامانه نام نویسی، حق بیمه پروانه ساختمانی – ارتباط با شهرداریها، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام مند بدهی ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، لیست هوشمند حق بیمه،امکان پرداخت برخط و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه شده / کارفرما از دیگر خدمات 3070 است که می توان به صورت غیرحضوری درخواست شود.
با توجه به راه اندازی سرویس¬های الکترونیکی و غیرحضوری، سازمان تامین اجتماعی نیازمند دریافت اطلاعات معتبر و برخط از مراجع ذیصلاح بود که بر این اساس نسبت به دریافت سرویس های مورد نیاز از سایر دستگاههای اجرایی بر بستر شبکه ملی اطلاعات (GSB) در سالهای 1399 و 1400 و همچنین ارائه اطلاعات به دستگاههای مربوطه اقدام کرد. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با وزرات صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، بانک سپه، سازمان بیمه سلامت، سازمان وظیفه عمومی ناجا، بانک رفاه، ثبت احوال، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اداره ثبت شرکتها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی، قوه قضائیه، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت نفت، شهرداری تهران و… ارتباط متقابل از نظر پایگاه های اطلاعاتی دارند.
توسعه طرح استعلام برخورداری از حمایتهای درمانی از دیگر اقدامات مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی است که در این راستا بیمه شدگان این سازمان از خرداد ماه سال گذشته برای تمدید اعتبار دفترچه درمان خود نیازی به مراجعه به شعب و کارگزاریها ندارند، بر این مبنا تمامی پزشکان و مراکز درمانی در زمان مراجعه بیمه شدگان، می توانند با یکی از روشهای تعیین شده، برخورداری شخص از حمایتهای درمانی سازمان را استعلام کنند.
همچنین صدور و تجدید چاپ دفاتر درمانی نیز از ابتدای اسفند سال گذشته با دستور مدیرعامل این سازمان و ایجاد زیرساختهای نسخه الکترونیک، حذف شد.
توسعه طرح خدمات سابقه، توسعه طرح نسخه الکترونیک، توسعه مرکز ارتباطات مردمی 1420، ارتقاء زیرساخت های شبکه، ارتقاء و تامین امنیت داده ها و سامانه ها و افزایش ظرفیت مراکز داده از دیگر اقدامات مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان است.
ارائه اطلاعات به ذی نفعان و درخواست کنندگان آمار و اطلاعات درون و برون سازمانی، تهیه و ارسال گزارش های آماری و تهیه و ارائه گزارش های محاسباتی از دیگر اقدامات مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی است.