دولت درآمد واگذاری‌ها را صرف هزینه جاری می‌کند
دولت درآمد واگذاری‌ها را صرف هزینه جاری می‌کند
سکان؛ سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: 108 هزار میلیارد تومانی که از فروش بلوک 12 درصدی فارس به دست آمده است را دولت صرف هزینه‌های جاری می‌کند، در حالیکه در هیچ جای قانون وجود ندارد که درآمد خصوصی‌سازی برای هزینه‌ جاری دولت اختصاص بیابد.

اکبر حیدری  در نشست سیاست‌های خصوصی‌سازی در دانشگاه امام صادق (ع) که به همت اندیشکده تعاون برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که ما دولت را با نظام اسلامی تطبیق می‌دهیم، در حالی که این دو مفهوم متفاوت هستند و باید گاهی از دولت انتقاد هم صورت گیرد.

وی افزود: در خصوصی‌سازی در واقع سهام واگذاری در اختیار رانتخواران قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در واگذاری 12 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس که با انجام لابی صندوق سرمایه‌گذاری صنعت نفت انجام شد، مصوبه هیأت واگذاری وجود نداشت و در حقیقت صندوق بازنشستگی نفت وزارت نفت را اداره می‌کند و به جای اینکه پول 18 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس را بدهد فقط بهای 12 درصد را پرداخت کرده، اما دارای یک سهمیه هیأت مدیره شده و در حدود 40 تا 50 شرکت زیرمجموعه پتروشیمی خلیج فارس در هیأت مدیره‌ها حضور پیدا می‌کنند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: قرار بود بخش مردمی سهام عدالت که حدود 30 میلیون نفر در روش مدیریت غیر مستقیم حضور دارند 12 درصد از سهام پتروشیمی فارس را خریداری کنند، اما سازمان خصوصی‌سازی شرکت پالایشگاه تهران را پیش انداخت که نتوانست با شرکت سرمایه‌گذاری اهداف رقابت کند.

حیدری افزود: در حال حاضر 75 درصد سهام پالایشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است البته 19 میلیون نفر از سهامداران عدالت به واسطه انتخاب مدیریت مستقیم خارج شده است، اما هنوز 30 میلیون نفر باقی مانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: 108 هزار میلیارد تومانی که از محل فروش بلوک 12 درصدی به دست آمده است را دولت صرف هزینه‌های اداری می‌کند در حالی که در هیچ جای قانون وجود  ندارد که درآمد خصوصی‌سازی برای هزینه‌های جاری دولت اختصاص بیابد.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت ادامه داد: در زمان آزادسازی سهام عدالت تأکید مقام معظم رهبری در مدیریت مردمی سهام عدالت و عدم تداوم مدیریت دولتی بر این سهام بوده است.

حیدری یادآور شد: در قانون اساسی راه میانه‌ای بین اقتصاد کاملاً دولتی و اقتصاد سرمایه‌داری به نام راه تعاون وجود دارد که ما نسبت به آن بی‌توجه شده‌ایم.