داغ دل مردم تا حسرتهای دست نیافتنی در بابل
داغ دل مردم تا حسرتهای دست نیافتنی در بابل
سکان نیوز؛ نبود زیر ساخت‌های لازم حسرت آسفالت را بردل مردم شهرستان بابل گذاشت.

به گزارش سکان، یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که یک شهر پایدار را از دیگر شهرها متمایز می‌کند و تأثیر زیادی بر منظر شهری و تسهيل در عبور و مرور شهروندان دارد، آسفالت مناسب معابر است هر چند آسفالت کلمه‌ای فرانسوی است وبه معنای خاک قیردار و از مخلوط شن، ماسه و قیر ساخته می‌شود. قدمت طولانی در کشور ماندارد .

در سال ۱۳۱۰ خورشیدی نخستین بار آسفالت را که پدیده جدیدی در صنعت راه‌سازی به شمار می‌رفت، وارد صحنه خیابان‌های تهران گردیدند و به این ترتیب رفته‌رفته آسفالت نه‌ تنها وارد خیابان‌ها و معابر تهران،شد بلکه به تمام شهر‌ها و جاده‌های کشور کشیده شد.

ویکی از شهر هایی که از این نعمت برخوردار شد شهرستان بابل در استان مازندران بوده است اما حال با استفاده از پیشرفت تکنولوژی و افزایش خودرو در این شهرستان همه روزه تعداد زیادی از شهروندان شهرستان بابل از وضعیت آسفالت این شهر گلایه مندند؛ به گونه ای که به گفته یکی از شهروندان بابلی وضعیت کوچه های آسفالت شده بابل از وضعیت کوچه های آسفالت نشده این شهر بدتر است.

این شهروند با ابراز تأسف از وضعیت آسفالت این شهرستان می گوید؛ کاش تقاضای آسفالت نمی کردیم وبه آسفالت داغون قبل راضی بودیم
محمد کلانتری ساکن خیابان گل یاس شهرستان بابل در گفتگوباخبرنگارسکان نیوز بیان اشت:علیرغم دغدغه هایم به پیمانکاران برای درست آسفالت کردن با مشکل ناهمسطح بودن آسفالت واجرا نکردن شیب برای باز پس زدن آب باران در کوچه مواجه هستیم.

وی تصریح کرد نبودن نظارت وعدم استفاده از امکانات به روز باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی می باشد.

تبعیض نگاه در آسفالت کردن معابر

محمد اسماعیلی ساکن محله بحرارم شرقی این شهرستان از دیگر ساکنان مرکز شهرستان بابل می باشد که با انتقاد از تبعیض وبی عدالتی در نگاه‌ها در آسفالت اظهار داشت:ارائه خدمات شهری همچون آسفالت مطالبه عمومی است،وباید تبعیض در نگاه ارائه خدمات به عنوان اینکه فلان کوچه ؛خانه فرمانده و مسئول است باید برداشته شود.
علی اسماعیل زاده نیز ساکن موزیرج شهرستان بابل از جمله محلاتی که زیرساخت های لازم برای آسفالت در آن تعریف نشده است ودولت هم برای آن برنامه ایی ندارد در گفتگو با خبرنگار سکان نیوز بیان داشت:هرچند در این محله آسفالت کمتر صورت می گیرد اگر آسفالتی هم صورت گیرد به علت کیفیت پایین ماندگاری کمی دارد.

وی افزود:از دلایل عمده کیفیت پایین آسفالت معابر را می توان استفاده از مواد نامناسب دانست؛ به طوری که این آسفالت ها بعد از مدتی کوتاهی به داخل زمین فروکش کرده و باید دوباره آستینی برای تعمیر آسفالت ها بالا زد.

