خورجین تکان کرونا بر باشگاه‌های ورزشی مازندران
خورجین تکان کرونا بر باشگاه‌های ورزشی مازندران
در حالی بیش از ۵۰ روز از شیوع کرونا در مازندران به عنوان ورزشی‌ترین استان کشور می‌گذرد که سایه شوم این ویروس به عنوان بیماری قرن بر سر باشگاه‌های ورزشی این خطه شمال کشور به عنوان یکی از استان‌های فعال در حوزه ورزشی همچنان سنگینی می‌کند.

به گزارش  سکان نیوز، اگرچه بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی کم خطر که بیشتر در راسته حیطه اشتغال صنفی و کارگاه های کوچک اقتصادی قرار گرفته، فعالیتشان را از روز شنبه ۲۳ فروردین پس از بیش از ۴۰ روز از سر گرفتند، ولی با قرارگیری باشگاه های ورزشی در رسته فعالیت های پرخطر از سرگیری برنامه کاری این باشگاهها همچنان همانند ۴۹ اشتغال پرخطر در پرده ابهام قرار دارد.
وزارت ورزش و جوانان به صورت خودجوش اجاره بهای ۲ ماهه اسفند ۹۸ و فروردین ماه ۹۹ فضاهای ورزشی این وزارتخانه و ادارات کل ورزش استان ها را که به صورت اجاره در اختیار مستاجران خصوصی و یا هیات های ورزشی بود ، بخشید. پیش بینی می شود در صورت تداوم تعطیلی این باشگاه ها این رویه همچنان ادامه یابد ، ولی مشکل اینجاست که فضاهای ورزشی با مالکیت وزارت ورزش که در اختیار مستاجران قرار دارد ، ۲۰ تا ۳۰ درصد از مجموع فضاهای ورزشی استانی و شاید سطح ملی را تشکیل می دهد و ۷۰ درصد فضای ورزشی در اختیار باشگاه ها خصوصی هستند.
ابهام در برخورداری از بسته‌های حمایتی
در حالی باشگاههای ورزشی به دلیل پرخطری ، فعالیت مجددشان در دوران کرونایی در پرده از ابهام قرار دارد که اکثر این باشگاه های ورزشی به خصوص در استان مازندران  یا استیجاری هستند و یا این که با وجود مالکیت خصوصی ، مالکانشان بدهی تسهیلاتی با اقساط سنگین به بانک ها دارند که بخش زیادی از باشگاهداران در مدتی که فعالیتشان تعطیل شد، موفق به پرداخت این بدهی به موجر و بانک ها نشدند.
علاوه بر این ، با وجود مصوبات خوبی که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا با تخصیص بسته های حمایتی از اقشار آسیب دیده و واحدهای زیان دیده ناشی از این ویروس در نظر گرفته همانند استمهال تسهیلات بانکی، بدهی مالیاتی، تامین اجتماعی ( سهم کارفرما) و بیشتر این بسته ها نیز عملیاتی شد، ولی بررسی نشان می دهد که این بسته های حمایتی مشمول باشگاههای ورزشی نشده است.
بیکاری ۶ هزار شاغل فضاهای ورزشی 
معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در این استان یک هزار و ۷۵۰ باشگاه ورزشی با مالکیت خصوصی فعالیت دارند که تمام این باشگاهها از ابتدای شیوع ویروس کرونا ( اسفند۹۸) تاکنون براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به تعطیلی رفتند.
عادل عالیشاه افزود : در مجموع با تعطیلی این باشگاهها حداقل حدود ۶ هزار کارگر و مربی بیکار شدند که نیاز است تا تحت حمایت دولت قرار گیرند تا بتوانند پس از شکست کرونا بار دیگر به فعالیت خود برگردند.
وی ادامه داد : علاوه بر این ، حدود ۵۰۰ فضای ورزشی مربوط به اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران است که این فضاهای ورزشی به صورت اجاره ای در اختیار هیات های ورزشی و یا اشخاص حقیقی قرار دارد که اجاره بهاء این واحدها با تمدید اجاره نامه برای مدتی که فعالیتشان متوقف بود، جبران می شود.
عالشاه گفت : ما در داخل استان سایر دستگاه های دولتی و عمومی که فضاهای ورزشی خود را به اجاره دادند نیز درخواست دادیم تا روالی را که اداره کل ورزش استان در پیش گرفته ، برای مستاجران خود دنبال کنند.
وی افزود : انتظار می رود تا سایر موجرینی که فضاهای خود را برای امر باشگاهداری به اجاره دادند نیز برای حمایت از مستاجرانشان، چند ماهی اجاره ها را ببخشند تا با کمک یکدیگر از این بحران ویروس کرونا خارج شویم.
درخواست بسته حمایتی برای باشگاه‌های ورزشی 
معاون اداره کل ورزش و جوانان مازندران اظهار داشت : رایزنی با نماینده عالی دولت برای لحاظ کردن باشگاه های ورزشی جهت دریافت بسته های حمایتی اختصاصی دولت به واحدهای اقتصادی زیان زده انجام و موافقت اولیه کسب شده است.

عالیشاه افزود : استاندار مازندران نیز قول داد در صورتی که دولت بسته های حمایت مالی را برای کمک به واحدهای زیانده به استان ابلاغ کند؛ قطعا باشگاه های ورزشی نیز از این بسته های برخوردار خواهند شد.
وی ادامه داد : با وجود این که فعالیت تمامی باشگاه های ورزشی در سطح استان به دلیل شیوع کرونا متوقف شده و زمان آغاز به کارشان نیز با قرارگیری در زمره مشاغل پرخطر همچنان در ابهام قرار دارد، ولی تاکنون  از بسته های حمایتی برخوردار نشدند و این در حالیست که اکثر باشگاه های ما یا استیجاری هستند و فضاهای ملکی خصوصی نیز برای احداث از تسهیلات بانکی بهره مند شدند که با تعطیلی کسب و کارشان توان پرداخت اقساط بانکی را ندارند و بانک ها نیز فشار مضاعف وارد می کنند که اقساط خود را بگیرند.
عالیشاه گفت : به عنوان نمونه برای ساخت یک استخر در غرب مازندران از تسهیلات بانکی استفاده شد که اقساط ماهانه اش بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال است . تا زمانی که استخر فعال بود، اقساط بموقع پرداخت می شد ولی اکنون با تعطیلی فعالیت استخر ، توان پرداخت برای مالک آن وجود ندارد و در فهرست واحدهای بدهکار قرار گرفت. باید این فضاهای ورزشی از بسته های حمایتی چون استمهال تسهیلات، دریافت تسهیلات ارزان قیمت و سایر خدمات بهره مند شوند تا بتوانند با بازگشایی کسب و کارها ادامه فعالیت بدهند.
این مدیر ورزشی استان مازندران ابراز امیدواری کرد تا باشگاه های ورزشی خصوصی در مدت زمان تعطیلی کسب و کارشان از بسته های حمایتی دولت برخوردار شوند.
در مازندران با احتساب فضاهای دولتی حدود ۲ هزار فضای ورزشی دارای مجوز وجود دارد و بیش از ۱۵۰ هزار نفر ورزشکار بیمه شده در این فضاها به فعالیت ورزشی می پردازند.
برآورد می شود آمار باشگاه های فاقد مجوز در استان بیش از مجوزدارها باشد که مشمول بسته های حمایتی نخواهند شد.