خلق پولی تاکنون در دولت سیزدهم اتفاق نیفتاد
خلق پولی تاکنون در دولت سیزدهم اتفاق نیفتاد
سکان نیوز؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: امسال به لطف خدا علی رغم تحمیل هزینه های دولت قبل به این دولت ولی اجازه داده نشده است که خلق پولی در دولت سیزدهم اتفاق بیفتد که این افتخاری برای این دولت است.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در نشست علنی مجلس امروز یکشنبه (19دی ماه) در دفاع از کلیات لایحه بودجه 1401، اظهار داشت: چندین سال است که علیرغم ثابت نگه داشتن قیمت برخی از اقلام مانند سوخت و ارز ترجیحی باز شاهد تورم ۵۰% هستیم که آن را به مردم تحمیل کرده ایم.

وی ادامه داد: ریشه های اصلی تورم در جاهای دیگر است اولین ریشه در منابع و مصارف دولت است زیرا مصارف بالا می رود ولی منابع موجود نیست از این رو دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شود که این اولین ریشه آن است. این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای تنظیم شده است که هیچ استقراضی از بانک مرکزی به عنوان خلق پول صورت نگیرد که این خط قرمز لایحه بودجه ۱۴۰۱ قلمداد شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: امسال به لطف خدا علی رغم تحمیل هزینه های دولت قبل به این دولت ولی اجازه داده نشده است که خلق پولی در دولت سیزدهم اتفاق بیفتد که این افتخاری برای این دولت است.

میرکاضمی افزود: ریشه دوم دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است که ریشه آن در یک منابع محدودی مانند ۱۵ یا ۱۴ میلیارد دلار است که همین ارز را برای ارز ترجیحی باید تخصیص پیدا کند و هم این را بانک مرکزی باید در بازار نیمایی بفروشد تا بتوانیم حقوق کارمندان را بدهیم که این دو امکان پذیر نیست؛ زیرا برای تامین ارز مجبور است که برود از بازار ۲۳ هزار تومان خریداری کند و به عنوان 4200 تومانی به وزارت کشاورزی پرداخت کند که این باعث می شود که پایه پولی کشور افزایش یابد و دچار تورم ۵۰ درصد شویم.