دخالت دولتی بزرگترین تهدید صنعت خودرو و قطعه سازی است
دخالت دولتی بزرگترین تهدید صنعت خودرو و قطعه سازی است
سکان نیوز؛ دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار داشت؛ دخالت دولتی بزرگترین تهدید صنعت خودرو و قطعه سازی است.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: دولت با سهام 13 درصدی و 15 درصد کل تصدی گری و نقدینگی صنعت خودرو را در اختیار گرفته و دخالت دولتی بزرگترین تهدید صنعت خودرو و قطعه سازی است.

وی همچنین مقابله و آسیب رساندن به کسب و کارهایی که بزرگ می شوند را یکی از تهدیدات در فضای کسب و کار ایران دانست و گفت: تهدید دیگر برای تولید پلتفرم داخلی صنعت قطعه سازی این است که با حذف سد تحریم، دلارهای نفتی و غیرنفتی و سایر موارد را، چین و دیگر کشورها برای ما کارت به کارت نمی کنند و سیل پشت سد با کالا به کشور سرازیر می شود. در عین حال تجربه هم ثابت کرده که وقتی کار دولت گیر است دست به سوی توان داخلی دراز می کند و بعد که مشکل حل می شود دست تولیدکننده زیر ساطور می ماند.

محبی نژاد با بیان اینکه متقابلا با حذف تحریم ها، خارجی ها ترجیح می دهند با بخش خصوصی وارد همکاری و مذاکره شوند، افزود: منابع انسانی و دانش فنی تجربه 50 سال خودروسازی و زنجیره تامین با 1200 قطعه ساز از مهمترین فرصت ها برای تولید خودرو توسط قطعه سازان بخش خصوصی است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به بی ثباتی تصمیم گیری ها و نبود اسناد بالادستی الزام آور، تأکید کرد: باید ضمانت های قطعی از دولت طوری گرفته شود که در صورت سرمایه گذاری برای تولید پلتفرم ایرانی ysf1 ماجرای خلف وعده دولت و آسیب رسیدن به سرمایه گذاران در بخش تلفن همراه تکرار نشود.

در این جلسه همچنین مدیر تیم طراحی این پلتفرم با تشریح مراحل و جزییات این پلتفرم طراحی شده، گفت: ما نمونه پلتفرم کامل طراحی شده با اصول طراحی پلتفرم خودرو در ایران نداشته ایم و این خودرو به گونه ای طراحی شده است که توان رقابت در داخل و خارج کشور را دارد.

وی افزود: یکی از اولویت ها در طراحی این پلتفرم کاهش حجم سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت قطعه سازی کشور بوده و این موضوع از طریق مشاوره دایمی با تامین کنندگان داخلی میسر شده است.

وی گفت: در طراحی این پلتفرم بیش از 60 متخصص داخلی حضور داشته اند و پلتفرم طراحی شده بر اساس مطالعه بازار و ظرفیت های صنعتی کشور و امکانات موجود صنعت قطعه سازی طراحی شده است.

وی ادامه داد: این پلتفرم بر اساس زمان بندی صورت گرفته در مرحله ساخت پروتوتایپ قرار داشته و پیش بینی می شود سال 1401 تولید انبوه نسخه سدان آن آغاز شود.