خانم آقای اسماعیل زاده با گلایه از نبود زیرساخت هایی چون اجرای طرح لوله کشی فاضلاب عنوان داشت:متاسفانه به علت نبود کانال های فاضلاب وجوی وسط آسفالت های منطقه کمترین عمر را دارا هستند.
این شهروند بابلی با ابراز تأسف از وضعیت نامناسب این محله اذعان داشت:حکایت آسفالت های شهرستان بابل حکایت وصله کردن زخم‌های خیابان‌هایی است که هر از چند گاهی از سوی ارگان‌های ذیربط شهری آسفالت شکافی شده و پس از حفاری خیابان ها حتی به شکل اولیه خود باز نمی گردد.

خانم اسماعیل زاده ابراز داشت:ضرورتی به نام نظارت وجود دارد که متاسفانه در بسیاری از پروژه های شهری نظارت برکیفیت آسفالت وجود ندارد واین امر باعث می شود تا لکه گیریهای آسفالت بیشتر به ایجاد تپه شباهت داشته باشد تا به لکه گیری.

خانم توکلی از ساکنین محله موزیرج شهرستان بابل با  اشاره به نبود زیر ساخت های لازم اذعان داشت:نبود زیر ساخت های لازم وهمچنین پروژه بر زمین مانده فاضلاب شهری بهانه ای برای ارائه خدمات در این محله شده است واین مسئله باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان این محله گردیده است.

وی تصریح کرد:هرچند ساکنین محله خود واقف براین موضوع هستند که نبود زیر ساخت های مناسب و زیرسازی نامناسب در زمان اجرای طرح، معضل جدی است كه موجب خرابی و از بین رفتن آسفالت خیابان های این محله پس از مدت كوتاهی می شودوی افزود: حل این معضل به همت همگان نیازمند است.

وی تصریح کرد:شهروندان که توان اجرای ایجاد زیرساخت های لازم شهری را ندارند امیدوارند دستگاه مربوطه به جای آنکه بگوید هیچ برنامه ای برای ساماندهی حل مسئله نداریم به فکر حل مشکل برآیند تا با ایجاد زیر ساخت‌های لازم مشکل حل گردد.

یکی از پیمانکاران شهرستان در گفتگویی ابراز داشت: نبود نظارت دقیق کارفرما بر پیمانکاران و رسیدگی موشکافانه در صورت وضعیت های پیمانکاران با توجه به کیفیت کار و مبنا قراردادن آزمایشات کیفی مصالح مصرفی در پروژه ها می تواند عامل مهمی جهت اصلاح نظام ناسالم پیمانکاری در خصوص برنده شدن در مناقصه ها باشد ، زیرا اگر شرکت های پیمانکاری بدانند که زیان های مالی خود در قیمت دادن پایین مناقصه ها را نمی توانند در بکار گیری مصالح مصرفی کم ارزش جبران کنند قطعا شاهد اصلاح رفتاری این شرکت ها در قیمت دهی مناقصه ها خواهند بود.
پیمانکاری که نخواست نامش فاش شودبیان داشت:استفاده از قیرهای غیر استاندارد در روسازی و مصالح نامرغوب در زیرسازی به تائید کارفرما بر می گردد که بازهم نقش نظارت های صحیح را متذکر می شود.
وی افزود؛نظارتی که نقش آن  حتی در بخش های سیاست گذاری هم کاملا روشن است و انتظار می رود با توجه به وضعیت بارندگی های فراوان در استان مازندران روکش آسفالت به گونه ای برنامه ریزی شود که شاهد اجرای پروژه های آسفالتی باتراکم قیر بیشتر باشیم تا باران را دلیل نقص این پروژه ها و بهانه ای برای رهایی از فشار انتقادات عنوان نکنیم ….
ریس کمیسیون فنی وعمران شورای شهرستان بابل در گفتگویی اظهار داشت:در مخلوط آسفالت گرم، قیر به عنوان تنها ماده چسباننده محسوب میگردد و حفظ کیفیت آن در حین تهیه آسفالت لزوماً باید مورد توجه قرار گیرد. قیرهای موجود در مخازن ذخیره کارگاه و یا قیرهایی که به کارگاه جهت تخلیه در مخازن وارد میشود، هیچگاه نباید بیش از 175 درجه سانتی گراد گرم شود و یا در حین گرم کردن دود کند. این در حالی است که در برخی موارد دمای بالای 210 درجه سانتی گراد دیده شده است.واین می تواند در کیفیت قیر تاثیر گذار باشد وهمچنین در زمان حمل قیر به مکان آسفالت نیز تغییر دما نیز بر کیفیت کار تاثیر گذار خواهد بود.
کمیل هاشمی عنوان کرد :  به جرات میتوان گفت پارامتر اساسی در رابطه با بحث قیر و آسفالت، نیروی انسانی است که متاسفانه در این زمینه از پائین ترین سطح نیروی انسانی مورد نیاز از قبیل تکنسین، اپراتور تا سطوح طراحی، مهندسین ناظر و…. با کمبود نیروی ماهر مواجه می باشیم ودر حال حاضر قرار است با همکاری با دانشگاه نوشیروانی شهرستان بابل این مشکل را مرتفع سازیم.
وی تصریح کرد:از جمله عواملی که گاهی باعث می شود تا محلات کم برخوردار دار کمتر از نعمت آسفالت بهره بگیرند نبود زیر ساخت‌های چون فاضلاب می باشد و امیدواریم که هرچه سریعتر این پروژه برزمین مانده هرچه سریعتر مشکل اش حل شود تا این مناطق هم از روکش آسفالت بهره‌مند شوند.

