دولت اعتدال کارنامه خوبی در عدالت ندارد/ ارز۴۲۰۰ تومانی شاه لوله رانت بود
دولت اعتدال کارنامه خوبی در عدالت ندارد/ ارز۴۲۰۰ تومانی شاه لوله رانت بود
سکان نیوز؛ کاندیدای ریاست جمهوری متاسفانه دولت اعتدال کارنامه خوبی در زمینه عدالت ندارد، گفت: در این ۸ سال بر اساس گزارش‌ها بدترین وضعیت را از نظر عدالت اجتماعی و اقتصادی داشته ایم.

سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری (جمعه 7 خرداد) در برنامه “با دوربین که از شبکه یک سیما پخش شد به تشریح برنامه های خود برای این انتخابات پرداخت.

قاضی زاده هاشمی با طرح این سوال که چه شد انقلاب کردیم؟ گفت:امام خمینی(ره) در زمانی که جهان به دو دسته شرق و غرب تقسیم شده بود از طریق احکام اسلام و با انگیزه های اعتقادی روشی جدید در زندگی مردم ایجاد کرد. اگر به مقدمه قانون اساسی مراجعه کنیم به دو حاکمیت «الله» و «مردم» در کنار هم می رسیم، که این دو در اصل یکی است و انگار یکی جان و دیگری جسم است.

وی با تاکید براینکه حاکمیت اسلام معنایش این است که سازوکار و سیستم و رفتارها رنگ و بوی اسلامی بگیرد، عنوان کرد: باید براساس الگوی اسلامی روش و منش‌ها و همچنین رویکرد مدیران روح اسلامی داشته باشد.

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه در فصل اول انقلاب، نظام و بعضی از مولفه های قدرت تثبیت شد و هدف انقلاب ایجاد جامعه الگوی ظهور است،ادامه داد: فصل دوم انقلاب برخاسته از تجارب فصل قبل است. اما باید رویکردی نوین داشته باشیم. این به این معنا نیست که عده ای بیانید و عده ای دیگر بروند. به یک «دگردیسی» نیاز داریم همانطور که مقام معظم رهبری از این مرحله به عنوان پیچ تاریخی یاد می کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید براینکه انقلاب ما انقلاب آرمان ها است، ادامه داد: پیچ تاریخی به این معناست که آرمان ثابت است اما در مسیر مانع به وجو آمده و اگر مثل قبل ادامه بدهیم به ته دره خواهیم افتاد. در این مسیر گاهی ماشین و گاهی رانندگان باید تغییر کنند تا بتوان مسیر جدید را کشف کرد. گرچه توفیقات بسیاری داشته ایم اما امروز وقت نقطه سر خط است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه باید اشتباهات قبل را پیدا و آنها را اصلاح کنیم، گفت: جوانان در این مسیر پیشتازان حرکت جدید هستند.. برای آنکه گام های استوار در آینده برداریم باید گذشته را به درستی بشناسیم، در غیر این صورت محکوم به تکرار اشتباهات تاریخ هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نکات قوت و ضعف را بشناسیم و طرح های جدید برای از بین بردن نقاط ضعف داشته باشیم، اضافه کرد: باید وضع موجود را بررسی کنیم. اگر آرمان‌های سال 57 را مرور کنیم به عدالت به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه ها می‌رسیم.امروز متاسفانه شاهد حضور دو طبقه در جامعه هستیم، نخست: طبقه اشرافیت و مرفهین که ضد مردم هستند و طبقه دیگر، مستضعف هستند. شکست طبقه ضعیف جامعه منجر به رفاه و اشرافیت شده است.جمعی از مردم به استضعاف و باخت در همه حوزه ها کشیده شده‌اند.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد:طبقه بالای جامعه وقتی پایدار در پیروزی است که طبقه پایین را شکست دهد و این نابود کردن طبقه ضعیف است که علت قدرت و رشد طبقه بالا می شود به همین دلیل ریشه بی عدالتی ایجاد طبقه ضد مردمی است، قوانین، ساختارها و جایگاه هایی وجود دارد که در عمل، خودشان ایجاد طبقه ضد مردمی و اشرافی می کنند. اساس این طبقه بر مبنای نظام سرمایه داری است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: نگاه نظام سرمایه داری همین است که فقر، برای عده ای ایجاد شود تا حرکت و رشد برای عده ای ادامه داشته باشد. باید عده ای در فقر به سر ببرند تا عده ای دیگر منافع و سرمایه های خود را ارتقا بدهند و متاسفانه طبق گزارشات دولت اعتدال در این زمینه کارنامه خوبی ندارد؛ بدترین وضع شکاف طبقاتی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی در این 8 شاهد بودیم و به مراتب وضع ما بدتر شده است.

