دادگاه یونان حکم مصادره محموله نفت ایران توسط آمریکا را لغو کرد
دادگاه یونان حکم مصادره محموله نفت ایران توسط آمریکا را لغو کرد
سکان نیوز؛دادگاه یونان حکم پیشین مبنی بر صدور مجوز برای آمریکا به منظور مصادره محموله نفت ایران را که در امتداد سواحل یونان توقیف شده بود، لغو کرد.

به گزارش سکان نیوز؛ سه منبع آگاه گزارش کردند که یک دادگاه در یونان روز گذشته (چهارشنبه)، حکم اولیه دادگان مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده آمریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، پیش از این صدور حکم مصادره محموله نفت ایران با واکنش خشمگینانه ایران مواجه شده بود و یک منبع حقوقی که خواست نامش نشود، گفته است که ایران خواستار تجدیدنظر در حکم اولیه دادگاه یونان شده بود.

بر اساس این گزارش، این منبع آگاه گفته است: «اقدام برای لغو حکم مورد پذیرش دادگاه قرار گرفت. (هم‌اکنون)، رد حکم دادگاه تجدیدنظر دشوار خواهد بود».

رویترز گزارش کرده است که هنوز مشخص نیست که آیا دولت‌های ایالات متحده یا یونان به حکم دادگاه تجدیدنظر یونان که در دادگاه تجدیدنظر منطقه «چالکیس» صادر شده، اعتراض خواهند کرد یا خیر.

بر اساس این گزارش، نتیجه دادگاه تجدیدنظر در خصوص لغو حکم مصادره محموله نفت ایران هنوز علنی نشده است.

ونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری یک نفتکش روسی (پگاس که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و براساس آخرین گزارش‌ها محموله نفتی این کشتی را برای انتقال به آمریکا به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد.

در پی این اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کاردار یونان در تهران را احضار کرد و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

پس از آنکه دولت یونان اقدام به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های این کشور و تخیله محموله آن به درخواست آمریکا و انتقالش به نفتکشی دیگر کرد، جمعه شب ششم خرداد ماه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند.

  • نویسنده : میلاد.طهماسب تبار