دکتر قناعتی در دیدار با دکتر ولایتی: دانشگاه، رادار جامعه است و باید با آینده‌نگری صحیح راه‌حل‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و علمی بدهد
دکتر قناعتی در دیدار با دکتر ولایتی: دانشگاه، رادار جامعه است و باید با آینده‌نگری صحیح راه‌حل‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و علمی بدهد
سکان نیوز؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه، رادار جامعه است و باید مسائل جامعه را ببیند و دیتاهای لازم را به مسئولان ارائه کند و با آینده‌نگری صحیح، راه‌حل‌های درست بدهد. دکتر قناعتی به علم نافع اشاره و تأکید کرد: ما می‌خواهیم تغییراتی در دانشگاه ایجاد کنیم که به‌طرف علم نافع حرکت کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهرانبه نقل از سکان‌نیوز؛ در نشست ظهر روز چهارشنبه 28 مهر 1400 دکتر حسین قناعتی ضمن خوشامدگویی به دکتر ولایتی و قدردانی از حضور او در دانشگاه گفت: حقیقتاً دانشگاه علوم پزشکی تهران همان‌طور که مقام معظم رهبری به آن اشاره‌کرده‌اند نماد آموزش عالی کشور و این نقش را به‌خوبی ایفا کرده است.
سرپرست دانشگاه با بیان اینکه در طی 170 سال تاریخ دانشگاه علوم پزشکی تهران بزرگان زیادی حضور داشته‌اند و خدمات ارزشمندی ارائه کرده‌اند افزود: مرحوم شهید امیرکبیر این حرکت علمی را آغاز کردند و امروز دانشگاه ما با لطف خدا و همت اساتید در این جایگاه قرارگرفته که امیدوارم بتوانیم نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مقوله انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی پدیده ای معنوی در جهان عمدتا مادی گرا بوده است گفت: خداوند آیت‌الله خمینی (ره) را برانگیخت تا بشر را به مدار خودش برگرداند و هنوز زود است که در مورد ابعاد این نهالی که کاشته شده قضاوت کنیم و قطعاً تاریخ قضاوت خواهد کرد که چه حرکت بزرگی بوده است.
دکتر قناعتی با ابراز تأسف از کم‌کاری‌های برخی مسئولان در مسیر حرکت انقلاب گفت: امیدواریم با آمدن آیت‌الله رئیسی برنامه‌ریزی‌ها بهتر شود و همه حرکت‌های ما به ریل‌گذاری صحیح خود بازگردد.
وی با بیان اینکه معنی جمله «ان مع ربی» را در سال 2006 و در جنگ حزب‌الله لبنان دیدیم گفت: باوجود محاصره سنگین و جنگ نابرابر، خدا کمک کرد و عزت بزرگی را به آنان داد. در جنگ تحمیلی خودمان نیز دیدیم که جوانان کشورمان در مقابل کشوری که همه جهان از آن حمایت می‌کردند ایستادند.
دکتر قناعتی گفت: آنچه برای ما مهم است این است که تلاش کنیم مباحث اخلاقی و الهی را زنده نگه داریم چون به فرموده امام خمینی (ره) علم بدون تقوی و نگاه الهی، حجاب است.
سرپرست دانشگاه با قدردانی از روسای پیشین دانشگاه که در دوره‌های مختلف تلاش زیادی برای ارتقای دانشگاه کردند گفت: نگاه نقادانه و کارشناسی ما به گذشته صرفاً برای جلوگیری از تکرار اشتباه است و همان‌طور هم آیندگان باید اشتباهات ناخواسته ما را ببینند و درس بگیرند.
دکتر قناعتی سمت‌وسوی برنامه‌ریزی‌های دانشگاه را حرکت در جهت خدمت به انقلاب و مردم منطقه عنوان کرد و از 100 هزار ظرفیت خالی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: بالای 3 هزار صندلی را می‌توانیم به ظرفیت دانشگاه اضافه کنیم تا جبهه مقاومت شامل عراق، لبنان، سوریه، افغانستان و کشورهای افریقایی از آن استفاده کنند تا ضمن ارزآوری بتوانیم فرهنگ اسلامی و انقلابی را منتشر کنیم.
سرپرست دانشگاه با اشاره به موانعی که برای حضور دانشجویان خارجی در ایران وجود دارد از دکتر ولایتی خواست، کمک کند شرایط حضور دانشجویان خارجی در کشورمان تسهیل شود.
دکتر قناعتی به بحث توریسم درمانی و نبود انضباط لازم دراین مسئله و نحوه صدور روادید بیماران خارجی هم اشاره کرد و با بیان اینکه امکانات کشور ما قابلیت خدمت‌دهی به بیماران خارجی و ارزآوری را دارند گفت: هند، سالیانه ده ها میلیارد دلار از این راه کسب می‌کنند پس چرا ما نباید سهم خودمان را از بازار منطقه داشته باشیم؟!
سرپرست دانشگاه به علم نافع اشاره و تأکید کرد: ما می‌خواهیم تغییراتی در دانشگاه ایجاد کنیم که به‌طرف علم نافع حرکت کند.
وی با اشاره به ضعف پزشکی نوین در مقابل کرونا و ضررهای فراوانی که بر پیکره اقتصاد جهان و ایران وارد کرده است بر آمادگی برای پاندمی ها تأکید کرد و گفت: حسب گزارش های سازمان های علمی معتبر سلامت با بروز پاندمی کرونا برنامه رشد سلامت مردم جهان 20 تا 30 سال عقب افتاد.
دکتر قناعتی با بیان اینکه دانشگاه باید آینده‌نگری صحیح داشته باشد افزود: دانشگاه رادار جامعه است و باید مسائل جامعه را ببیند و دیتاهای لازم را به مسئولان ارائه و با آینده‌نگری، راه‌حل‌های اجتماعی بدهد.
سرپرست دانشگاه در پایان سخنان خود آمادگی دانشگاه را برای همکاری با دانشگاه آزاد اعلام کرد.
دکتر ولایتی با بیان اینکه در دوره طب در خدمت اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران تلمذ کرده‌ام به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری به جداشدن علم روز از الهیات و حکمت اشاره کرد و گفت: پزشکی در زمان‌های گذشته همراه با حکمت بود و پزشک را حکیم می‌نامیدند. اگر حکمت نباشد انسان هدف درمان و بیمار را گم می‌کند.
دکتر ولایتی افزود: ما در مسیح دانشوری در حال تألیف دانشنامه «حکمت در پزشکی» هستیم که در 8 جلد هزارصفحه‌ای چاپ خواهد شد.
مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان اینکه در بعد از انقلاب پیشرفت‌های خوبی در ارتقای کیفی و توسعه کمی خدمات پزشکی شده گفت: من بارها از حضرت‌عالی (دکتر قناعتی) تعریف کرده‌ام و گفته‌ام که دکتر قناعتی هدیه گران‌بهایی برای حوزه پزشکی هستند. استاد قناعتی هم فرد «رزم» است و هم «طب» و هم اینکه یادگار دوران دفاع مقدس و از افتخارات ما پزشکان هستند.
دکتر ولایتی در پایان گفت: تعریف از خودمان نیست اگر بگویم که بیش از 50 درصد تمدن اسلامی برای ایرانی‌هاست و بیش از 50 درصد پزشکان نامدار اسلامی ایرانی هستند.
در ادامه دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه ضمن خوشامدگویی درباره توریسم درمانی و مشکلات موجود مطالبی را بیان کرد.

  • نویسنده : دانیک
  • منبع خبر : دانشگاه علوم پزشکی تهران،