حفظ محیط زیست از اولویت های منطقه آزاد در مسیر توسعه جزیره قشم است
حفظ محیط زیست از اولویت های منطقه آزاد در مسیر توسعه جزیره قشم است
سکان نیوز؛ مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حفظ محیط زیست از اولویت های سازمان در مسیر توسعه جزیره می باشد گفت: ما براساس قانون به نیابت از سازمان محیط زیست کشور باید رعایت موازین زیست محیطی را در همه فعالیت های جزیره مدیریت کنیم .
به گزارش سکان، تفاهم‌ نامه همکاری های مشترک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان منطقه آزاد قشم برای توسعه فعالیت های زمین شناسی و شناسایی آب های زیرزمینی در محدوده جغرافیایی منطقه آزاد قشم با حضور دکتر افشار فتح الهی سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم و دکتر علیرضا شهیدی معاون وزارت صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور روز دوشنبه در محل ساختمان مرکزی سازمان منطقه آزاد قشم به امضآء رسید.

 سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در آیین امضاء این تفاهم نامه جزیره قشم را در آستانه پیشرفت جهشی خواند و گفت: مبنای حرکت ما در این مقطع رعایت اصول علمی در توسعه است و در این مسیر مطالعات و فعالیت های اکتشافی و زمین شناختی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که براساس این تفاهم نامه در قشم انجام می شود، مبنای توسعه این جزیره خواهد بود.
افشار فتح الهی یکی از اولویت های سازمان منطقه آزاد قشم را در این مسیر شناسایی آب های زیرزمینی برای جبران بخشی از کمبودهای آب شرب در روستاهای جزیره خواند و افزود: ما برای ایجاد شبکه آبرسانی در 70 روستای جزیره قشم اگر بتوانیم از طریق این اکتشافات منابع آب را در خود روستاها یا نزدیک آنها پیدا کنیم کمک بزرگی به تسریع در آبرسانی به این روستاها خواهد بود.
فتح الهی، حفظ محیط زیست را یکی دیگر از اولویت های سازمان در مسیر توسعه جزیره دانست و یادآور شد: ما براساس قانون به نیابت از سازمان محیط زیست کشور باید رعایت موازین زیست محیطی را در همه فعالیت های جزیره مدیریت کنیم و با توجه به مطالعات صورت گرفته در گذشته در این عرصه، نیاز است که سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای تکمیل این مطالعات در جزیره به کمک ما بیاید.
وی اظهار امیدواری کرد که با امضاء این تفاهم نامه و ایجاد یک دفتر دائمی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در قشم، این سازمان بطور دائم در قشم حضور داشته و اطلاعات بروز موردنیاز پروژه های جزیره قشم را تامین نماید.
براساس این گزارش؛ علیرضا شهیدی معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشورنیز در این آیین با تشریح وظایف و فعالیت های این سازمان در دو بخش تولید اطلاعات پایه در قالب نقشه و همچنین اکتشاف در تمام زمینه ها از جمله آب های زیرزمینی از آمادگی این سازمان برای تامین اطلاعات موردنیاز سازمان منطقه آزاد قشم برای سیاستگذاری و تامین اطلاعات موردنیاز سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در جزیره قشم خبر داد.
وی همچنین از فعالیت های این سازمان در تهیه نقشه های مربوط به آلاینده های سطح زمین، مدیریت زمین شناسی دریایی و شناسایی گسل های کف دریا جهت توسعه سواحل و احداث پل خلیج فارس در ارتباط با جزیره قشم خبر داد و بر همکاری و پشتیبانی خود جهت مباحث مختلف ژئوپارک جهانی قشم تاکید کرد و گفت: ما به عنوان یکی از بخش های سازمان منطقه آزاد قشم، آماده هرنوع کمک برای توسعه و آبادانی بیشتر این جزیره زیبا هستیم.
گفتنی است؛ در این آیین که جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و همچنین معاونان و مدیران سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی حضور داشتند، تفاهم نامه همکاری های مشترک بین دو سازمان به امضاء افشار فتح الهی سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم و علیرضا شهیدی معاون وزارت صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رسید.