قاضی‌زاده هاشمی آرمان دوم انقلاب را «آزادی» دانست و افزود: متاسفانه با مفهوم آزادی در سال‌های اخیر بازی شده است این در حالی است که مردم برای آزادی انقلاب کرده اند. تفکر لیبرال، مفهوم آزادی را به ولنگاری ترجمه کرد. در مقابل آن عده ای به افراط در این زمینه دچار شدند و فکر می کنند تمام دفاع از دین، این است که آزادی های فردی محدود شود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید عرف اجتماعی و فرهنگی خودش را تشخیص بدهد، تصریح کرد: هر دوی این تفکر غیر دقیق است و هرگونه توسل به زور در هر حوزه ای نادرست است. چه آنچه در گذشته در برداشتن خواسته های زنان نجیب ایرانی رخ داد و چه آنچه امروز به زور اتفاق بیفتد، هردو نادرست است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره «آزادی بیان» در جامعه، گفت: آزادی بیان از جمله شوخی هایی است که هم در دنیا قدرت ها و نظام سلطه از آن سواستفاده می کنند و هم متاسفانه در کشور ما با آن بازی شده است. گفته شد که «وای بر ما اگر دهان منتقدین را ببندیم» اما اگر کسی دو کلمه انتقاد می کرد انواع فحش‌ها نثار او می‌شد.

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه آوردن اسم آزادی بیان بدون عمل به آن، نابود کردن مفهوم این موضوع و مفهوم است، اظهار داشت: حتما باید روند دولت ها در این حوزه تغییرات جدی پیدا کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سومین آرمان انقلاب را رفاه عنوان کرد و گفت: بسیاری از دولت‌ها از تامین معیشت مردم ،ایجاد اشتغال و توسعه زیر ساخت‌ها صحبت کردند و انصافا زحمت های بسیاری کشیده و از آغاز انقلاب میزان زیادی جاده، سد، مدرسه و دانشگاه ساخته شده است و همچنین در شاخص های بخشی رشد زیادی داشته‌ایم. متاسفانه به علت عدم اجرای عدالت، عدم حفظ یک روند پایدار در توسعه اقتصادی و مشکلات جدی در هماهنگی بین بخشی در حوزه اقتصاد، سفره مردم نه تنها در کمیت و کیفیت بهتر نشده بلکه مردم به سختی های جدی در معیشت گرفتار شده اند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مردم دچار سختی‌های دردآور و زجرآوری شده‌اند،افزود: جوانان جهادی و انقلابی هر روز از گوشه‌های کشور مثل جازموریان، سیستان و بلوچستان گزارشاتی می فرستند که باید به خاطر آنها خجالت زده باشیم که 42 سال از انقلاب می‌گذرد و با اینکه شعار دفاع از محروم داشته‌ایم اما هنوز شاهد چنین نقاطی در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه آرمان بعدی انقلاب، «استقلال» است، اضافه کرد: استقلال به معنای استقلال سیاسی یعنی به جای تبعیت از دولت های بیگانه بر اساس تفکرات دینی و فرهنگ ملی خود، کشور را مدیریت کنیم، اما گرفتار این شده‌ایم که تمام امور داخلی ما را به خواسته‌های بیگانگان پیوند زدند و امور کشور را شرطی کردند.

نماینده مشهد در مجلس با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌های داخلی را به تصمیمات دیگران منوط کرده‌اند، تاکید کرد: با بداخلاقی در جامعه بین‌الملل و قهر و انزوا مخالف هستیم، اما با اینکه مصلوب‌الاختیار هم بشویم مخالفت داریم و نباید با تصمیم خودمان به دستورات بیگانگان عمل کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» را فراموش شده برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه دوگانه معیشت-عزت ایجاد کردند و به بهانه معیشت، عزت فروشی کردند. ما خواستیم مردم را آقای جهان کنیم به طوری که تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی بر کشور اثر منفی نداشته باشد، اما متاسفانه نه تنها این موضوع محقق نشد بلکه وابستگی‌های ما را افزایش داد به طوری‌که دیگران تصمیم گرفتند و آثار این تصمیمات در بازار و اقتصاد دیده می ‌شود.