ریس کمیسیون فنی وعمرانی شورای شهرستان بابل با انتقاد از برخی از باندبازی ها بیان داشت از جمله معضلاتی که در بحث آسفالت با آن مواجه هستیم برخی از باند بازی‌ها برای تسریع در امور آسفالت می باشد که باعث می شود اولویت ها از لیست خارج گردد واین امر باعث دغدغه مردم واعضای شورای شهرستان می باشد.
هاشمی عنوان کرد:از جمله معایب آسفالت نشست، ترک، روراندگی، موج برداشتن، روان شدن قیر، جداشدن سنگدانه، قیر رفتگی، آسفالت کندگی، چاله شدن، آبگرفتگی، خشن شدن سطوح جاده ها و غیره که این معایب خود باعث از دست رفتن منابع ملی، استهلاک سریع وسایط نقلیه و ناوگان حمل و نقل، مخاطرات و تصادفات جاده ای، کندی حرکت و افزایش بار ترافیکی، افزایش هزینه های نگهداری و غیره که همگی ناشی از چنین روش اجرایی و سهل انگاری در روش اجرایی است. طبعا آثار و عواقب اقتصادی و اجتمایی آن غیر قابل محاسبه و جبران است.

شهرستان بابل از پرجمعینت‌ترین شهرستان مازندران بوده و مساحت آنحدود ۱۵۷۸٫۱ کیلومتر مربع است.وحال باتوجه به دارا بودن کارخانه آسفالت اما از لحاظ آسفالت نسبت به دیگر شهرستان های مازندران از وضعیت اسفبارتری برخوردار است واز جمله عوامل موثر در اسفباری را می توان نبود زیر ساخت‌های چون تکمیل نشدن زخمی کهنه مانند فاضلاب وبالا بودن سطح آب در بسیاری از مناطق این شهرستان ومعافیهایی چون اولویت بندی‌های غیر متعارف ونبودن ناظر کیفی برمدیریت شهری عنوان کرد به هرحال هر عاملی تا به حال موثر بوده است که این شهرستان از این ناعدالتی ها برخوردار بوده است حال امید داریم با توجه به طوفان نهضت آسفالتی که در شهرداری بابل به وجود آمده باعث شود تا مردم این شهرستان نیز دور هر از تبعیضی مانند کوچه فرمانده ازاین نعمت به صورت یکسان برخوردار شوند.