وی ادامه داد: با تغییر رئیس‌جمهور کشور دیگری، اقتصاد کشور ما به هم می‌ریزد. کجای این وضعیت با استقلال اقتصادی مطابقت دارد؟ ما مخالف اقتصاد درونگرا هستیم و حتما باید اقتصادی برونگرا داشته باشیم، اما اقتصادی که قابلیت تاب‌آوری داشته باشد که بتواند برای خودش تصمیم بگیرد.ما باید تعیین‌کننده شرایط اقتصادی بین‌الملل باشیم ،خدا این ظرفیت و قدرت را به کشور ما داده است، چرا که یک درصد جمعیت جهان را داریم درحالی‌که 10درصد منابع طبیعی در اختیار ما است.

نماینده مشهد در مجلس حاکمیت مردم را آرمان دیگر انقلاب دانست و گفت: الان دولت ها در بالادست و پای پلومرغ نشسته اند و مردم را پایین دست و پای نان خشک و آب اندک نشانده اند. وقتی صحبت از مردم می کنیم می گوییم اگر گرفتار شدیم به ما کمک کنند ولی آنها در منافع غریبه اند و نمی توانند تصمیم بگیرند. متاسفانه مسائل مردم در این 40 سال به صورت جدی توسط دولت ها حل نشده و در موضوع تورم، قدرت خرید، خانه دار شدن، ازدواج آسان و شغل در هر انتخابات صحبت شد که نشان می دهد کار اساسی نشده و مسائل باقی است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: من یک جراح سر و گردن هستم. به این نتیجه رسیدم که با مسکن نمی شود بیمار را درمان کرد و تومورهای سرطانی باید برداشته شود. وقتی از جراحی صحبت می کنیم حرف از یک عمل غیر عاقلانه نیست. امروز وقت جراحی های بزرگ رسیده است. چرا مشکلات باقی مانده؟ آیا گذشتگان زحمت نکشیده‌اند. البته کارهایی کردند، اما بعضا هم با خطاهای بزرگ هم به لحاظ شخصی و هم در تصمیمات روبرو بودند اما مهمتر از آن حکمرانی و روش اداره کشور غلط بوده است. چرا دولت های ما تقریبا همه دوره شان را ناموفق به اتمام رساندند؟ ما باید به این سمت برویم که مسائل کشور را به صورت پایدار حل کنیم. البته مسائل اضطراری مثل تورم، بیکاری و وضع مسکن وجود دارد که دولت ها باید برنامه ضربتی برای آن داشته باشند ولی اقدامات اصلاحی میان‌مدت و بلندمدت هم باید طراحی شود.

وی با بیان این که دولت های ما سکولار هستند، افزود: با این که امام مکتب سیاسی ولایت فقیه را آورد، نظام اداری ما باقیمانده از گذشته است. بانک، کنکور، تامین اجتماعی و همین ها که گلوی مردم را می فشارند نظام های کهنه هستند. صاحبان این تکنولوژی که غرب است از آن عبور کرده اند ولی ما تلاش می کنیم آن را حفظ کنیم. انقلاب نتوانست معماری سازمانی متناسب با خود را ایجاد کند. دولت مطلوب دولت اسلامی است که با حاکم کردن روابط اسلامی در نظام اداری این مشکل را حل کند.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: دولت های ریاستی دولت هایی هستند که خود را صاحب کشور می دانند و مردم را فقیر و ناتوان می دانند. بنابراین قیم مردم هستند و هیات دولت فکر می کند باید دستور دهد و مردم عمل کنند. اینها به خواست مردم توجه نمی کنند. گرانی بنزین یک نمونه از آن است و شاخص این تصمیم گیری همین است که کار پنهانی انجام شود. این دولت ها شفاف نیستند، ضد آزادی بیان و به شدت تمرکز گرا هستند. یعنی 10 – 12 نفر در تهران برای کل کشور تصمیم می گیرند.

قاضی زاده هاشمی دولت مطلوب را دولت مشارکت‌جو عنوان کرد و افزود: مردم آن قدر رشید شده اند که خودشان تصمیم بگیرند. در چنین سیستمی کارگزاران وکلای مردم هستند. در دوره هایی حلقه های مختلف مثل حلقه علم و صنعت، جماران و … آمده اند و رانت هایی ایجاد شده و دولت های رانتی غارتی درست شده که ارز 4200 تومانی نمونه واضح آن است. عده ای خود را به شاه لوله منابع ارزی وصل کرده و برای خود ثروت چشمگیر به هم زده اند یا در خصوصی سازی اموالی به قیمت ارزان فروخته شد و حالا باید با 1000 بدبختی پس گرفته شود. اینها مردمی سازی را نابود کردند و اعتماد به بخش خصوصی را نیز از بین بردند. یا فقره بورس که غصه بزرگ ماست اما دولت مردم دولت قانون گرا است که در آن قانون بر اشخاص مسلط است و قوانین باید مهم‌تر از آدم ها باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: دولت های لاکچری و اشرافی بی اعتنا به مردم هستند، آنها وقتی مردم در سختی هستند قهقه می زنند و مردم را از پشت شیشه اسکورت نگاه می کنند آن هم با حقوق های نجومی و تشریفات فوق العاده، در حالی که دولت مردم، دولتی مردمی است. دولت های نفتی عرضه ندارند، پاسخگو نیستند، وابسته به شیرهای نفت هستند و کارآفرین نیستند اما دولت مردم دولت کارآفرین است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: دولت های پیر دولت هایی هستند که انرژی ندارند. اینها تا سه نسل آینده شان را در داخل و خارج تامین کرده و تغییر و تحول نمی پذیرند. سراغ هر اصلاحی می روی چه در بورس چه سربازی، کنکور، آموزش و پرورش و بانک می گویند اجازه بدهید همین طور بماند. امنیتی می شود و مردم را می ترسانند. در حالی که دولت باید جوان و تحول‌ساز باشد و بتواند ثبات و آرامش را به مردم برگرداند.

وی اضافه کرد:همچنین دولت های جزیره ای دولت هایی هستند که هر بخش برای خود کار می کند و به جای این که هم را کمک کنند باعث تخریب می شوند. اینها باید به یک سیستم واحد تبدیل شوند. متاسفانه دولت ها معلول محورند و با پیامدها کار دارند، مثلا اجازه می دهند هوا آلوده شود و بعد تعطیل می کنند. در حالی که راهکار مقابله با آلودگی هوا مشخص است.

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه دولت مطلوب دولت علت محور است، اظهار داشت: این که نیازهای مردم همیشه جلوتر از دولت ها بوده علت اصلی ناکارآمدی دولت هاست. اگر ما امروز پدیده رمز ارز را داریم دولت باید از 15 سال پیش برای آن برنامه می ریخت. دولت مردم دولت آینده نگر است. ما غیر از این که باید برنامه منسجم برای اشتغال و معیشت داشته باشیم برای ساخت ایران جدید به نظریه جدید نیاز داریم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ما در دهه 60 دولت های سوسیالیست و در 30 سال بعد دولت های سرمایه داری را تجربه کردیم. باید اتفاق عمیق تری بیفتد. ما نیازمند انقلاب در ساز و کارها هستیم. این نظام اداری باید تغییر کند و بعد انقلاب در مدیریت رخ دهد. دولت مردم دولت کاملا ادغام یافته در مردم است و جدایی بین دولت و مردم نیست. لذا وقتی مردم به میدان بیایند کارگشا خواهند بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سلام پنج کار خواهد کرد که دولت مردم حاکم شود. اولینش شفافیت است، ما نظام جامع شفافیت را برقرار می کنیم. دوم این که باید گفت وگوی دولت، مردم و خبگان برای رسیدن به تصمیمات اجماعی شکل بگیرد و پایه تفکر دولت افکار عمومی باشد. سوم وجود رقابت و عدم انحصار و رانت است و چهارم عدالت در رشد و نهایتا پاسخگویی دولت به تصمیماتش است. برای این کار فرزندان شما در موسسه بسامد و گام دوم که من نماینده آنها هستم دو سال کار کردند. ما دو برنامه با عنوان فصل پروانگی و گفتمان دولت مردم منتشر کردیم و برنامه های جدی در حوزه های مختلف داریم.